Szkoły nie uczą innowacji

Szkoły i uczelnie
Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageTworzące się społeczeństwo informacyjne potrzebuje wykwalifikowanych pracowników swobodnie korzystających z nowych technologii. Absolwenci uczelni technicznych są więc rozchwytywani na rynku pracy, choć dla osób wybierających się na studia fakt ten wydaje się być bez znaczenia. Obserwujemy nadal małe zainteresowanie studiami na kierunkach technicznych.

 

Niedawno podczas konferencji odbywającej się w Gliwicach, zrzeszeni w Forum Uczelni Technicznych studenci politechnik z całego kraju zastanawiali się, w jaki sposób można przekonać licealistów do wybierania studiów inżynierskich. Postanowili, że będą jeździć po szkołach i przekonywać licealistów, że warto wybierać kierunki techniczne, zaprojektują specjalny informator i nakręcą film promocyjny. Studenci uznali, że muszą promować politechniki w sposób przystępny i udowodnić licealistom, że studia techniczne mogą być ciekawe, modne i wciągające.

 

Co jest przyczyną mniejszego zainteresowania studiowaniem na kierunkach technicznych? Być może odpowiedź można znaleźć w wynikach badań przeprowadzonych w połowie grudnia 2007 r. w Stanach Zjednoczonych, gdzie, podobnie jak w Polsce, mniejsza popularność kierunków technicznych zaczyna być problemem dla gospodarki.

 

W dorocznym badaniu poświęconym pomysłowości i innowacji prowadzonym przez MIT, Massachussetts Institute of Technology - najważniejszą amerykańską uczelnię techniczną (Levelson-MIT Invention Index) - prawie 60% badanych uczniów szkół średnich stwierdziło, że szkoły po prostu nie przygotowują ich odpowiednio do kariery inżynierskiej lub związanej z nowymi technologiami. Szkoły nie uczą innowacji.

 

Z kolei 72% badanej młodzieży uważa, że wynalazki i innowacje mogą rozwiązać w nadchodzącej dekadzie wiele z problemów związanych ze środowiskiem naturalnym, jak na przykład globalne ocieplenie, skażenie wód, niedobór paliw kopalnych. Dwie trzecie respondentów uznało, że sami mogą mogliby odkryć w przyszłości rozwiązania tych problemów. Tu poglądy młodzieży różnią się zdecydowanie od opinii osób dorosłych, z których tylko 38% uznało, że mogłoby odnaleźć sposoby na poprawę stanu środowiska naturalnego.

 

79% młodzieży uznało, że istnieje potrzeba prowadzenia w szkołach średnich zajęć praktycznych prowadzonych metodą projektową, które będą pogłębiały wiedzę uczniów o nauce, technologiach, inżynierii i matematyce. Taki sam odsetek uczniów uznał, że potrzebne są większe nakłady finansowe na tego typu zajęcia.

 

Komentując wyniki Josh Schuler, kierownik projektu badawczego MIT zauważył, że zawiera ono cenne wskazówki dla osób odpowiedzialnych za system edukacji i kształcenie młodzieży szkolnej. „Dzisiejsza młodzież odziedziczy wielkie problemy społeczne i wyzwania związane ze środowiskiem naturalnym(…) winniśmy jej wskazać narzędzia, których będą potrzebować, aby sprostać tym wyzwaniom”.