fot. Fotolia.com

Opinie

Często można spotkać się z opiniami, że „Internet spłyca myślenie”. Ale czy jest tak naprawdę? Jaki powinien być punkt odniesienia? Być może porównujemy nie te elementy komunikacji, które należałoby. Z całą pewnością powszechny dostęp do komputerowych technologii zmienił nasz sposób komunikacji. Zastanówmy się co i jak zmienia. Pytanie, czy to dobrze czy źle jest już znacznie trudniejsze.

fot. Fotolia.com

Opinie

Będziemy gościć ciekawą osobowość świata edukacji. Do Warszawy przyjeżdża jeden z współtwórców konektywizmu – Stephen Downes. Został on zaproszony do Polski przez Centrum Nauki Kopernik, zaś konektywizm uczyniono głównym tematem tegorocznej konferencji „Pokazać – Przekazać 2017”[1]. O tej koncepcji pedagogicznej pisaliśmy w 2009 roku na łamach Edunews.pl (chyba jako pierwsi w Polsce) – warto zatem przypomnieć jej główne założenia.

fot. Fotolia.com

Opinie

Połowa sierpnia, ale nauczyciele powoli przygotowują się do pracy w szkole. Już od września. A tam spore zmiany. Dla rodziców także będzie (niemiła) niespodzianka...

fot. Fotolia.com

Badania

Rodzice z optymizmem patrzą w przyszłość swoich dzieci – wynika z raportu nt. edukacji opublikowanego przez bank HSBC. Raport ten prezentuje wyniki badania opinii rodziców z 15 krajów. 75 proc. respondentów tego badania przewiduje, że ich dzieci czeka świetlana przyszłość, a 68 proc. spodziewa się, że znajdą one w przyszłości bardzo dobrą pracę. Tym, co ma im zapewnić udany start w dorosłość, są m.in. studia za granicą.

fot. Fotolia.com

Badania

Nowoczesne telefony komórkowe stają się nieodłącznym towarzyszem w domu i w pracy, a także w szkole i na uczelni. Z danych firmy analitycznej IDC wynika, że w 2016 r. sprzedano w Polsce ponad 8 mln sztuk smartfonów. Z telefonów komórkowych korzysta 92 proc. dorosłych Polaków. Smartfona używa ponad połowa (57 proc.), a ponad dwie piąte (43 proc.) - klasycznego telefonu komórkowego - wynika z najnowszego badania CBOS. Pytanie, jak wykorzystujemy telefony w edukacji szkolnej?

fot. Fotolia.com

Badania

Zarządzania własnymi finansami młodzi ludzie zazwyczaj uczą się na własnych błędach i koszty tego są dość wysokie. Polska szkoła (i uczelnia także) praktycznie nie zajmuje się poważniej edukacją finansową uczniów (studentów), co prowadzi do tego, że młodzi Polacy przeszacowują i bagatelizują swoją sytuację finansową. Z badań wynika, że osoby w wieku 18-34 lat mają ponad 4,6 mld zaległych długów pozakredytowych. Co ósmy młody człowiek (18-24 lata) posiadający kredyt nie radzi sobie z jego spłatą. Co zrobić, aby nie wpaść w „spiralę zadłużenia”?

fot. Specjalni.pl

Programowanie

Terapia logopedyczna nie zawsze daje uczniom satysfakcję. Systematyczne, długotrwałe i żmudne ćwiczenia powodują szybkie zmęczenie i zniechęcenie. Jak zatem sprawić, by dzieci chciały wykonywać ćwiczenia, a przy okazji miały przy tym frajdę?

fot. Fotolia.com

ICT / TIK

Już za chwilę nasze debiutujące 17 LO w Gdyni rozpocznie nową przygodę jako „Szkoła w chmurze Microsoft”. Przed nami szkolenia dla całej kadry, ulepszenie infrastruktury (wiadomo – środków na ten cel zawsze za mało), no i oczywiście pracujemy (jako dyrekcja) nad zmianą mentalności dorosłych i uświadomieniem, że warto, że można, a nawet trzeba w mądry i refleksyjny sposób korzystać z nowych technologii w szkole. W to, że się uda zmieniać szkolną rzeczywistość, nie wątpię, choć wiem, że nie zawsze będzie tak, jak sobie wymarzymy, nie od razu, no i oczywiście nie wszyscy za nami pójdą. Ale warto!

fot. Joanna Krzemińska

Programowanie

Powszechnie uważa się, że kodowanie i programowanie są przynależne przedmiotom ścisłym. Nic bardziej mylnego. Wspaniale sprawdza się również na zajęciach z bloku humanistycznego.

fot. domena publiczna - Pixabay.com

ICT / TIK

Tablet na lekcji? Oczywiście, ale w edukacji wczesnoszkolnej….To słyszę często kiedy spotykam się na szkoleniach z nauczycielami biologii i chemii uczącymi w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych. Okazuje się, że smartfony i tablety kojarzą się im raczej z zabawą lub wąskim wykorzystaniem na wybranych zajęciach np. z języka obcego. Nauczyciele przeważnie znają Kahoot’a, słyszeli, że można uczyć się języka obcego przez Duolingo. Wiedzą, że uczniowie używają różnych gier i aplikacji, jednak nadal niezbyt popularne jest zastosowanie ich na lekcji biologii, chemii czy innych przedmiotów przyrodniczych.

fot. Fundacja Edukacja dla Demokracji

E-learning

Uczysz w szkole i szukasz ciekawych pomysłów na zajęcia? Spotykasz się z tematem aktualnych wyzwań na świecie i nie wiesz jak rozmawiać o tym w klasie z uczniami i uczennicami? Weź udział w jesiennej edycji kursu e-learningowego „Edukacja wobec wyzwań”!

fot. Fotolia.com

Programowanie

Fundacja Orange i Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania nauczą podstaw programowania dwadzieścia tysięcy uczniów z klas 1-3 szkół podstawowych z niewielkich miejscowości i wsi. Lekcje odbędą się w ramach 9 projektów „Zaprogramuj Przyszłość”, które uzyskały dofinansowanie z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.

fot. Fotolia.com

Nauczyciele

Powoli zbliża się początek roku szkolnego, zatem czas na garść inspiracji w kontekście budowania przyjaznej szkoły. Edukacja to relacja – to hasło warto wziąć sobie do serca. Tylko wtedy, gdy będziemy współtworzyć dobre relacje i atmosferę sprzyjającą rozwojowi całej społeczności szkolnej, edukacja będzie wspaniałą przygodą, a nie męczącym obowiązkiem.

(C) Edutopia.org

Poczytaj

W kolejnym odcinku o wartościowych serwisach edukacyjnych, które warto śledzić, zajrzymy do portalu stworzonego przez Fundację Edukacyjną George Lucasa. Edutopia to jeden z najważniejszych edukacyjnych „trend-setterów”, czyli portal, który pokazuje co nowego i wartościowego dzieje się w różnych szkołach na świecie i może zdarzyć się w każdym innym miejscu.

fot. Fotolia.com

Nauczyciele

W Polsce mało mówi się o wypaleniu zawodowym nauczycieli. Po przeczytaniu pewnego artykułu (odnośnik na końcu) postanowiłam o tym napisać. Przeważnie nauczyciel wypalony zawodowo zmienia zawód, a kwituje się to stwierdzeniem – „Nie był dobry, nie nadawał się do zawodu” lub „Znalazł łatwiejszą i lepiej płatną pracę”. Dlaczego czasami ludzie, którzy pełni nadziei i zapału przychodzą do pracy w szkole tracą go i poturbowani psychicznie zmieniają pracę?

fot. Fotolia.com

Poczytaj

Ewolucja człowieka od lat wzbudza wielkie emocje. Łączy w sobie zarówno ewolucję biologiczną jak i ewolucję kulturową. Niezwykła ewolucja przejścia, dotykająca tajemnicy życia i ewolucji wszechświata. W ostatnich latach genetycy i biologia molekularna wniosła sporo nowego, z czym warto się zapoznać.

Fot. Domena publiczna - Pixabay.com

Przyszłość edukacji

Żaden system edukacji nie jest doskonały – wszystko na świecie ciągle ewoluuje i zmienia się, zatem również szkolnictwo powinno być w nieustannej zmianie. Problem w tym, że przygotowując założenia systemu edukacji dziś, tak naprawdę powinniśmy myśleć z perspektywą minimum 12 lat naprzód, a najlepiej 15-20. Uczeń idący dziś do szkoły będzie żył w świecie zapewne różniącym się dość mocno od tego, w którym dziś żyjemy. Jak z tym wyzwaniem radzą sobie inne kraje?

fot. Fotolia.com

Poczytaj

Internet jest pełny wartościowych serwisów edukacyjnych, które warto śledzić, jeśli jesteśmy poważnie zainteresowani edukacją. Dobrze byłoby choć trochę znać języki obce (zwłaszcza angielski). Ale, nawet jeśli nie znamy – dla chcącego nic trudnego – możemy użyć Google Translate i mniej więcej zrozumiemy sens artykułu. Dlatego w Edunews.pl zaczynamy taki cykl – będziemy rekomendować odwiedziny w różnych serwisach, w których pojawiają się ciekawe opracowania.

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 

Ostatnie komentarze

Nadchodzące wydarzenia

Czytaj więcej

Grid List

fot. Fotolia.com

Edytoriale

Bo nie... Sejm RP nie poparł we wczorajszym głosowaniu uchwały, zgodnie z którą referendum w sprawie reformy systemu oświaty miałoby się odbyć 17 września. Czyli referendum nie będzie. Bo już za późno, bo niepotrzebne, bo reforma już w toku itp. itd... Po raz kolejny w ciągu ostatnich lat okazuje się, że głosy (uwagi i wątpliwości) rodziców i nauczycieli są nieważne dla polityków rządzących partii.

fot. Jolanta Okuniewska

Rady i inspiracje

Zaraz wakacje. Szkoła ucichnie od gwarów dziecięcych głosów, w budynku zaczną się małe i większe remonty. Kiedy rozstajemy się ze swoimi uczniami tylko na czas letnich ferii, to rozstanie przebiega radośnie, wystarczy całus, przytulenie i po wszystkim. Ale kiedy przychodzi nam pożegnać uczniów, z którymi spędziliśmy trzy lata, to jest dużo trudniej.

(C) Edunews.pl

Przez życie

Do tej pory malowałem na kamieniach lokalną różnorodność biologiczną, głównie rośliny i owady. W mojej intencji miały być elementem edukacyjnym i jednocześnie przyrodniczym street-artem. Wykorzystywałem także jako element gry terenowej z elementami questingu – by nadać mały element przygody w poszukiwaniu kolejnych kamieni i odgadywaniu gatunków. By zainspirować do poszukiwania wiadomości na temat spotykanych „chwastów i robali”.

fot. Sabina Piłat

Projekty edukacyjne

Jak wiele można zrobić z jedną fasolką? W klasach najmłodszych szkoły podstawowej bardzo wiele. Zapraszam do zapoznania się z planem projektu „Magiczna fasola”.

Edu-myśli-my

 
Uczenie się jest skarbem, który możemy zabrać ze sobą wszędzie.
[przysłowie chińskie]

Tablica ogłoszeniowa

  • Kalendarz roku szkolnego 2016/2017 (MEN)
  • Plakaty edukacyjne do klas lekcyjnych dużego formatu (A2) do pobrania tutaj.
  • Podsumowanie dotychczasowych konferencji z cyklu INSPIR@CJE dostępne jest w serwisie www.edudoskonalenie.pl.
  • W kanale Futuredu/Edunews.pl we Flickr.com dostępnych jest ponad 1000 zdjęć na licencji CC-BY mających kontekst edukacyjny.
  • W sklepie internetowym Edustore.eu można skorzystać z kilkudziesięciu e-zasobów dydaktycznych (ebooki, scenariusze, gry, filmy itp.).

Jesteśmy na facebooku

fb

Cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Nowoczesny nauczyciel w nowoczesnej szkole

Narzędzia
Typografia

Szkoła nie może zostać w epoce kredy. Zaś nauczyciele, jeśli zależy im na dobrym kontakcie z wychowankami, powinni starać się wplatać nowoczesne technologie w służbę edukacji. Mają im w tym pomóc bezpłatne szkolenia informatyczne prowadzone przez Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie w ramach projektu “Doskonalenie zawodowe nauczycieli w dziedzinie wykorzystania technologii informacyjnej”.PHOTO: ISTOCKPHOTO

Znaczna część spośród około 55 tys. małopolskich nauczycieli odczuwa braki w sferze korzystania z Internetu, oprogramowania komputerowego oraz multimediów. Jeśli wplatają nowoczesne technologie w nauczanie, to zwykle robią to nieśmiało i nie w pełni wykorzystują szeroki wachlarz możliwości. I to właśnie ci, którzy chcieliby unowocześnić swój warsztat pracy oraz swobodnie korzystać z technologii informacyjno-komunikacyjnych, są adresatami współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny projektu szkoleniowego. Prócz nauki praktycznego wykorzystania dostępnych technologii w dydaktyce, szkolenia WUP-u są również drogowskazem i bodźcem do samokształcenia w tej dziedzinie.

Nowoczesny nauczyciel powinien uczyć w nowoczesny sposób.

Realizowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie we współpracy z Małopolskim Kuratorium Oświaty i Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego kursy dla nauczycieli to także innowacyjna odpowiedź na trendy zaznaczające się we współczesnej edukacji oraz zmiany społeczne związane z ekspansją Internetu jako jednego z głównych źródeł wiedzy młodego człowieka.

"Nie ma takiej możliwości, by szkoła odizolowała się od współczesnych trendów, a nauczyciele prowadzili lekcje tak, jak robiło się to wiele lat temu. Współczesnym uczniom kreda i tablica już nie wystarczają. Wyniki badań wskazują, że uczniowie w ponad 70 proc. sięgają po informacje do Internetu. Pozostałe 30 proc. wiedzy uzyskują łącznie od rodziców, z książek, od rówieśników i nauczycieli. Nie ma zatem możliwości, aby zamknąć naukę wyłącznie w murach szkoły. Jeżeli dla uczniów naturalnym środowiskiem jest Internet i komputer, bez których praktycznie nie są w stanie funkcjonować, to trzeba dołożyć wszelkich starań, by informacje, które chcemy jako nauczyciele im przekazać, znalazły się w tym miejscu, w którym oni mogą je zdobyć. Stąd hasło <<Idźmy za uczniem>> jest jak najbardziej uzasadnione" - podkreśla Artur Bodziony z Centrum Kształcenia Praktycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Mielcu.

Chodzi więc nie tylko o wykształcenie nowoczesnego nauczyciela, który sprawnie posługuje się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi w pracy dydaktycznej, ale także o zmniejszenie dystansu informatycznego pomiędzy nauczycielem a uczniem.

"Komputer, Internet, multimedia to w obecnych czasach podstawowe narzędzia, którymi posługuje się uczeń. Niejednokrotnie robi to lepiej od dorosłych. Nauczyciele chcąc dotrzeć do dziecka muszą mieć z nim wspólną płaszczyznę porozumienia. Myślę, ze wspólne korzystanie z technik informacyjnych i komunikacyjnych powoduje, iż stajemy się dla ucznia partnerem. A ważnym jest, by mieć wspólne zainteresowania. Jesteśmy wtedy bliżej ucznia. Budujemy swój autorytet. Dajemy sygnał, że interesuje nas to, co stanowi dla niektórych uczniów sposób na spędzanie wolnego czasu" – twierdzi Agata Wosińska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 31 w Krakowie, gdzie odbyła się seria szkoleń DZN dla nauczycieli.

Projekt szkoleniowy “Doskonalenie zawodowe nauczycieli w dziedzinie wykorzystania technologii informacyjnej" cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Od jesieni 2008 roku, kiedy to wystartowały pierwsze grupy szkoleniowe, wiedzę informatyczną uzupełniło aż 4476 nauczycieli przedmiotów nieinformatycznych z całej Małopolski. Najwięcej nauczycieli przeszkolono do tej pory na terenie Krakowa (691 osób). W statystykach projektu przoduje również powiat chrzanowski, gdzie szkolenia ma za sobą już 433 nauczycieli oraz powiat grodzki Nowy Sącz z 421 absolwentami kursu. Docelowo inicjatywa ma obejmować 6 tys. nauczycieli przedmiotów nieinformatycznych pracujących w szkołach i placówkach oświatowych na terenie Województwa Małopolskiego.

Podczas kursu obejmującego 80 godzin zajęć uczestnicy poznają np. programy do tworzenia prezentacji multimedialnych oraz programy do graficznej obróbki obrazu. Zapoznają się także z arkuszem kalkulacyjnym i edytorem tekstu. Uczą się szukać w Internecie materiałów do prowadzenia lekcji oraz zamieszczać w sieci przygotowane przez siebie materiały dydaktyczne.

Kursanci otrzymują pakiet podręczników i materiałów szkoleniowych. Udział w szkoleniu jest całkowicie bezpłatny. Szkolenia prowadzone są przez wykwalifikowanych trenerów bardzo blisko miejsca zatrudnienia kursantów. Oprócz zdobycia umiejętności informatycznych uczestnicy szkoleń mają możliwość bezpłatnego zdawania egzaminu ECDL START. Wielu korzysta z tej szansy. Do tej pory certyfikat ECDL uzyskało 965 osób.

Nauczyciele, którzy zdecydowali się podnieść informatyczne kwalifikacje, wysoko oceniają walory szkoleń DZN.  Średnia ocena (w sześciostopniowej skali), jaką wystawili szkoleniom przekracza 5.

"Nasza szkoła z roku na rok unowocześnia swoją bazę informatyczną, co stwarza dla nas nauczycieli nowe wyzwania w dziedzinie technologii informacyjnej. W związku z tym naszą wiedzę również musimy na bieżąco wzbogacać" - mówi Karolina Król uczestniczka z grupy szkoleniowej w Tyliczu.

"Projekt DZN, w którym miałam szczęście uczestniczyć, dodał mi odwagi, umiejętności i wiedzy o technologii komputerowej. Teraz częściej i bez problemu mogę pracować przy komputerze. Swoje umiejętności w zakresie obsługi komputera oceniam bardzo dobrze. W dzisiejszych czasach, każdy powinien posiąść wiedzę z zakresu TI. Będę zachęcać koleżanki do uczestnictwa w kolejnych cyklach" - twierdzi nauczycielka Helena Węglarz, która ukończyła kurs DZN w Mszanie Dolnej.

Absolwenci mają także świadomość, iż nowe umiejętności podnoszą ich atrakcyjność zawodową, ale także pozwalają wykształcić ucznia, który po opuszczeniu szkoły będzie umiał swobodnie poruszać się po rynku pracy i adaptować do zmieniającej się rzeczywistości.

Warto podkreślić, ze projekt DZN przyczynia się do zniwelowania dysproporcji pomiędzy poziomem edukacji w miastach i na wsi. Większość uczestników szkoleń jest bowiem rekrutowana z terenów miejsko-wiejskich i wiejskich. Ponad połowa absolwentów uczy w szkołach wiejskich. Projekt zwiększa także mobilność nauczycieli na rynku pracy.

Realizatorzy wychodząc naprzeciw potrzebie kształcenia informatycznego kadry pedagogicznej zdecydowali się na poszerzenie metod szkoleniowych. Wprowadzono metodę e-kształcenia w systemie blended-learning (połączenie nauczania zdalnego z tradycyjnymi metodami). Przeszkolony tą metodą nauczyciel potrafi wykorzystywać platformę Moodle do pracy z uczniami. Ranga i znaczenie szkoleń projektu “Doskonalenie zawodowe nauczycieli w dziedzinie wykorzystania technologii informacyjnej” zostały docenione przez ekspertów Polskiego Towarzystwa Informatycznego. Projekt uzyskał nominację do międzynarodowego konkursu Fundacji ECDL “Best Practice Awards". W opinii większości polskich ekspertów ECDL okazał się najlepszy w kategorii Government/Public.

Więcej informacji o projekcie i możliwość rejestracji na stronie www.nauczyciele.mos.krakow.pl.

Projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.4 Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty.