fot. Fotolia.com

Opinie

fot. Fotolia.com

Badania

fot. Adobe Stock

Wywiady

fot. Fotolia.com

Badania

fot. Fotolia.com

Opinie

fot. Edunews.pl

Badania

fot. Fotolia.com

Opinie

fot. Fotolia.com

Opinie

fot. Fotolia.com

Badania

fot. Sebastian Pontus

ICT / TIK

fot. Edunews.pl

ICT / TIK

fot. Edunews.pl

ICT / TIK

fot. Fotolia.com

Programowanie

fot. Marta Florkiewicz-Borkowska

ICT / TIK

fot. Fotolia.com

ICT / TIK

fot. Specjalni.pl

ICT / TIK

fot. Fotolia.com

ICT / TIK

fot. Fotolia.com

ICT / TIK

fot. EduCat

Uczelnie

fot. Fotolia.com

Poczytaj

fot. Edunews.pl

Nauczyciele

fot. Fotolia.com

Poczytaj

fot. Fotolia.com

Poczytaj

fot. Fotolia.com

Poczytaj

fot. Edunews.pl

Nauczyciele

fot. Fotolia.com

Nauczyciele

fot. Edunews.pl

Szkoły

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Ostatnie komentarze

Nadchodzące wydarzenia

Zakończone wydarzenia

INSPIR@CJE 2019 (27-28.06.2019)

> zobacz filmy z wystąpieniami prelegentów

***

INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2019 (23-24.02.2019)

> zobacz filmy z wystąpieniami prelegentów

Czytaj więcej

Grid List

fot. Edunews.pl

Edytoriale

fot. Ewa Kempska

Rady i inspiracje

fot. Adobe Stock

Medialna

fot. Edunews.pl

Metody i narzędzia

Edu-myśli-my

 
Uczenie się jest skarbem, który możemy zabrać ze sobą wszędzie.
[przysłowie chińskie]

Tablica ogłoszeniowa

  • TIK-owe plakaty edukacyjne do klas lekcyjnych dużego formatu (A2) do pobrania tutaj.
  • W kanale Futuredu/Edunews.pl we Flickr.com dostępnych jest ponad 1000 zdjęć na licencji CC-BY mających kontekst edukacyjny.
  • W sklepie internetowym Edustore.eu można skorzystać z kilkudziesięciu e-zasobów dydaktycznych (ebooki, scenariusze, gry, filmy itp.).

Jesteśmy na facebooku

fb

Cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

O czym myślą dzieci?

fot. sxc.hu

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Z punktu widzenia dorosłego dzieci to irracjonalne, skupione na sobie i niezbyt mądre stworzenia. Tymczasem można je raczej porównać do „działu badań i rozwoju gatunku ludzkiego”, podczas gdy dorośli zajmują się „produkcją i zarządzaniem”.

Porównania tego użyła Alison Gopnik, profesor psychologii i filozofii na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley, która w swoich publikacjach, a także podczas wystąpienia w ramach TED, opisuje swoje wnioski z badań nad umysłami najmłodszych. Twierdzi, że zdolności dzieci do myślenia nie są – jak się wydaje nam dorosłym – ograniczone, ale wręcz przeciwnie, przypominają te obserwowane wśród naukowców, którzy nieustannie stawiają hipotezy, sprawdzając ich prawdziwość w wymyślnych eksperymentach, posługują się w praktyce obliczeniami statystycznymi. Na te skomplikowane badania świata nakłada się nie mniej ważna nauka rozumienia innych ludzi, budowania relacji, rozpoznawania uczuć i potrzeb. Jako gatunek ludzki używamy więc mózgu w sposób bardzo żywy, skomplikowany i twórczy zanim w ogóle zdajemy sobie z tego sprawę.

Dzieciństwo jest okresem wytężonej pracy małego człowieka, który musi wyposażyć się w ogromne zasoby wiedzy i umiejętności, które następnie wykorzysta jako dorosły. Ewolucyjnie nasze mózgi dojrzewają tak długo, ponieważ są niezwykle skomplikowanymi i elastycznymi narzędziami. Dzieciństwo zostało więc stworzone jako czas ochronny – gwarantowany przez opiekę dorosłych – i zarezerwowany do uczenia się.

Co więcej – Alison Gopnik formułuje tezę, że to niemowlęta i dzieci są w rzeczywistości bardziej świadome niż my jako dorośli. Ich otwartość, nieskrępowana i szeroka uwaga, nieszablonowe myślenie to cechy, których doświadczamy w okresie dojrzałości bardzo rzadko. Jak mówi w swoim wystąpieniu: więc jak to jest być dzieckiem? To jak być zakochanym, po raz pierwszy w Paryżu, po trzech podwójnych espresso.

Zachęcamy do zapoznania się z jej wystąpieniem na TED, gdzie w skrótowej formie relacjonuje wyniki swoich badań nad sposobem, w jaki dzieci uczą się i myślą:

Alison Gopnik - profesor psychologii i filozofii na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley, jest międzynarodowym liderem w badaniach sposobów uczenia się i rozwoju dzieci. Po polsku ukazały się jej dwie książki: Dziecko filozofem. Co dziecięce umysły mówią nam o prawdzie, miłości oraz sensie życia (2010) i Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle uczą nas małe dzieci (2004).

 

***

Notka o autorce: Małgorzata Kowalczuk jest członkiem e-redakcji Edunews.pl, koordynatorką programów edukacyjnych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych w warszawskiej Fundacji Think!, autorką tekstów o nowoczesnej edukacji, ekspertem Szkoły z Klasą 2.0, współautorką interaktywnych pakietów edukacyjnych do nauczania m. in. wiedzy o społeczeństwie i podstaw przedsiębiorczości.