Terapia logopedyczna nie zawsze daje uczniom satysfakcję. Systematyczne, długotrwałe i żmudne ćwiczenia powodują szybkie zmęczenie i zniechęcenie. Jak zatem sprawić, by dzieci chciały wykonywać ćwiczenia, a przy okazji miały przy tym frajdę?

Powszechnie uważa się, że kodowanie i programowanie są przynależne przedmiotom ścisłym. Nic bardziej mylnego. Wspaniale sprawdza się również na zajęciach z bloku humanistycznego.

Myślenie algorytmiczne (komputacyjne), kodowanie, programowanie te pojęcia coraz częściej słyszymy w odniesieniu do nowej podstawy programowej, która będzie obowiązywała od nowego roku szkolnego. Szczególnie są to nowe pojęcia w odniesieniu do poziomu klas 1-3. Postaramy się je nieco oswoić.

Fundacja Orange i Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania nauczą podstaw programowania dwadzieścia tysięcy uczniów z klas 1-3 szkół podstawowych z niewielkich miejscowości i wsi. Lekcje odbędą się w ramach 9 projektów „Zaprogramuj Przyszłość”, które uzyskały dofinansowanie z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.

W (niedalekiej) przyszłości umiejętność programowania będzie niezbędna w większości wykonywanych zawodów, ale także w domu. Nie powinniśmy bać się kodowania już na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Mamy do dyspozycji wiele narzędzi edukacyjnych w sieci, z pomocą których możemy uczyć tak przydanych umiejętności jak na przykład analizowanie informacji, kodowanie informacji, rozwiązywanie problemów czy kreatywne myślenie.

Dzieci zaczynają dziś swoją przygodę z tabletem czy komputerem o wiele wcześniej. Spędzają przed ekranami małymi i dużymi o wiele więcej czasu niż ich rówieśnicy jeszcze dziesięć lat temu. To, co znajdą w internecie jest dla nich na tyle atrakcyjne (i wciągające), że trudno ich oderwać od tego i zwrócić ich uwagę na dłużej na coś innego. Jak się okazuje, podobnie wciągająca dla nich jest robotyka - spotkania w szkole z małymi i dużymi robotami. Wykorzystajmy to na zajęciach, aby technologia pomagała nam lepiej uczyć i z wykorzystaniem narzędzi, które dzieci będą spotykały w swoim życiu często i coraz częściej.

Czy Twoi uczniowie mieli okazję samodzielnie zaprogramować grę, stworzyć pianino z bananów, zbudować robota lub stację pogodową? Jeśli nie, najwyższy czas to zmienić, ucząc ich podstaw robotyki i programowania. Jest to możliwe na przykład w ramach przygody z Programem #SuperKoderzy Fundacji Orange, który bazuje na środowisku Scratch.

Więcej artykułów…

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie