Rysowanie nie takie straszne, jak je rysują

fot. Edunews.pl

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

„Nie potrafię rysować…” – to najczęściej słyszymy podczas warsztatów z uczniami, nauczycielami. I to w ogóle nie jest prawdą! Każdy potrafi! Nasi przodkowie u zarania dziejów, rysowali na ścianach jaskiń. Z czasem zmieniło się tylko narzędzie, czy też narzędzia do rysowania. Chcecie się nauczyć? To nie będzie bolało :-) A będziecie zachwyceni!

Pokażemy Wam jak rysować wykorzystując najprostsze, dostępne „pisadła” (ołówki, długopisy, flamastry). Tak, niewiele trzeba by sprawić, aby lekcja była zupełnie inna niż inne. Sketchnoting, myślenie wizualne przybyło do edukacji z biznesu. Tam właśnie rozwijało się wraz z uczestnikami warsztatów, gdzie wykorzystywano myślenie wizualne jako narzędzie np. omawiania procesów. Dziś można się spotkać z różnymi określeniami takimi jak: Myślografia®, sketchnoting, graphic recording. Wszystkie łączy jedna, szczególna zasada: łączenie słowa z obrazem. Bądź jak Picasso, twórz swoje materiały: karty pracy, kartki okolicznościowe, nauczy się rysować proste rysunki, twórz razem z uczniami. Kiedy już połączysz te dwa składniki, zaczyna się magia. Używając sketchnotingu, myślenia wizualnego na swoich lekcjach sprawisz, że uczniowie się zaangażują, będą się dobrze bawić i przede wszystkim nauczą się czegoś zupełnie nowego. Lekcje po prostu będą inne. Mapy myśli, czy rysowane notatki ułatwiają zapamiętywanie i wspomagają proces uczenia się. Jest to doskonała metoda, która pozwala na lepsze zrozumienie danego problemu, poprzez jego wizualizację. Pozwala wykorzystać niespożyte pokłady dziecięcej kreatywności oraz pobudzać ją do dalszego rozwoju.

Podczas wykorzystania myślenia wizualnego na lekcjach u uczniów kształtuje się poczucie samodzielności i estetyki. Dzieci uczą się tworzenia notatek w całkiem inny, przyjazny dla mózgu sposób. Narysowanie prostych kształtów nie sprawia im problemu. Myślenie wizualne, to same korzyści nie tylko dla ucznia, ale i dla nauczyciela – wszechstronny rozwój.

Zapraszamy na nasze wystąpienie podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2022:

I jeszcze skecznotka autorstwa Joanny Komorek:

 

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 14-15 maja 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic SAFundacja Szkoła z Klasą (Program Asy Internetu), Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog (Amazon Kindloteka i Minecraft Education) oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorach:
Vitia Hoffmann jest nauczycielką wychowania fizycznego i edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 8 w Gdańsku, lektorką i tłumaczką języka czeskiego, trenerką myślenia wizualnego (Miluju & Maluju), liderką Kreatywnej Pedagogiki – projektu doskonalenia zawodowego gdańskich nauczycieli. Autorka innowacji pedagogicznej oraz projektów świetlicowych. Motto: Świetlica jest najlepszym miejscem w szkole.
Mateusz Łysek jest nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej, a obecnie nauczycielem historii w Szkole Podstawowej nr 4 w Radlinie. Od czterech lat „zarażony” myślografią i rysowaniem dla uczniów. Twórca facebookowego bloga Belfry Bazgrolą i admin grupy Rysuję dla moich uczniów.
Oboje należą do społeczności Superbelfrzy RP.