Czy komputery potrafią myśleć? Pierwszy to pytanie zaczął stawiać angielski matematyk Alan Turing. O tym co z tego wyszło i jakie to pociągnęło za sobą konsekwencje – aktualne do dziś – opowiadali Piotr Broda (fizyka UW) i Małgorzata Fraszczak (UAM matematyka) w ramach V Letniej Praktyki Badawczej „Matematyka, informatyka, komercjalizacja” w IBS PAN w Warszawie.
Nauczyciel online czy offline?
Choć dostęp do Internetu w polskich szkołach jest coraz bardziej powszechny, wielu z nauczycieli nie wykorzystuje nowych technologii podczas zajęć. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez portal Pracuj.pl wśród swoich użytkowników, pracujących w zawodzie nauczyciela, 67% z nich ma dostęp do komputera i Internetu w trakcie pracy dydaktycznej.
Nauczyciele w Polsce 2009/2010
Średnia wieku polskich nauczycieli to 40,9 lat i z roku na rok rośnie. Zdecydowana większość z nich (81%) to kobiety. Prawie wszyscy nauczyciele mają wykształcenie wyższe - wynika z raportu Ośrodka Rozwoju Edukacji. Dane za rok szkolny 2009/2010 mogą być punktem wyjścia do dyskusji o przyszłości zawodu nauczyciela, zwłaszcza że od wielu lat temat ten jest w Polsce zaniedbany.
Uczniowie o szkole XXI wieku (2)
Nowoczesna szkoła nie może „chować głowy w piasek“ i udawać, że nie istnieją takie technologie, które mogłyby być wykorzystane z pożytkiem dla procesu nauczania bez względu na przedmiot. Nie korzystanie z technologii w szkołach hamuje rozwój – to mówią wprost amerykańscy uczniowie uczestniczący w wieloletnim projekcie badawczym SpeakUp.
Korepetycje trzymają się mocno
Warto wrócić do publikowanej we wrześniu edycji 2010 raportu portalu Ekorki.pl nt. rynku korepetycji w Polsce. Korepetycje cieszą się w naszym kraju niesłabnącą popularnością, a świadczenie tych usług edukacyjnych stanowi źródło utrzymania naprawdę wielkiej rzeszy osób (tak naprawdę do końca niepoliczalnej, ze względu na istnienie tzw. szarej strefy).
Uczniowie o szkole XXI wieku (1)
Z kolejnej edycji badań prowadzonych przez amerykańską organizację Project Tomorrow wyłania się obraz uczniów, którzy coraz częściej i chętniej biorą odpowiedzialność za własną edukację, korzystając z narzędzi dostępnych w sieci. To trend, który muszą szkoły wziąć pod rozwagę, jeśli mają dalej pełnić swoją funkcję edukacyjną.
Społeczeństwo bez szkoły?
Idee abstrakcyjne mało związane z realiami są bardzo porywające. Czym jest koncepcja „not school”? Czy jest właśnie taką nierealną ideą? Na pewno atrakcyjną, bo znajduje swoich zwolenników. Minęły już 34 lata od momentu pojawienia się książki Ivana Illicha „Społeczeństwo bez szkoły”. Jakże groźnie mogło wydawać się jego stwierdzenie, że szkoły mogą przestać istnieć.
Ostatnie komentarze