O korzystaniu z urządzeń mobilnych

fot. Fotolia.com

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Stosunkowo mało jest jeszcze badań i analiz pokazujących, w jaki sposób młodzi ludzie korzystają z urządzeń mobilnych. Bo, że korzystają, to widać. Ale jak – tego już nie wiemy. W ubiegłym roku agencja Spicy Mobile przeprowadziła wśród użytkowników w wieku 15-24 lat badanie intensywności oraz okoliczności korzystania z urządzeń mobilnych oraz poszczególnych aplikacji i domen. Zaprezentowano kilka ciekawych danych.

Według autorów badania tzw. generacja Z (dzisiejsi nastolatkowie i dwudziestolatkowie) to pokolenie nastawione na komunikację tekstową, treści wideo i życie w wirtualnych społecznościach. Agencja sprawdziła, jak z urządzeń mobilnych korzystają przedstawiciele pokolenia Z, a jak osoby starsze.

Zapewne nie będziemy zdziwieni - najpopularniejszą aplikacją w każdej badanej grupie wiekowej jest YouTube. Korzysta z niej 81% użytkowników smartfonów i tabletów z systemem Android w wieku 15–24 lat. Wśród starszych osób (45 lat i więcej) zasięg tej aplikacji jest blisko o połowę niższy (44%).

Młodzi ludzie aktywnie korzystają z aplikacji społecznościowych i komunikacyjnych. Tu liderem okazuje się aktualnie aplikacja Messanger (która stosunkowo niedawno usamodzielniła się jako osobny produkt korporacji Facebook) – korzysta z niej 75% respondentów w wieku 15–24 lat używających smartfonów i tabletów z systemem Android. Wśród starszych badanych (45 lat i więcej) odsetek ten jest dużo niższy i wynosi 28%.

Interesujące jest, że pokolenie Z dużo częściej korzysta z Messangera jako aplikacji służącej do komunikowania się niż z samego Facebooka (też służącego do komunikowania się przecież) – różnica jest dość znaczna i wynosi 11 punktów procentowych. Czy to rezultat tego, że na Facebooku obecni są rodzice?

Spójrzmy na kolejne popularne aplikacje: Instagram i Snapchat. Tu widać jeszcze większe różnice pomiędzy obiema badanymi grupami. Dla generacji Z obie aplikacje zaliczają się do dość popularnych. Korzysta z nich blisko co trzecia osoba w wieku 15–24 lata (odpowiednio 32% i 29%). Ale wśród osób w wieku 45+ lat cieszą się one niewielkim zainteresowaniem – dla Snapchata to jedynie 5%.

Powszechne korzystanie z aplikacji społecznościowych i komunikacyjnych wśród młodych osób nie wpływa na liczbę wysyłanych przez tę grupę SMS-ów. Oba kanały komunikacji są równie popularne. Badania Spicy Mobile pokazują wyraźnie, że młodzi użytkownicy wysyłają o wiele więcej wiadomości SMS i MMS niż osoby starsze. Dla porównania, w listopadzie 2016 r. osoby w wieku 15–24 lata wysłały średnio 238 wiadomości SMS/MMS, a starsi użytkownicy (45 lat i więcej) – 16. Jeśli chodzi o połączenia telefoniczne, nie odnotowano aż tak głębokich różnic.

O badaniu

Opublikowane dane pochodzą z badania Mobience agencji Spicy Mobile. Dotyczy ono korzystania z aplikacji mobilnych oraz oglądalności stron poprzez urządzenia mobilne – telefony i tablety.

Jest to badanie pasywne, co oznacza, że pomiar aktywności użytkowników na telefonach komórkowych z systemem Android jest dokonywany automatycznie przez zainstalowany na urządzeniach program monitorujący (Mobience), bez konieczności wykonywania aktywnych działań ze strony osoby badanej.

Wszystkie wskaźniki dotyczą populacji osób korzystających z Internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Dane o populacji mobinautów, czyli internautów korzystających z Sieci przez urządzenia mobilne, są dostarczane przez instytut Millward Brown.

 

(Źródło: MarketingNews, opr. red.)