Nowoczesne metody nauki

Szkoły i uczelnie
Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
projekty edukacyjneKilka lat temu rozpoczął się w Polsce boom na tworzenie rozmaitych szkół i szkoleń, oferujących możliwość zdobycia takich umiejętności jak szybkie czytanie czy ćwiczenie pamięci. Umiejętności te powinny być rozwijane już na etapie edukacji szkolnej, ale niestety w obecnym systemie edukacji z przeładowanym programem nauczania nie ma na to miejsca.
 
W czasie jednego z wykładów wygłoszonych w ramach Festiwalu „Edukacyjne Oblężenie Malborka” Marek Szurawski opowiadał o tym, w jaki sposób stosować nowoczesne techniki uczenia się. Dlaczego? Ponieważ w ten sposób możemy uczyć się dużo szybciej niż kiedyś, a przede wszystkim skuteczniej. Jak to określił prowadzący – „W stylu: raz, a dobrze”. Dodał, że nie istnieją tak naprawdę ograniczenia wiekowe - mózg rozwija się do 92 roku życia. Istnieje dużo przykładów osób, które właśnie w ostatniej fazie życia osiągnęły swoje intelektualne maksimum. Ogólnie, żeby wykorzystywać własny umysł na jak najwyższym poziomie, należy:

1.    Zamienić informacje na jakiś obraz i spróbować je zobaczyć.
2.    Świadomie łączyć nową wiedzę z czymś, co zapamiętano wcześniej.
3.    Mobilizować ucznia, żeby chciało mu się skoncentrować uwagę i uczyć.
 
Szurawski przypomniał również znaną metaforę, że można „Wepchnąć konia do rzeki, ale nikt go nie zmusi, żeby się napił”. Tak więc uczeń żeby się uczyć, musi chcieć tego sam. Celem do osiągnięcia jest to, żeby wykorzystać cały potencjał ucznia, zarówno jego lewą, jak i prawą półkulę mózgu. Lewa półkula odpowiada m.in. za tworzenie sekwencji, grupowanie, analizę, szczegół, a prawa „widzi las nie drzewa”, odpowiada za fantazję i wyobraźnię, poczucie humoru, syntezę informacji, intuicję, czyli tzw. ESP (Extra Sensory Perception). Synergia obu półkul jest potrzebna i trzeba ją stale doskonalić. Prowadzący twierdził, że nawet bez wyjątkowego talentu muzycznego, każdy z nas powinien zacząć tańczyć i śpiewać, tak, żeby rozwinąć różnorodne umiejętności.
 
Poza tym, każdy mózg uczy się w jeden określony i unikalny sposób, więc trzeba go jak najwcześniej poznać.  Ważnym dokonaniem w edukacji było odkrycie, że każdy człowiek posiada połączone inteligencje, których jest wiele. Są to np. inteligencja finansowa, intuicyjna, ekologiczna i wiele więcej. Samowiedza jest więc bardzo potrzebna, a doskonale wspierają ją nowoczesne techniki nauki. 

Ogromna różnorodność metod
Przykładami takich nowoczesnych metod jest np. metoda haków pamięciowych, która pozwala widzieć, a przez to lepiej zapamiętywać informacje liczbowe. Innym przykładem jest metoda słów zastępczych, dzięki której możliwa jest nauka obcego w bardzo krótkim  czasie, np. języka włoskiego można nauczyć się w 3 i pół miesiąca. W wersji nieco reklamowej można ją przedstawić jako tysiąc słów w tysiąc minut. Również szybkie czytanie jest metodą uczenia się, a także mapy myśli, które wspierają tworzenie koncepcji słów zgodnie z naturalnymi predyspozycjami mózgu. Dzięki niej notujemy dużo mniej słów, ale za to tych potrzebnych.
 
Szurawski uważa, że uczenie się intuicyjne to tak naprawdę rzecz bardzo prosta, ale wymaga przede wszystkim wyćwiczenia umiejętności uczenia się w stanie relaksu. Bardzo ważne jest stworzenie środowiska do nauki – wystarczy wykorzystanie optymistycznych kolorów, kształtów pobudzających wyobraźnię. Dania na przykład od dawna ma przepis, że nie buduje się szkół bez okien, które wychodzą na rozległą przestrzeń. Również zapachy wpływają na to, jak się wchłania informacje. Ważne jest nawet to, jakie ubrania zakłada się w czasie wysiłku intelektualnego. 

Według Marka Szurawskiego, obecny czas w rozwoju edukacji można porównać do świata u progu odkrycia Ameryki. Jego wizją jest to, że za kilka lat Polska stanie się krajem, gdzie dzieci uczą się nowocześnie i szybko. To jedyna przewaga, jaką możemy mieć nad innymi państwami. Obecnie  problemem polskiej szkoły jest to, że uczniowie utrwalają złe sposoby nauki, ucząc się wszyscy w taki sam sposób, bo tego oczekują od nich nauczyciele. Następuje zwykła konsumpcja wiedzy, a dobry nauczyciel powinien tylko podać składniki, które uczeń potrafiłby złożyć samodzielnie w akcie kreacji.