Dorośli o kontynuacji nauki i kursach e-learning

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

edukacja przez życieOsoby dorosłe coraz częściej dostrzegają znaczenie edukacji ustawicznej w życiu zawodowym, ponieważ dokształcanie się i rozwój kompetencji przekłada się zazwyczaj na szybszą karierę, wyższe zarobki, a także lepszą pozycję na rynku pracy. Zwracają także uwagę na osobiste korzyści związane z pogłębianiem wiedzy i umiejętności.

 

Wyraźny trend większego zainteresowania pracowników studiami, szkoleniami lub kursami online daje się zauważyć w wielu krajach. Jedno z ostatnich badań – przeprowadzone przez Education Dynamics w Stanach Zjednoczonych – wskazało, że już ponad połowa respondentów – aby być bardziej konkurencyjnymi na rynku pracy - rozważa powrót do szkoły w celu uzyskania dyplomu lub certyfikatu. Do badania zaproszono 35 grup osób z rejonów Denver, Nowego Jorku i New Jersey, które aktualnie są lub w ciągu ostatnich czterech lat byli studentami kursów e-learning lub programów podyplomowych uniwersytetów i szkół wyższych.

 

Podstawowym czynnikiem motywującym do studiów i kontynuacji nauki była ekonomia – studenci chcieli po prostu więcej zarabiać i liczyli, że będzie to możliwe dzięki pogłębieniu wiedzy poprzez studia i kursy. Połowa respondentów wskazała na kursy e-learningowe jako najbardziej atrakcyjne ze względu na ich dostępność, różnorodność i elastyczność. Wśród pozostałych wiele osób było zwolennikami łączenia tradycyjnych form edukacji z kursami online.

 

Jak zauważa Peter Tomassi z Education Dynamics, tylko pojedyncze osoby wybrały jedną szkołę czy kurs. Większość rozwijała swoje umiejętności wybierając różne kierunki i szkoły – najczęściej od dwóch do czterech. W grupie badanych decyzje o wyborze studiów zapadały co ciekawe przede wszystkim ze względu na miejsce, cenę i elastyczność nauki a nie jakość oferowanego programu nauczania. Z kolei koszty studiów były najczęstszym powodem rezygnacji z danej oferty edukacyjnej.

 

Wspieranie, dodawanie motywacji i interakcja z wykładowcami są zdaniem badanych podstawowymi czynnikami prowadzącymi do ukończenia danego kursu. Za wartościowe elementy studiów zostały uznane programy wsparcia online finansowane przez szkołę – tutoring, mentoring, webinary czy ćwiczenia. Podstawową barierą w edukacji wskazywaną przez większość studentów był dobór metody nauczania do indywidualnego stylu uczenia się, co sprawiało kłopoty największej liczbie studiujących. Za ważne przeszkody na drodze do ukończenia kursu podyplomowego uznane zostały obciążenia wynikające z aktualnej pracy, ale i złe techniki nauczania.

 

Najpopularniejszym źródłem informacji o studiach i kursach był dla badanych Internet. Zwracali oni zwłaszcza uwagę na kompleksową ofertę szkoły na jej stronie internetowej, jak również na to, czy oferuje ona możliwość komunikacji pomiędzy studentami przez czaty i komunikatory lub serwisy społecznościowe.