Bądź kumplem, nie dokuczaj

fot. Klub Kumpli - Cartoon Network

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Niemal co drugi uczeń szkoły podstawowej doświadcza różnych form dokuczania ze strony rówieśników, a skala zjawiska w klasach I-VI jest większa niż w gimnazjach. Z misją propagowania koleżeńskich zachowań wśród dzieci rusza Cartoon Network, uruchamiając drugą edycję kampanii społecznej „Bądź kumplem, nie dokuczaj”. Do współpracy zaproszony został m.in. piłkarz reprezentacji Polski Grzegorz Krychowiak.

Ponad połowa dzieci (54 proc.) w szkołach podstawowych doświadcza minimum raz w miesiącu niemiłego zachowania swoich kolegów w postaci: obgadywania, izolowania, nastawiania klasy przeciwko uczniowi. Aż 42 proc. dzieci w najmłodszych klasach szkół podstawowych jest ośmieszanych, wyśmiewanych i poniżanych. Natomiast na wyższych poziomach edukacji problem ten dotyczy znacznie mniejszej grupy (gimnazja 30 proc., szkoły ponad gimnazjalne 21 proc.) – wynika z badań Instytutu Badań Edukacyjnych opracowanych na potrzeby kampanii.

Cartoon Network, w swojej kampanii „Bądź kumplem, nie dokuczaj”, ponownie uświadamia, jak krzywdzące wobec innych dzieci mogą być niekoleżeńskie zachowania. Stacja zachęca do bezwzględnego reagowania na nie, a przede wszystkim do promowania przyjaznych postaw wśród dzieci oraz w ich otoczeniu. Ambasadorem kampanii w tym roku został piłkarz reprezentacji Polski Grzegorz Krychowiak.

Zdecydowałem się na udział w kampanii Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj”, bo chcę pomóc w walce z dokuczaniem. Wiem, że dla wielu dzieci to poważny problem, a nie wszystkie wiedzą, jak sobie z nim poradzić. Dzięki tej akcji wszystkie dzieciaki przekonają się, że przyjaźń i szacunek do innych to najlepsza droga do bycia dobrym kumplem. „Bądź kumplem” znaczy nie dokuczaj, ale też nie pozwól dokuczać innym. Graj fair – mówi Grzegorz Krychowiak.

Honorowy patronat nad kampanią Cartoon Network, „Bądź kumplem, nie dokuczaj”, objął w tym roku Rzecznik Praw Dziecka, Marek Michalak. Kampanię merytorycznie wspierają Fundacja Dzieci Niczyje oraz Instytut Badań Edukacyjnych. Do współpracy przy kampanii Cartoon Network ponownie zaprosił również psycholog Małgorzatę Ohme.

To niezwykle ważna i potrzebna inicjatywa – pokazuje, że szacunek należy się każdemu, bez względu na wiek, kolor skóry czy status materialny. Wierzę, że przyczyni się do wypracowania konstruktywnych sposobów radzenia sobie z problemem – mówi Marek Michalak.

W ramach kampanii uruchomiona została strona internetowa BadzKumplem.CartoonNetwork.pl, na której znajdują się eksperckie materiały na temat radzenia sobie z dokuczaniem stworzone przez Cartoon Network wspólnie z partnerami: wskazówki dla nauczycieli, w tym scenariusze lekcji dla klas szkół podstawowych I-III i IV-VI, porady dla rodziców oraz dla dzieci. Dodatkowo, dzieci doświadczające dokuczania Fundacja Dzieci Niczyje zachęca do kontaktu z konsultantami bezpłatnego Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111, a dorosłych z ich otoczenia – do dzwonienia pod numer 800 100 100, czyli do Telefonu dla Rodziców i Nauczycieli w sprawie Bezpieczeństwa Dzieci. W trakcie trwania kampanii każdy będzie mógł tam anonimowo uzyskać fachową pomoc – telefonicznie lub online.

Każdego dnia przeprowadzamy kilkaset rozmów z młodymi osobami. Dzieci z młodszych klas szukają głównie zrozumienia i pomocy, a także chcą uzyskać odpowiedzi na ważne dla siebie pytania dotyczące codziennych problemów, w tym także dokuczania – podkreśla Lucyna Kicińska, koordynatorka Programu Pomocy Telefonicznej w Fundacji Dzieci Niczyje. Telefon 116 111 jest czynny codziennie od godz. 12 do godz. 22, pomoc online dostępna jest całą dobę na www.116111.pl/napisz.

Akcja „Bądź kumplem, nie dokuczaj” zostanie wsparta ogólnopolską kampanią telewizyjną na antenie Cartoon Network oraz w wybranych kanałach platformy nc+ (Canal+ Sport, Canal + Sport 2 Ale Kino+, PLANETE+, DOMO+, Kuchnia+, nSport). W promocji wykorzystane będą spoty z udziałem Grzegorza Krychowiaka oraz krótkie filmy animowane przedstawiające problem dokuczania z różnych perspektyw – z punktu widzenia osoby, której ktoś dokucza, osoby dokuczającej oraz obserwatora.

Jednym z Patronów medialnych kampanii „Bądź kumplem, nie dokuczaj” jest portal Edunews.pl.