Internet będzie wszędzie

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Z ostatnich badań CBOS wynika, że liczba internautów w Polsce wzrosła do 56%. A w 2015 r. internet ma być już wszędzie, w każdym domu w całej Polsce. Kibicujmy zatem naszym władzom, aby się te plany się ziściły. W epoce cyfrowej informacji, osoby często korzystające z sieci są w niemałym szoku, gdy trafią podczas podróży po kraju do miejsc, w których internet tylko bywa albo w ogóle go nie ma.PHOTO: SXC.HU

Według raportu CBOS "Korzystanie z Internetu" obecność w sieci jest niemal powszechna wśród badanych w wieku 18-24 (94%) i 25-34 lat (89%). Natomiast nadal tylko 9% osób w wieku powyżej 65 lat korzysta z sieci. Jest to wynik wykluczenia cyfrowego, czyli braku dostępu do technologii informatycznych. Ale jednocześnie CBOS prognozuje, że najważniejszym czynnikiem ograniczającym dostęp do zasobów sieci będzie nie, jak dotąd, wiek użytkowników, lecz ich umiejętność wyboru informacji oraz korzystania z aplikacji i usług.

CBOS przewiduje, że stopniowo wykluczenie cyfrowe zastąpi drugi typ nierówności, czyli podział na użytkowników kompetentnych cyfrowo i tych, którzy zasobów internetu używają nieumiejętnie i bezkrytycznie.

Według CBOS wykonywanie zawodu wymagającego pracy przy komputerze powoduje częstsze korzystanie z zasobów sieci. Prawie wszyscy respondenci z wykształceniem wyższym regularnie używają internetu (93%), podobnie jak osoby wciąż uczące się (94%).

Ponad dwie trzecie (66%) badanych dokonało w 2011 r. przez internet zakupów, a jedna czwarta (25%) deklaruje, że coś tą drogą sprzedała. Polacy w sieci nabywają najczęściej odzież, obuwie, sprzęt elektroniczny, artykuły motoryzacyjne i zabawki.

30% dorosłych korzysta z bankowości elektronicznej, są to najczęściej ludzie z wyższym wykształceniem (76 proc.). Słowo komentarza się przyda – nieprawdopodobna jest siła przyzwyczajeń, zwłaszcza starszych osób, aby „pójść do banku“ zamiast „kliknąć“. Nawet argumenty finansowe (że taniej przez internet) nie są w stanie tego od dawna zmienić...

21% dorosłych Polaków deklaruje, że pobiera darmowe programy, muzykę, filmy. Prawie dwukrotnie spadła zaś liczba osób korzystających z treści dostępnych za opłatą (gazet, członkostwa w serwisach) - jest to tylko 5% ogółu w porównaniu z 8 proc. w 2010 r.

Polacy korzystający z internetu chętnie oglądają w sieci filmy i seriale (40%), czytają prasę (54%). Spadła liczba słuchających internetowego radia (33%) i czytających blogi (28%).

Komunikowanie się przez internet nadal jest dość popularne. Co drugi internauta porozumiewał się w miesiącu poprzedzającym badanie przez komunikator tekstowy (51%), a co trzeci prowadził rozmowę głosową (35%). Co piąty internauta deklaruje, że nawiązał w sieci znajomość (20%), a co ósmy z osobą poznaną w internecie się spotkał (12%).

Co trzeci dorosły (33%), czyli około trzy piąte internautów, ma konto w portalu społecznościowym. Odsetek ten od trzech lat pozostaje na podobnym poziomie. Użytkownicy najczęściej chcą utrzymywać poprzez portale kontakt ze znajomymi (50%) lub odnawiać kontakt z dawnymi znajomymi (43%). Inne motywacje internautów to chęć zaspokojenia ciekawości (43%), wypełnienie wolnego czasu (38%), oglądanie filmów i zdjęć (36%). Tylko dla jednej szóstej internautów (16%) posiadanie konta na portalu społecznościowym to sposób na szukanie pracy.

W ciągu następnego roku 61% dorosłych planuje regularnie korzystać z internetu, a 36% nie przewiduje takiej aktywności. 7% badanych nie korzysta obecnie z zasobów sieci, ale planuje w przyszłym roku to zmienić.

Nadal najwięcej Polaków łączy się siecią z domu (95%), a dwie piąte (41%) w szkole lub pracy. O 10% w stosunku do 2010 r. wzrosła liczba osób korzystających z mobilnego dostępu do internetu i jest to już 55% internautów.

Najwyższy odsetek użytkowników internetu występuje w województwach pomorskim (70%) i śląskim (60%), co związane jest z wysokim poziomem urbanizacji.

(Źródło: CBOS. Badanie "Aktualne problemy i wydarzenia" przeprowadzono w maju i lipcu 2011 r. na reprezentatywnych próbach losowych 1189 i 1080 dorosłych mieszkańców Polski.)