Jak rozmawiać o emocjach w kryzysie?

fot. Fotolia.com

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Każdy nasz uczeń, ale również my dorośli przeżywamy bardzo trudny czas. Targają nami różnorodne emocje. Aby ułatwić nam wszystkim poradzenie sobie z nimi, warto z dziećmi i młodzieżą rozmawiać. Zapewnić, że wszystkie emocje są ważne, potrzebne i należy o nich mówić.

Dlaczego definiowanie emocji i ich okazywanie w sytuacjach tak traumatycznych jak np. wojna w Ukrainie jest potrzebne?

Ponieważ bez względu na to jakie one są, przyjemne czy nieprzyjemne, emocje dają energię i sprawiają, że myśli zaczynają się przeistaczać w konkretne działania. Bardzo często są impulsem do reakcji na to, co je wywołuje. Motywują do podjęcia działania, intensyfikują wybrane doświadczenia i sygnalizują, że dana reakcja jest szczególnie ważna w danej chwili.

Pozwalają oczyścić myśli, wyrzucić niepokoje, lęki, obawy, ale także mają moc wpływania na zmianę naszych zachowań i spostrzegania rzeczywistości. Ponadto przeżywanie niektórych z nich może wydawać się trudne, szczególnie dla dzieci i młodych ludzi, ponieważ identyfikujemy i kojarzymy je z niepokojącymi i czasami nawet traumatycznymi sytuacjami i wydarzeniami w naszym życiu.

Ale nawet te nieprzyjemne myśli, emocje i doznania mogą pomóc nam wyciągnąć cenne wnioski na temat tego co nam zagraża, co możemy lub co już straciliśmy i są impulsem do chęci zmiany sytuacji, w jakiej się znaleźliśmy. Dlatego ogromna rola nas dorosłych, rodziców, nauczycieli, by nie tylko pomóc uczniom rozumieć nasze emocje, ale przede wszystkim, by uczyć się ich każdego dnia i w każdej sytuacji.

Nie unikajmy zatem rozmów z uczniami o tym co się dzieje teraz w Ukrainie, jakie to ma skutki dla naszego państwa, świata, ale również dla naszych rodzin. Szczere zdefiniowanie tego co czujemy, czego się boimy i co mamy chęć zrobić pomoże w zniwelowaniu stresu, obaw i często nieuzasadnionych lęków.

Nie oceniajmy, nie wyśmiewajmy, nie bagatelizujmy tego co czują nasze dzieci, okażmy zrozumienie, wsparcie i po prostu bądźmy z nimi i dla nich.

Jeśli dla niektórym pomocne jest działanie, włączenie się nawet w najdrobniejsze akcje pomocowe, charytatywne, to pozwólmy na to i wspierajmy.

My podczas zajęć również podejmujemy tematykę związaną z emocjami, z nastrojami, które teraz wszystkim nam towarzyszą i dlatego udostępniamy również Państwu kilka naszych materiałów, które mogą być pomocne w określeniu swoich emocji i tym samym doskonalenia treningu umiejętności społecznych. Można je pobrać tutaj.

 

Notka o autorce: Zyta Czechowska jest nauczycielką, dyrektorką i właścicielką Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli. Współautorka książki "Jak nie zgubić dziecka w sieci?". Ekspertka ds. awansu zawodowego nauczycieli. Pasjonatka nowoczesnych technologii. Współautorka projektu sieci współpracy nauczycieli „SPEcjalna sieć współpracy nauczycieli”, prowadzi warsztaty, szkolenia i Rady Pedagogiczne dla nauczycieli z zakresu stosowania i wdrażania TIK. Współprowadzi bloga www.specjalni.pl. W 2019 roku otrzymała tytuł Nauczyciela Roku, a w 2017 r. Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze. Należy do społeczności Superbelfrzy RP oraz Microsoft Innovative Educator Expert. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.