Po co nam otwarta edukacja?

fot. Koalicja Otwartej Edukacji

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Co roku w marcu obchodzimy Międzynarodowy Tydzień Otwartej Edukacji. Z tej okazji Koalicja Otwartej Edukacji zaprasza do rozmowy o tym, czym jest otwarta edukacja i jak stosować ją w praktyce. „Wieczorne rozmowy o Otwartej Edukacji” to webinar, w którym można będzie wziąć udział już 28 marca br.

U podstaw rozumienia otwartej edukacji leży chęć i gotowość do dzielenia się: wiedzą, umiejętnościami, wsparciem i zasobami. Żeby było to możliwe potrzebna jest odpowiednia kultura pracy oparta na zaufaniu i porozumieniu. W otwartej szkole wszyscy są uczniami i nauczycielami, twórcami i odbiorcami, a dzięki internetowi oraz nowym technologiom dzielenie się wiedzą jest dziś łatwiejsze niż kiedykolwiek. Tworzenie i korzystanie z otwartych zasobów edukacyjnych jest konsekwencją takiego sposobu myślenia.

Aby przybliżyć od strony praktycznej zagadnienia związane z otwartością edukacji, Koalicja Otwartej Edukacji przygotowała konferencję webinarową pod patronatem Superbelfrów RP: 28 marca w godz. 18.00 – 21.30. Aby wziąć udział, zarejestruj się tutaj: bit.ly/otwartaedu.

Organizatorzy wydarzenia chcą przedstawić pięć różnych spojrzeń na otwartą edukację.

Unikaj kłopotów i pomagaj innym. Prawo autorskie i dobre obyczaje (18.00 – 18.40 Kamil Śliwowski, Otwarte Zasoby, Alek Tarkowski, Centrum Cyfrowe).

Choć czasem internet sprawia takie wrażenie, nie wszystko tam wolno i nie ze wszystkiego co tam znajdziemy możemy korzystać swobodnie. Co należy wiedzieć o prawie autorskim do materiałów edukacyjnych i czym różnią się zasoby darmowe od otwartych zasobów? Jak wyszukiwać, rozpoznać i poprawnie używać takich zasobów jak zdjęcia, grafiki, fragmenty kursów w pracy nauczyciela? Czym są licencje Creative Commons? Czy istnieją planety na których nie ma prawa autorskiego?

Otwarte zasoby dla nauczycieli – podejście praktyczne (18.40 – 19.20 Tomasz Mikołajczyk, Superbelfrzy RP).

W ciągu kilkudziesięciu minut przekonacie się, że warto korzystać z otwartych zasobów edukacyjnych (OZE). Pokażemy skąd i w jaki sposób je pobierać. Podamy też kilka faktów wyjaśniających dlaczego i kiedy warto korzystać akurat z OZE a nie ze wszystkich zasobów, jakie daje nam teoretycznie „za darmo” internet.

Szkoła otwarta na różnorodność (19.20 – 20.00 Malina Baranowska- Janusz, Centrum Edukacji Obywatelskiej)

Opowiemy o sprawdzonych metodach wspierania różnorodności w szkole i w klasie. Głównie oparte są one na wartościach, które powinny być wspierane codziennie w środowisku szkolnym. Otwierają one i uwrażliwiają zarówno uczniów i uczennice jak i kadrę pedagogiczną, na wszystko co różne, inne, odbiegającej od tzw. normy. Pozwalają doceniać i wykorzystywać różnorodność do budowania mocnych relacji, otwierania się na nieznane i uczenia się tolerancji.

Dlaczego kocham kulturę remiksu (20.00 – 20.40 Jarosław Lipszyc, Fundacja Nowoczesna Polska)

Od czasów oświecenia kultura europejska jest zakładnikiem imperatywu oryginalności. Do dziś widać to w konstrukcji prawa autorskiego. Tymczasem kultura nie jest serią izolowanych erupcji twórczego szału – to raczej skomplikowany ekosystem wzajemnych zależności, inspiracji, motywów, kodów i technik. Praktyki remiksu, strategie ready-made, wykorzystanie dziedzictwa kulturowego jak klocków Lego do budowy własnego ja, zwraca uwagę na te aspekty kultury, które oparte są o transmisję, wspólne doświadczenie i współpracę. Zamiast celebrować izolowany indywidualizm możemy cieszyć się wspólnotowym charakterem kultury.

Szkoła uczy się przez całe życie (20.40 – 21.20 Marta Puciłowska, Fundacja Szkoła z Klasą, Katarzyna Górkiewicz, Centrum Edukacji Obywatelskiej).

Szkoła nie może być miejscem poza upływającym czasem i zmieniającym się kontekstem: społecznym i kulturowym. Świat przeobraża się szybciej niż my jesteśmy w stanie tworzyć tradycyjne podręczniki, które będą go tłumaczyć i o nim opowiadać. Otwarta szkoła nieustannie uczy się i czerpie z nauki, biznesu czy mediów. Jak wykorzystać w szkole metody takie jak design thinking i inqiury based learning? Jak tłumaczyć zjawisko fałszywych faktów, czyli fake – news? Pokażemy Wam jak to robić.

 

(Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej)

 

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie