Trudno sobie wyobrazić, że kiedyś potrafiliśmy funkcjonować bez Internetu. To niepojęte zwłaszcza dla młodych ludzi, którzy wychowali się „przy“ lub nawet „w“ sieci. Od kiedy są wyszukiwarki, w tym Google, nie musimy tracić czasu na poszukiwania odpowiedzi na pytania w książkach czy encyklopediach. Oczywiście po warunkiem, że potrafimy właściwie szukać...
Młodzi konsumenci a Internet
Korporacja Disneya przeprowadziła badania świadomości cyfrowej dzieci w wieku od 8-14
lat. Uznano, że jest to pierwsze pokolenie, które nie zna życia bez
Internetu i posługuje się nim zarówno do odrabiania pracy domowej, jak
i do gier komputerowych. Istotne jest też, że dzieci te używają Internetu
po to aby wzmacniać, a nie zastępować kontakty towarzyskie.
Zadbać o wizerunek i budować markę uczelni. Biała księga (3)
W szkolnictwie wyższym, podobnie zresztą jak i w sektorze gospodarki, nie
istnieje nic gorszego i mniej produktywnego niż próby tworzenia marki
uczelni i wizerunku bez planu, z nastawieniem na
natychmiastowe efekty. Nic mniej użytecznego, niż pojawić się raz w
mediach, a potem zniknąć z nich na długie miesiące. Polityka „one shot
mission” uczelniom się nie opłaca.
Coraz więcej nauki na domowych komputerach
Tworząc środowisko edukacyjne władze szkolne zakładają,
że uczniowie będą chcieli pracować na szkolnych komputerach. Tymczasem
wyniki sondażu w Wielkiej Brytanii ujawniły, że
uczniowie raczej preferują naukę na domowych komputerach, niż na tych w
pracowniach szkolnych. Na swoim sprzęcie mogą się uczyć codziennie, na
szkolnym – tak, jak im wypadną zajęcia.
Rodzice: uczyć umiejętności XXI wieku
Oddziaływanie technologii cyfrowych na rzeczywistość edukacyjną jest
na tyle istotne, że powoli zmienia się w społeczeństwie świadomość
potrzeb i wyzwań edukacyjnych. Do takiego wniosku można dojść po
analizie ostatnich wyników badań Speak Up - rodziców, uczniów i
nauczycieli - realizowanych przez organizację Project
Tomorrow.
Nowe kompetencje: korzystanie z Otwartych Zasobów Edukacyjnych
Zasoby edukacyjne w Internecie rosną lawinowo. W języku angielskim jest wszystko, czego potrzeba, aby prowadzić zajęcia w duchu edukacji XXI wieku. Kto zna ten język, może wykorzystać w szkole m.in. wykłady online,
e-podręczniki, podkasty, multimedia. Posługiwanie się tymi zasobami urasta do rangi podstawowej kompetencji
nauczyciela epoki cyfrowej.
Tablice interaktywne redukują stres w pracy nauczyciela?
Z badań TNS OBOP wynika, że zawód nauczyciela jest jedną z
najbardziej stresujących profesji. Według danych Eurostatu 20% pracowników sektora edukacji doświadcza
ryzyka zawodowego, a stres jest drugim najczęściej podawanym problemem
zdrowotnym związanym z wykonywana pracą. Czy nowe technologie mogą
obniżyć poziom stresu u nauczycieli?
Ostatnie komentarze