Rok szkolny zakończony. Ministerstwo się chwali wynikami i udanymi reformami, lecz wielu rodziców małych dzieci kontestuje reformę i szykuje paczkę z podpisami pod projektem ustawy odwołującą przepisy posyłające sześciolatki do szkół, a na antenie TOK FM dwóch ekspertów rozmawia o tym, co się udało i nie udało zrobić w oświacie.(FORUM)

Zawód nauczyciela jest niewdzięczny – często im więcej starań, wysiłku i pasji wkładamy w nauczanie, tym boleśniej odczuwamy obojętność uczniów, z jaką spotyka się nasze działanie pod tablicą. A do tego każda nasza pomyłka jest wychwytywana i dobitnie komentowana. Czy tak być musi? Może dzięki popełnianym błędom zachowujemy też sens procesu edukacji?(PHOTO: Morguefile)

Jaka ma być rola nauczyciela we współczesnej szkole, skoro mamy wyszukiwarkę Google i skoro dostęp do wiedzy - dzięki nowoczesnym technologiom - jest w zasadzie nieograniczony? To jest pytanie przewrotne, zauważa Karol Semik, Mazowiecki Kurator Oświaty, gdyż trzeba pamiętać, że nauczyciel to także, a może przede wszystkim wychowawca.PHOTO: MORGUEFILE

Narzekamy ciągle na kompetencje technologiczne nauczycieli w szkole. Jak dobrze przygotować nauczycieli do bardziej innowacyjnego i szerszego wykorzystania nowych technologii w nauczaniu? Zdaniem ekspertów PTI, pomocą może okazać się osoba szkolnego koordynatora technologii. Na czym polegałaby ta nowa funkcja? Kto mógłby ją w szkole sprawować?PHOTO: SXC.HU

jakość edukacjiZapewne wielu zgodzi się, że szkoła powinna uczyć praktycznych umiejętności. Niestety często jest tak, że praktycznie aż do ukończenia szkoły uczniowie nie mają możliwości realizacji żadnego projektu, w którym nauczyliby się czegoś więcej niż to, co zawarto w podręcznikach. O zaletach i potrzebie edukacji praktycznej - przekonuje Gever Tulley, w wystąpieniu z serii TEDTalks.

Często zastanawiamy się, jak zwiększyć motywację uczniów do zdobywania wiedzy. Jak sprawić, by rozumieli, że edukacja się opłaca?  Charles Leadbeater, brytyjskie ekspert od innowacyjności, w swoim wystąpieniu w ramach TED TALKS, przekonuje, że młodzież zrozumie lepiej potrzebę uczenia się wyłącznie dzięki bardziej nieformalnemu modelowi edukacji.PHOTO: SXC.HU

jakość edukacjiLudzie różnią się między sobą w zakresie tzw. menu uczenia się. Jeżeli nie bierze się pod uwagę istniejących w każdej klasie różnic w stylach uczenia się, można całkiem poważnie przyczynić się do utrudnienia uczniom zdobywania wiedzy. Przecież nie jesteśmy jednakowi. Nie próbujmy zatem stosować w nauczaniu takiego stylu, który akurat nam, nauczycielom odpowiada.

Więcej artykułów…

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie