Dzieci coraz ważniejszym konsumentem

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageDzieci wydają w Polsce ponad 300 mln złotych miesięcznie – wynika z wyliczeń Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), dotyczących 6 milionów dzieci w wieku 7-18 lat. Urząd zwraca uwagę na to, że dzieci i młodzież są szczególnie narażone na negatywne konsekwencje nieznajomości reguł rynku, co mogą wykorzystywać nieuczciwi sprzedawcy.

 

Przykładem takiej sytuacji może być zakup produktu wadliwego lub niezgodnego z umową. Według UOKiK prawie 60% młodych konsumentów miało takie doświadczenia. Dzieci nie znają swoich praw i ponad połowa badanych sądzi, że sprzedawca nie uwzględni reklamacji po odejściu od kasy. Braki w wiedzy młodych konsumentów wymagają podjęcia szeroko zakrojonych działań edukacyjnych, których celem będzie kształtowanie świadomości konsumenckiej od najmłodszych lat.

To jedna strona medalu. Z drugiej strony warto zwrócić uwagę na pozytywne sygnały płynące z rynku, pokazując że coraz więcej firm traktuje dzieci jako ważnego konsumenta. I tak już nie tylko muzea i inne instytucje kulturalne proponują zajęcia i zabawy dla dzieci. Specjalne pomieszczenia do zabaw najmłodszych znajdują się już od dawna w hipermarketach IKEI, dużych centrach handlowych, restauracjach McDonalds. Teraz o najmłodszych walczą także kawiarnie, księgarnie, a nawet butiki. Za niewielką opłatą (5-15 zł) oferowane są bajkowiska, pokazy slajdów, warsztaty malowania i rysunków, teatrzyki dziecięce.

To trend, który jest popularny w krajach Skandynawskich, czy Francji, w których od lat funkcjonują takie miejsca. W ten sposób z jednej strony rodzice są wyciągani przez dzieci z domów, z drugiej zyskują oni dzięki takim zajęciom trochę więcej czasu dla siebie, a zarazem dziecko włącza się od najmłodszych lat w życie społeczności miejskiej.

W Warszawie najdłużej zajęcia dla dzieci – niedzielne „czułe czytanki” organizuje kawiarnio-księgarnia „Czuły barbarzyńca”. Z kolei księgarnia Numery-Litery organizuje dla najmłodszych od roku „Slajdowiska”, w których dzieci oglądają pokazy slajdów z ulubionych bajek i słuchają opowiadania pani prowadzącej bajkowe popołudnia. W Wilanowie powstała księgarnia-kawiarnia Badet, w której wszystko jest dla małych czytelników – łącznie z doborem mebli, zajęć edukacyjnych i słodyczy. W związku z Dniem Dziecka Księgarnia Badet organizuje również Literacki Dzień Dziecka. Krakowska Cafe Szafa oferuje z kolei „Małe co nieco na scenie” – warsztaty, które wprowadzają dzieci w świat teatru, uczą dykcji, ruchu, ale także tworzenia rekwizytów.

Zdaniem osób prowadzących w tych miejscach zajęcia dla dzieci, popularność tej formy edukacji będzie się zwiększała, ponieważ rodzice dzieci w dużych miastach są stale zabiegani i zafrasowani swoimi sprawami, aby móc poświęcić się w pełni swoim pociechom.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).