- 41. K jak kreatywność – czyli jak rozwijać kreatywność i wyobraźnię dzieci
- (Edukacja wczesnoszkolna)
- W dzisiejszych czasach dzieci wręcz bombardowane są wieloma bodźcami z otoczenia, a ich nadmiar prowadzi do rozproszenia uwagi oraz trudności w koncentracji. Dzieci słuchają, ale nie słyszą. Bardzo trudno ...
- Utworzone: 16-05-2024
- 42. Pięć wskazówek dla samodoskonalenia nauczycieli
- (Metody i narzędzia)
- ... zaplanowanie jego realizacji, aż do etapu, gdy stanie się rutyną i na koniec refleksja czy działanie jest skuteczne. Świętowanie sukcesu Sukces rzadko zdarza się nagle. Nauczanie jest trudną sztuką ...
- Utworzone: 13-05-2024
- 43. Odczarujmy klasówki, czyli nie taki sprawdzian straszny…
- (Metody i narzędzia)
- Wiele jest opinii na temat zasadności robienia klasówek. Niektórzy muszą (zarządzenie odgórne), a nie chcą ich robić. Niektórzy nie muszą, a chcą; niektórzy muszą i chcą, a niektórzy nie muszą i nie chcą. ...
- Utworzone: 12-05-2024
- 44. Jak wyrobić wśród najmłodszych uczniów właściwe nawyki żywieniowe?
- (Edukacja wczesnoszkolna)
- Zgodnie ze staropolskim powiedzeniem “Czym skorupka za młodu nasiąknie tym na starość trąci” właściwe jest wyrabianie prawidłowych nawyków żywieniowych wśród dzieci w młodszym wieku szkolnym. Zajęcia wprowadzające ...
- Utworzone: 09-05-2024
- 45. Jak budować zaufanie uczniów do matematyki?
- (Metody i narzędzia)
- ... i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie. Inspiracja artykułem Nimah Gobir z kqed.org. ...
- Utworzone: 07-05-2024
- 46. Klasowa orkiestra gra! Czyli o muzykowaniu w szkole
- (Metody i narzędzia)
- Zajęcia muzyczne w edukacji wczesnoszkolnej mają ogromną moc. Uczeń po każdych lekcjach odnosi swój mały sukces. Śpiewa piosenki, gra usłyszany rytm, rozpoznaje brzmienie instrumentów smyczkowych i je ...
- Utworzone: 05-05-2024
- 47. Sprawdzian jako sytuacja ucząca
- (Metody i narzędzia)
- ... może też posłużyć nauczycielowi, jako informacja, jak ma planować dalsze nauczanie, tak że będzie w stanie określić, co powinien powtórzyć z uczniami i co już jest wystarczająco opanowane. Reasumując: ...
- Utworzone: 04-05-2024
- 48. Co możemy zrobić, aby ułatwić uczniom naukę matematyki w następnym etapie kształcenia?
- (Opinie)
- Uczenie się matematyki jest procesem bardzo skomplikowanym. To równanie z wieloma niewiadomymi: nauczyciele, rodzice, uczniowie to główne jego "składowe". Pierwszymi nauczycielami matematyki są rodzice, ...
- Utworzone: 03-05-2024
- 49. Spór o podstawy
- (Opinie)
- ... We wstępie do niej Alicja Pacewicz oraz Sylwią Żmijewską – Kwiręg zaznaczyły, że: Nauczanie dla jednych to sztuka, dla innych rzemiosło, dla jeszcze innych – rutyna. Prawdziwe uczenie się tymczasem zachodzi ...
- Utworzone: 01-05-2024
- 50. O ocenianiu w klasach I-III SP raz jeszcze i pewnie nie po raz ostatni
- (Dyskusje)
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych oraz zachowania uczniów spędza sen z powiek wielu nauczycielom i to nie tylko uczących młodszych uczniów. Być może tkwią w utartych schematach oceniania cyfrowego, błędnie ...
- Utworzone: 30-04-2024
- 51. Kolejne trzy popularne mity na temat uczenia się
- (Szkoły)
- ... temat uczniów są błędne. Jakiś czas temu omawiałam pięć popularnych przekonań związanych z nauczaniem[1]. Cieszyło się sporą poczytnością. Temat nie jest wyczerpany, dlatego w tym wpisie zaprezentuję kolejne ...
- Utworzone: 29-04-2024
- 52. Jak to było z tym wykładem na trawniku?
- (Opinie)
- To nie był mój pierwszy raz z zajęciami akademickimi na trawniku. Tym razem wyszedłem poza mury sali ze studentkami pedagogiki z Wydziału nauk Społecznych. W latach ubiegłych wychodziłem ze studentami ...
- Utworzone: 28-04-2024
- 53. Praktyczny wymiar matematyki
- (Projekty edukacyjne)
- Kiedy uczniowie dostrzegają, że matematykę można skutecznie stosować w codziennym życiu – począwszy od rozwiązywania problemów finansowych po planowanie czasu i przestrzeni – zwiększa się ich motywacja ...
- Utworzone: 27-04-2024
- 54. Sztuczna inteligencja a dzieci – wskazówki dla nauczycieli i opiekunów
- (ICT / TIK)
- Rozmowa z dziećmi na temat sztucznej inteligencji jest coraz istotniejsza w dzisiejszym świecie, gdy technologia staje się nieodłączną częścią naszego życia. Praktyczne wskazówki pomogą zainicjować konstruktywne ...
- Utworzone: 26-04-2024
- 55. Zaczynaj z wizją końca
- (Opinie)
- Kiedy zastanawiamy się nad koniecznością oraz możliwościami zmian, jakie powinny zajść w polskiej szkole, w mniejszym stopniu powinniśmy się zastanawiać nad tym, co jest złe, a bardziej odnieść do tego, ...
- Utworzone: 25-04-2024
- 56. Narzędzia TIK w nauczaniu matematycznym
- (ICT / TIK)
- Narzędzia technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) stały się nieodłącznym elementem edukacyjnych przedsięwzięć. Służą różnym celom – integrują, pozwalają pracować zdalnie, oferują platformy rozwijajace ...
- Utworzone: 23-04-2024
- 57. Jak pomóc uczniom w uczeniu się?
- (Metody i narzędzia)
- ... gdy nauczyciel daje uczniom czas na refleksje i podsumowanie. OK zeszytowi poświęcony jest dział na stronie: www.oknauczanie.pl. b) Planowanie uczenia się Chodzi o planowaniu czasu z kalendarzem – ...
- Utworzone: 22-04-2024
- 58. Praca w szkole w ocenie europejskich nauczycieli
- (Nauczyciele)
- ... zgadzam z tym | D. Nie zgadzam się | E. Całkowicie się nie zgadzam | F. Nie wiem 1. Nauczanie jest szanowanym i cenionym zawodem. 2. Nauczyciele otrzymują odpowiednie uznanie za swoją pracę. 3. Nauczyciele ...
- Utworzone: 21-04-2024
- 59. Kreatywność potrzebna od zaraz
- (Opinie)
- ... dwóch kluczowych aspektów we wszystkich programach IB. Badania te miały na celu identyfikację obiecujących praktyk (promising pracitces) i opracowanie materiałów wspierających nauczanie. W ramach projektu ...
- Utworzone: 18-04-2024
- 60. Sześć sposobów na to, by zacząć doceniać błędy
- (Opinie)
- Wiemy, że błędy mają potencjał, gdyż pokazują, nad czym trzeba pracować. Ostatnio coraz więcej mówi się o zmianie podejścia do błędów: pojawiają się grupy nauczycielskie poświęcone błędom (Obłędne błędy), ...
- Utworzone: 17-04-2024
Ostatnie komentarze