Grajmy w kości w szkole (1)

(C) Edunews.pl

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kostki do gry to jedno z takich narzędzi edukacyjnych, które nie jest zbyt często wykorzystywane w edukacji i szkoda. Użycie kości na zajęciach z dziećmi może mieć wielorakie zastosowanie – najczęściej do nauki matematyki, ale można też grać w kości z piktogramami (rozwijając wyobraźnię i umiejętności językowe) czy sylabowe, zgłoskowe (ćwicząc wymowę). Nic nie stoi na przeszkodzie, aby na kości nakleić kody QR i już mamy zupełnie nowy wymiar zajęć edukacyjnych.

Najlepiej będzie jednak zacząć je szerzej wykorzystywać w matematyce do rozwijania umiejętności liczenia. Umieszczając operacje matematyczne jako element gry dla dzieci tworzymy zupełnie inną atmosferę nauki i zyskujemy inną jakość edukacji, w porównaniu do tradycyjnych technik powtarzania np. tabliczki mnożenia w celu zapamiętania. W grze dochodzi coś jeszcze – uczniowie nie tylko lubią taki sposób uczenia się, ale także mogą stosować rozmaite strategie, poszukując odpowiedzi.

O tym, jak możemy grać w szkole w kości, opowiadały podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2016 dwie nauczycielki – Anna Grzegory oraz Monika Walkowiak z grupy Superbelfrzy Mini. Dzięki odpowiednio przygotowanym planszom (np. dostępnych w Printotece), możemy stosować rozmaite warianty gry i sprawić, że dodawanie, odejmowanie, mnożenie czy dzielenie nie będą wcale uczniom się nudzić. Zobaczmy:

Zainteresowanych kostkami zachęcamy do odwiedzin bloga www.kostkinamatmie.edu.pl, w którym znaleźć można wiele pomysłów na ciekawe i rozwijające gry dla dzieci.

Przypominamy także, że na rynku publikacji są dostępne dwie ciekawe pozycje omawiające zastosowanie kości w nauczaniu – zob. Zagraj w kości na matematyce oraz Gry matematyczne w szkole.

***

Organizatorami konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2016 są firma Think GlobalFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym jest społeczność Superbelfrzy RP, a szczególnie nauczycielki wczesnoszkolne działające w fejsbukowej grupie Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji są: Fundacja OrangeFundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji jest Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski, kwartalnik Wokół Szkoły oraz pismo Pieniądze są dla szkoły.

 

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).