(C) Edunews.pl

Powiadają, że nauczyciel to jedyny zawód, w którym kradnie się z domu i wynosi do szkoły przeróżne rzeczy. Może być tego bardzo dużo, zwłaszcza gdy znosi… odpady i odpadki przerobione na pomoce dydaktyczne. Jak się okazuje, wcale nie potrzeba wiele pracy, aby dać dzieciom w szkole fantastyczne narzędzia do edukacyjnych zabaw i nauki.

fot. Fotolia.com

Kartkówka, klasówka, teścik – jak nie nazwać, zazwyczaj mamy na myśli to samo – rutynowe sprawdzenie wiedzy uczniów, zapowiedziane lub niezapowiedziane, ale w zasadzie zawsze oparte na takim samym schemacie. Po kilkudziesięciu kartkówkach w ciągu roku szkolnego (a może semestru?), taki sposób sprawdzania wiedzy może znużyć i znudzić nawet najbardziej zdolnego ucznia. A przecież można inaczej!

(C) Edunews.pl - INSPIR@CJE 2015

Zajęcia techniczne mogą posłużyć do zrobienia fantastycznego projektu społecznego, który przynosi wiele radości i satysfakcji uczniom w różnych szkołach, nieraz oddalonych od siebie o setki kilometrów. Trzeba oczywiście "tylko" mieć pomysł oraz nawiązać współpracę z inną szkołą. Może wówczas uda się zrobić znacznie więcej niż zakładaliśmy.

fot. Anna Grzegory, Superbelfrzy RP

Mglisty listopadowy sobotni poranek. Budzik. Najpierw odzywa się mój, bo o dziewiątej zaczyna się Budzik w Szkole Podstawowej nr 81 im. Bohaterskich Dzieci Łodzi „Budzącej się szkole” w Łodzi – spotkanie nauczycieli i dyrektorów, którzy zmieniają szkołę, "odkrzesławiają", przełamują schematy.

(C) Edunews.pl - INSPIR@CJE 2015

Czy metoda projektu może być szerzej wykorzystana w nauczaniu przedmiotowym w szkole i faktycznie wspierać rozwój umiejętności uczniów? Jak najbardziej – można do planu nauczania w szkole wprowadzić taką innowację i może ona przyczyniać się do podnoszenia poziomu nauczania.

Fot. Fotolia.com

W nazwie Ocenianie w Dialogu (OWD) ukryte są dwa kluczowe słowa wpisane w proces uczenia się: dialog i ocenianie. Dialog to relacje między uczestnikami. Nie chodzi tu tylko o ucznia i nauczyciela, ale o dialog między uczestnikami procesu - wszystkimi uczącymi się określonej umiejętności. Ocenianie to konstruktywna krytyka efektu działań, ukierunkowanych na jasno określony (wynikający z potrzeb uczącego się) cel.

fot. DOJI

Dzisiaj terminem “inteligencja” określa się nie tylko to, co charakteryzuje poszczególne jednostki. Coraz częściej mówi się o inteligencji grupy, tak zwanym kolektywnym IQ, które ma znacznie większą wartość niż w przypadku działania w pojedynkę. Chociaż ze zbiorowej inteligencji korzystano od zawsze (i to nie tylko w ludzkich społecznościach), idea zyskała na znaczeniu zwłaszcza po popularyzacji komputerów, Internetu i web 2.0 – dynamicznych serwisów internetowych, których podstawową rolą jest umożliwienie interakcji między użytkownikami.

Więcej artykułów…

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie