Media główną bronią w walce z AIDS

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
projekty1 grudnia obchodzimy Światowy Dzień Walki z AIDS. Towarzyszy mu zawsze wiele inicjatyw i akcji edukacyjnych skierowanych do ludzi z całego świata. W walce z tą epidemią, bardzo ważną rolę pełni Internet i różnorodne kampanie rozpowszechniane za jego pośrednictwem. Zarówno w profilaktyce, jak i leczeniu osób zarażonych, kluczową rolę odgrywa bowiem informacja.
 
Kampanie społeczne są bardzo prężnie rozwijającą się dyscypliną działalności publicznej. Ich celem jest wykorzystanie środków reklamowych, żeby w bardziej efektywny sposób docierać do szerokiej widowni. Bardzo często koncentrują się one na takich kwestiach jak przemoc domowa, bezpieczeństwo na drogach, czy też problemy niepełnosprawnych. Akcje i kampanie związane z zapobieganiem AIDS są wyjątkowo widoczne, bo w przypadku tej choroby informacja ma znaczenie kluczowe. Na początku lat osiemdziesiątych, kiedy ujawniono tajemniczy wirus dziesiątkujący środowisko gejowskie w Stanach Zjednoczonych, nikt nie przypuszczał, ze aż tak zmieni oblicze świata. Nowy wirus budził paniczny strach, ponieważ nikt nie wiedział skąd się wziął i jak mu zapobiegać. Z czasem, AIDS zaczęło zbierać żniwo we wszystkich grupach społecznych, ale jego prawdziwym królestwem stała się Afryka – bezbronna, bo pozbawiona dobrze zorganizowanej służby zdrowia i zbyt uboga, żeby poradzić sobie z epidemią.

Jeden dzień dla walki z AIDS
Istnieją dwa zasadnicze cele obchodzenia Światowego Dnia AIDS. Przede wszystkim, organizatorzy licznych akcji chcą zwrócić uwagę jak najszerszej grupie osób, że możliwość zarażenia się wirusem HIV dotyczy praktycznie każdego, kto lekceważy proste zasady profilaktyki. Przed wirusem najlepiej chroni bowiem solidna wiedza na temat metod jego rozprzestrzeniania, oraz możliwości leczenia. Drugim ważnym celem, jest uwrażliwienie społeczeństwa na problemy osób zarażonych wirusem HIV, szczególnie w najbiedniejszych krajach afrykańskich, gdzie na AIDS choruje często ponad połowa mieszkańców. Do realizacji tych zamierzeń, używane są przeróżne metody, które dzięki Internetowi docierają do odbiorców na całym świecie. Bardzo ciekawym pomysłem, który był realizowany od 1986r., jest na przykład przygotowanie tzw. AIDS Memorial Quilt. Ma on formę ogromnego dywanu, złożonego z wielu tysięcy części zszytych razem. Każda z nim zawiera wspomnienie o jednej osobie, które zmarła na AIDS. W 1987r. kilt został po raz pierwszy rozłożony w Waszyngtonie i zajął  ogromną część pól National Mall, przed Białym Domem. Projekt trwa nadal, a kilt rośnie – obecnie ma około 44 tysiące fragmentów.
 
Kampanie społeczne
Wiele kampanii społecznych związanych z profilaktyką AIDS skierowana jest do osób młodych, ponieważ to właśnie one często zmieniają partnerów i lekceważą możliwość zarażenia się śmiertelnym wirusem. Podstawowym hasłem jest oczywiście zachęcanie do regularnych badań oraz do używania prezerwatyw w przypadku braku stałego partnera. Ponieważ możliwość stosowania środków antykoncepcyjnych jest niedopuszczana przez kościół, coraz częściej pojawia się dodatkowy element – wstrzemięźliwość i wierność jednemu partnerowi. Tak, jak w znanej polskiej kampanii ABC zapobiegania AIDS. W kampanię na rzecz zapobiegania AIDS włączane są również osoby popularne w gronie nastolatków i osób młodych. Ostatnio w telewizji pojawiły się na przykład spoty ze znanymi tancerzami takimi, jak Ewa Szabatin, czy Robert Kochanek. Hasłem było: „W życiu jak w tańcu, każdy krok ma znaczenie”:

 

Jeżeli chodzi o plakaty i ulotki dostępne w sieci, to podobnie jak przy innych kampaniach społecznych, również w tym przypadku twórcy starają się szukać coraz to bardziej mocnych i szokujących środków przekazu. Bardzo ciekawa jest francuska kampania, przedstawiająca tarantulę i skorpiona w roli kochanków zarażonych AIDS. Obraz jest bardzo drastyczny, ale dobrze pokazuje skalę zagrożenia chorobą:

 
Image 
 
Mimo, że świadomość dotycząca tej nieuleczalnej choroby zdecydowanie poprawia się, nadal podejmowane działania są niewystarczające. Mimo zaangażowania wielu organizacji i szybkiego rozprzestrzeniania się informacji za pomocą Internetu, na świecie choruje aż 33 miliony ludzi, głównie w Afryce. Na niedawnej konferencji "Problematyka HIV/AIDS i uzależnień", zorganizowanej w warszawskiej siedzibie Fundacji im. Stefana Batorego, podkreślono po raz kolejny, że Polacy nie są dobrze wyedukowani w tej dziedzinie, a wiedza o AIDS opiera się na wielu stereotypach. Kampanie takie jak rozdawanie darmowych jednorazowych strzykawek dla narkomanów przyniosły znaczną poprawę i obecnie najbardziej zagrożoną grupą są … osoby heteroseksualne. Możliwość zarażenia się AIDS jest więc jak najbardziej realnym niebezpieczeństwem, a jedyną metodą poprawy tej sytuacji jest szeroko zakrojona i nowoczesna edukacja, również edukacja seksualna.

Poniżej ciekawy spot dotyczący Światowego Dnia AIDS:

 
Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie