Każde dziecko ma w sobie to „coś”

fot. Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON

Narzędzia
Typografia

Kasia pięknie śpiewa, rysunki Małgosi zdobią klasę, Jaś wygrał szkolne zawody biegowe, a Karol… Karol to chyba nic nie potrafi, coraz gorzej się uczy i nie jest lubiany. Takie dzieci są praktycznie w każdej klasie.

Dzieci, nawet te w najmłodszych klasach szkoły podstawowej, łatwo dostrzegają, że ich rówieśnicy są od nich w czymś lepsi. Jednocześnie często znajdują się pod presją rodziców i nauczycieli, wymagających od nich, aby dorównywali innym praktycznie w każdej dziedzinie. System edukacji skupia się głównie na deficytach i ich nadrabianiu, mało miejsca pozostawia na uwydatnianie mocnych stron uczniów, zwłaszcza gdy nie są one widoczne na pierwszy rzut oka.

Jakie mogą być tego konsekwencje?

Wróćmy do Karola. Rysowanie nie wychodzi mu za dobrze. W szkole dzieci śmieją się z jego koślawych literek, a od pani dostaje zazwyczaj naklejki ze smutnymi buźkami. Mama w domu załamuje ręce i każe godzinami rysować szlaczki. Jego poczucie własnej wartości z dnia na dzień jest coraz niższe. Coraz mniej się przykłada i jeszcze rzadziej otrzymuje dobre stopnie. Czy można to błędne koło jakoś przerwać?

Kolejnego dnia w szkole pani organizuje konkurs na najładniejszy plakat przygotowany w grupie. Koledzy i koleżanki Karola wiedzą, że nie umie on rysować, więc nie pozwalają mu nic zrobić. W czasie gdy inni pracują, chłopiec krąży po klasie i zbiera kredki, klej, nożyczki i sprząta ze stolika. Tego dnia, ku zdziwieniu innych uczniów, Karol również dostał uśmiechniętą buźkę, bo dzięki jego przedsiębiorczości grupa miała wszystkie potrzebne materiały i porządek na stole, co wpłynęło na ich efektywność i ostatecznie pozwoliło przygotować najładniejszy plakat.

Mała, wielka rzecz

Talenty artystyczne są dość łatwe do odkrycia, jednak nie każdy uczeń je posiada. Za to każdy, naprawdę każdy, skrywa w sobie „talent” mniej oczywisty, a równie cenny – jego odkrycie i rozwinięcie może mieć niebagatelny wpływ nie tylko na odbiór danego dziecka przez pozostałych członków klasy, ale również na jego osiągnięcia w nauce. Często rówieśnicy wyśmiewają ucznia, gdy czegoś nie potrafi. Nauczyciel ma szansę w porę odwrócić sytuację, pokazując im, że każdy jednak ma to „coś”.

Ważne jest, aby równolegle z realizowaniem materiału dydaktycznego dbać o samoocenę uczniów. Dzięki takiemu kompleksowemu podejściu mamy szansę wychować dziecko ciekawe świata i chętne do nauki – świadome, że można popełniać błędy i wybierać różne drogi do celu.

Jak to pogodzić z praktyką?

Indywidualizacja podejścia do każdego ucznia w praktyce szkolnej jest trudna do zrealizowania. Warto w takiej sytuacji znaleźć wsparcie w gotowych rozwiązaniach.

Sposobem na przeprowadzenie zajęć z odkrywania mocnych stron dzieci jest kampania społeczna „Mamy mocne strony – razem możemy więcej” Wydawnictwa Pedagogicznego OPERON. W trakcie organizowanego w szkole przedstawienia z elementami warsztatu, uczniowie zaczynają rozumieć, że talent to nie tylko śpiewanie, malowanie czy sprawność fizyczna, a także dostrzegają swoje mocne strony. W przedstawieniu bierze udział znana i lubiana przez nich postać Bratka, która pomaga im w nauce oraz ułatwia adaptację do rzeczywistości szkolnej. W tej kampanii wzięło już udział ponad 1000 uczniów.

Zobaczcie, jak dzieci reagowały podczas warsztatów: https://goo.gl/uvkV0J.

Oprócz warsztatów OPERON zapewnia nauczycielom materiały dydaktyczne, w tym scenariusz lekcji, dzięki którym można przeprowadzić inspirujące zajęcia.

Dowiedz się więcej: www.mamymocnestrony.operon.pl.

Wsparcie uczniów w codziennej pracy

Wydawnictwo OPERON również na co dzień wspiera nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Nowa seria „Uczymy z Bratkiem” to zestaw złożony z 12 publikacji książkowych i multibooka. Wśród nich jest zupełnie nowy podręcznik dostosowany do nowej podstawy programowej. Każdy uczeń otrzyma również unikalną pacynkę Bratka. Pełną ofertę dla klasy I można zobaczyć tutaj.

 

(Źródło: Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON)

 

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie