Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Ostatnie komentarze

Nadchodzące wydarzenia

Czytaj więcej

Grid List

Edu-myśli-my

 
Uczenie się jest skarbem, który możemy zabrać ze sobą wszędzie.
[przysłowie chińskie]

Tablica ogłoszeniowa

  • TIK-owe plakaty edukacyjne do klas lekcyjnych dużego formatu (A2) do pobrania tutaj.
  • W kanale Futuredu/Edunews.pl we Flickr.com dostępnych jest ponad 1000 zdjęć na licencji CC-BY mających kontekst edukacyjny.
  • W sklepie internetowym Edustore.eu można skorzystać z kilkudziesięciu e-zasobów dydaktycznych (ebooki, scenariusze, gry, filmy itp.).

Jesteśmy na facebooku

fb

Cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Interaktywne pomoce dydaktyczne szansą na zwiększenie potencjału rozwojowego dzieci

fot. SilesianSEO

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

19 listopada 2022 r., w Szkole Podstawowej Strumienie w Józefowie koło Warszawy, odbyła się konferencja edukacyjna „Homotechnicus. Wyzwania pokolenia Alfa i ewolucja edukacji”. Wydarzenie zrzeszało nauczycieli i pedagogów, jednocześnie było miejscem prezentacji pierwszych na świecie, innowacyjnych badań nad relacją między korzystaniem z interaktywnych pomocy dydaktycznych a poprawą funkcji poznawczych u dzieci w wieku szkolnym.

Profesor SWPS Krystyna Rymarczyk, wspólnie z onEVO, badała zmiany zachodzące u dzieci, które regularnie, przez 6 tygodni, od poniedziałku do piątku, przez 45 minut aktywnie ćwiczyły na Magicznym Dywanie onEVO. W badaniu wzięły udział 3 grupy 9-latków: grupa Magiczny Dywan, grupa Aerobik oraz grupa kontrolna. Dzieci poddano wybranym testom, stosowanym powszechnie w ocenie funkcji poznawczych – testowano szybkość reakcji, elastyczność w dostosowywaniu się do nagłych zmian zasad i reguł czy pamięć operacyjną.

Prof. Rymarczyk, wraz z ekspertami onEVO, zauważyła, że regularny wysiłek fizyczny sprawia, że dzieciom pewne zadania sprawiają mniejszą trudność. Takie badania były w ostatnich latach często prowadzone przez naukowców z obszarów psychologii rozwojowej jak i badań nad mózgiem z całego świata. Przyczyną są niepokojące dane, wskazujące, że z każdym rokiem wyraźnie spada sprawność fizyczna dzieci. Współczesne młode pokolenie, w przeciwieństwie do rówieśników żyjących kilkadziesiąt lat temu, prowadzi coraz bardziej siedzący tryb życia, który często ogranicza się do czasu spędzanego przy komputerze, telefonie czy na graniu w gry komputerowe. Zmiana ta wiąże się ze znacznym wzrostem liczby dzieci otyłych. Wskazuje się, że 17% dzieci w wieku od 2 do 19 lat cierpi na otyłość. Siedzący tryb życia w dzieciństwie nie tylko niekorzystnie wpływa na stan zdrowia fizycznego, ale ma również negatywny wpływ na funkcjonowanie poznawcze. Istnieje coraz więcej dowodów naukowych wskazujących, że mała aktywność fizyczna i niski poziom sprawności wiążą się z niskimi wynikami w szkole, pogorszeniem funkcji poznawczych, niekorzystnymi zmianami w metabolizmie mózgowym jak i w strukturze mózgu.

Celem prowadzonych badań było zatem określenie, czy trening prowadzony z wykorzystaniem interaktywnej podłogi Magiczny Dywan onEVO, która zawiera zarówno elementy treningu poznawczego jak i fizycznego, będzie wiązać się z poprawą funkcjonowania poznawczego dzieci. W badaniu wzięło udział 67 uczniów (36 dziewcząt i 31 chłopców) szkoły podstawowej, które do trzech grup badawczych przydzielono losowo. Ocenę funkcjonowania poznawczego dzieci, przed i po treningu, wykonano za pomocą wybranych testów komputerowych z Wiedeńskiego Systemu Testów.

Wyniki wskazały na konieczność wprowadzania większej dawki ruchu wśród uczniów – odnotowano bowiem poprawę funkcjonowania dzieci aktywnych fizycznie. Wzrost procesów uwagowych oraz pojemności pamięci operacyjnej zaobserwowano szczególnie u dzieci z grupy „Magiczny Dywan”. W porównaniu do dzieci ćwiczących aerobik deklarowały one również lepsze samopoczucie w czasie prowadzonych zajęć.

Nowe technologie coraz częściej pojawiają się także w polskich szkołach. Z pomocą Magicznego Dywanu onEVO nauczyciele są w stanie przeprowadzić angażujące najmłodszych lekcje z rozmaitych obszarów. Przygotowane we współpracy z ekspertami pakiety spełniają wymogi podstawy programowej, przyczyniają się do poprawy sprawności fizycznej oraz poznawczej dzieci, a także pozytywnie wpływają na umiejętność współpracy i zdrowego współzawodnictwa. Do pakietów gier dołączone są materiały metodyczne takie jak karty pracy czy scenariusze gotowych lekcji z wykorzystaniem urządzenia dla nauczycieli.

Strona konferencji: homotechnicus.com.pl.

(ARTYKUŁ PROMOCYJNY)