Kulturówka

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Niemcoznawstwo. Prościutko wyliczę, czego nie oczekuję i czego nie wymagam od moich uczniów. Nie żądam wiedzy ilościowej i faktologii historycznej. Uczniowie z reguły potrafią narysować przybliżoną konturówkę RFN – na niej umieszczają ludzi, przedmioty i zdarzenia tego obszaru. Potrafią to samo robić na osi czasu. To dla mnie element korelujący nauczanie.(C) Edunews.pl - cykl felietonów Aleksandra Lubiny

Uczniowie przygotowują np. logo znanych firm "niemieckich", i wklejają je na właściwie miejsce na mapie, to samo ze znaczkami klubowymi Bundesligi itd. Uzupełniają krótkimi tekstami.

Słuchamy piosenek, oglądamy obrazy, słuchamy muzyki poważnej.

Uczniowie planują podróże, opatrzone różnorakimi atrybutami : marzeń, latem, zimą, wodą.

Obalamy stereotypy dotyczące wymowy (zależą od regionu i pochodzenia użytkownika), gramatyki (jest elastyczna w języku mówionym), słownictwa (sporo tu zapożyczeń...), postaci (m. in. Bismarck, Fryderyk Wielki), kuchni niemieckiej, niemieckiego porządku....

Poznajemy postaci nietuzinkowe: kobiety niemieckiego romantyzmu, członkinie ruchu antyhitlerowskiego, Alberta Schweizera...
Jeździmy do Bawarii, gdzie uczniowie chodzą do szkoły i zwiedzają zgodnie z przygotowanym przez siebie programem, robią ankiety i wywiady...

W nauce języka nie chodzi jedynie o poznawanie słówek i komunikowanie się. Dobrze jest również znać i rozumieć konteksty kulturowe krajów naszych rozmówców. Dzięki temu będzie nam łatwiej poruszać się w drugim kraju.

Notka o autorze: Aleksander Lubina – nauczyciel języka niemieckiego w Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Gliwicach, 20 lat doradca i konsultant, 10 lat w komisjach ds. awansu zawodowego nauczycieli, pracował 9 lat w szkołach podstawowych, 10 lat w gimnazjach, 13 lat w liceach, 6 lat na uniwersytecie. Autor skryptów, poradników, śpiewnika – publicysta, pisarz, poeta.