Coraz częściej będziemy uczyć się online

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Z zaprezentowanego podczas tegorocznej konferencji ISTE (International Society for Technology in Education) raportu konsorcjum Project Tomorrow i Blackboard „Learning in the 21st Century: 2011 Trends Update“ wynika, że edukacja szkolna ulegać będzie głębokim przeobrażeniom w kierunku edukacji mieszanej, z poważnym komponentem wirtualnym. Nie stanie się to z dnia na dzień, ale zmiana nastąpi na pewno.PHOTO: SXC.HU

Badania, na których opiera się raport dotyczą społeczeństwa amerykańskiego, ale zważywszy, że technologie w podobny sposób dynamicznie rozwijają się na całym świecie, trendy wskazane przez analityków, może będzie odnosić również do sfery edukacji w innych krajach. Jak nie w tym momencie, to w niedalekiej perspektywie.

  • W Stanach Zjednoczonych trzy razy więcej uczniów ma w 2011 r. dostęp do zasobów edukacyjnych w sieci niż w 2007 r.
  • Ponad 40% uczniów wskazuje lekcje online jako ważną część ich doświadczeń edukacyjnych. Również rodzice przekonują się do tej formy edukacji swoich dzieci.
  • Coraz więcej nauczycieli zaczyna uczyć online. Kursy dla nauczycieli online cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Coraz więcej nauczycieli rozpoczyna swoją edukacyjną działalność w sieci, prowadząc blogi i własne strony internetowe, komunikując się i dzieląc wiedzą z uczniami.
  • Wraz z rozwojem edukacji online, coraz większą uwagę przywiązuje się do jakości interakcji pomiędzy e-nauczycielem i e-uczniami, jakości kursów e-learning oraz ewaluacji postępów w edukacji online.

Na razie za edukacją online w większym stopniu opowiadają się sami uczniowie, co wynika z dorocznych badań SpeakUp realizowanych przez Project Tomorrow, ale należy odnotować fakt, że szybko rośnie również liczba rodziców i dyrektorów szkół, którzy popierają tę formę kształcenia.

„Kształcenie online się ciągle rozwija. Widzimy właśnie narodziny generacji w szkołach średnich, która domaga się edukacji online“ – mówi Julie Evans, dyrektor zarządzająca Project Tomorrow. „Ci uczniowie chcą uczyć się wirtualnie przełamując klasyczny paadygmat uczenia się i biorąc odpowiedzialność za własne uczenie się. Poszukują nowego, angażującego, spersonalizowanego i nastawionego na współpracę środowiska edukacyjnego.“

Badania SpeakUp są chyba największym na świecie zbiorem danych zebranych od uczniów. Pod koniec 2010 r. uczestniczyło w nich 379 tysięcy amerykańskich uczniów szkół podstawowych i średnich. Raport dostępny jest poprzez stronę Project Tomorrow.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych www.EconomicEducator.eu).