Inna optyka edukacji

(C) Edunews.pl

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

„Wybrzmiało to” na konferencji INSPIR@CJE 2016 – Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą: prawdopodobnie polską oświatą rządzą… kosmici. Nie, nie, proszę nie zrozumieć, że teraz nią rządzą – oni polskimi szkołami rządzą od dawien dawna. Bo jak inaczej można zrozumieć błędne decyzje podejmowane w edukacji dziś, rok temu, trzy lata temu, pięć, dziesięć, itp. Tylko w ten jeden sposób możemy to próbować sobie wyjaśnić – kosmici patrzą na szkolną rzeczywistość z zupełnie innej perspektywy, niekoniecznie widząc to samo, co widzą nauczyciele…

W Warszawie zakończyła się konferencja INSPIR@CJE 2016. W tym samym czasie odbywało się w Polsce kilka konferencji, ale wygląda na to, że początek wakacji to dla wielu nauczycieli pielgrzymka do „edukacyjnego SPA” w Warszawie. Pełny zapis wystąpień konferencyjnych będziemy zamieszczać w Edunews.pl, dziś tylko krótko opowiemy o tym, co „wybrzmiało” (to nowe słowo lansowane dziś w debacie edukacyjnej – proszę zapamiętać i stosować – otóż nauczyciele w szkole już „nie mówio” – oni „wybrzmiewają”…). Poniżej kilka akapitów podsumowujących wystąpienia Inspir@torów.

W moim wystąpieniu otwierającym sięgnąłem po teksty źródłowe (Stefanii Semołowskiej) poświęcone reformie szkolnej 1862 roku. Okazuje się, że pewne rzeczy się w Polsce wcale nie zmieniły - nadal mamy do czynienia w edukacji z problemami dostrzeganymi jeszcze w drugiej połowie XIX wieku! I nadal nie rozwiązanymi.

Prof. Stanisław Czachorowski z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego zachęcał nauczycieli do bycia „ignorantami” (w pozytywnym rozumieniu) – stawiania się trochę w roli dziecka, które odkrywa coś nowego i cieszy się z tego powodu. Warto obserwować, podpatrywać, ale także powielać, eksperymentować korzystając z pomysłów i działań innych osób, niekoniecznie tylko nauczycieli.

Marzena Kędra z Publicznej Szkoły Podstawowej Cogito w Poznaniu pokazała nam, jak dyrektor szkoły może budować i zmieniać szkołę budując zarówno nowoczesne i wspierające rozwój środowisko uczenia się, jak i dobre i głębokie relacje z rodzicami i społecznością.

Maria Czerwińska, dyrektor Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego w Nędzy wyjaśniła, czego rada pedagogiczna i dyrektor szkoły może nauczyć się od… gęsi!

Agata Baj i Julia Jajkiewicz zachęcały nauczycieli do rysowania myśli – wcale nie trzeba świetnie rysować, gdyż możemy posługiwać się pewnymi schematami i prostymi elementami graficznymi. Taka myślografia pomaga odpowiednio wydobywać istotę przekazu edukacyjnego przy wykorzystaniu elementów graficznych.

Usłyszeliśmy także o wartościach, które powinniśmy propagować wśród uczniów polskich szkół. Kulczyk Foundation poprzez prowadzone działania edukacyjne zachęca nauczycieli do poświęcenia więcej uwagi na takie wartości jak np. empatia, praca, współpraca.

Jesteś WAŻNA, jesteś WAŻNY – nie bójmy się tego mówić w szkole uczniom, ale także sobie samemu – zachęcała nas Marta Florkiewicz-Borkowska z Publicznego Gimnazjum nr 3 w Pielgrzymowicach. Emocje w szkole są bardzo ważne i pomagają nam budować dobre relacje z dziećmi i młodzieżą.

Łukasz Srokowski opowiadał nam, że w szkole bardzo ważne jest oddawanie dzieciom możliwości podejmowania decyzji dotyczącej procesu dydaktycznego i kontraktu edukacyjnego. Poczucie współodpowiedzialności za uczenie się jest czymś, co bardzo wzbogaca ten proces i buduje relacje.

Jolanta Okuniewska ze Szkoły Podstawowej nr 13 w Olsztynie opowiadała nam o tym, że każdy nauczyciel musi się cały czas rozwijać. Warto mieć marzenia, zwłaszcza takie, które są trudne do osiągnięcia, i dążyć do nich. W ten sposób się rozwijamy.

O kosmitach w edukacji i ich optyce patrzenia na szkołę opowiadał Jacek Ścibor z Zespołu Szkół w Chrząstawie Wielkiej. Teza wystąpienia została już wyrażona we wstępie do artykułu. Ministrów i „nauczycielów” zapraszamy do zastanowienia się nad nią.

Joanna Krzemińska z łódzkiego Gimnazjum Mikron i Dariusz Martynowicz z LO nr 6 w Krakowie opowiadali nam, w jaki sposób można ożywić lekcje języka polskiego i autentycznie zaangażować uczniów w naukę i poznawanie literatury oraz zasad językowych.

Coraz więcej dzieci korzysta z internetu i rośnie problem bezpieczeństwa cyfrowego, zwłaszcza, że dzieci mają więcej smartfonów i tabletów. Bezpieczni powinniśmy być i tu i tam – opowiadała nam Fundacja Orange.

Jacek Pyżalski z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu opowiadał o związkach wychowania i internetu. Zauważył, że komunikacja przez internet oczywiście jest inna niż twarzą w twarz, ale przecież nie ma jednego typu komunikacji zapośredniczonej przez komputer – jest ich wiele różnych. Więc nie można powiedzieć, że komunikacja przez komputer jest uboga. Niezależnie jaka ona jest, zawsze powinniśmy zastanowić się nad aktywnością w sieci obojętnie czy mamy dobre czy złe intencje.

Na stereotypy w oświacie zwrócił uwagę Jarosław Pytlak, dyrektor Zespołu Szkół STO na Bemowie. Zastanówmy się nad następującymi: rywalizacja jest motorem rozwoju, udane samodzielne dzieło ucznia/grupy uczniów jest najważniejszym osiągnięciem nauczyciela, technologia jest istotnym wsparciem tradycyjnej dydaktyki, starsi uczniowie są zagrożeniem dla młodszych, rodzice są równoprawnymi partnerami nauczycieli w szkole, rodzice najlepiej wiedzą, co jest dobre dla ich dzieci, rodzice są „zakałą szkoły”. Jak zauważył – stereotypów nie zabrakło także w prezentacji wyświetlonej przez Minister Annę Zalewską w Toruniu 27 czerwca: zastosowanie nowoczesnych technologii czyni oświatę nowoczesną, władza poprzez akty prawne może skutecznie kształtować postępowanie nauczycieli, projekt edukacyjny jest najdoskonalszą metodą oddziaływań dydaktycznych.

O tym, jak radzić sobie z trudnymi przypadkami edukacyjnymi opowiadały Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska z Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku. Opowiadały o tym, jak postanowiły spróbować wykorzystać narzędzia TIK w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. I jak się to udało!

Mówiliśmy także o przestrzeniach edukacyjnych w szkole pokazując materiały i dorobek współpracy czterech podmiotów: Fundacji CEO, Fundacji Think!, szwedzkiej formy RAU i niemieckiego instytutu HIE-RO w projekcie „Przestrzenie edukacji 21. Otwieramy szkołę!”. Niedługo dostępne będą online do darmowego pobrania (m.in. w Edustore.eu) trzy poradniki wypracowane w projekcie.

Były też gry w platformie edukacyjnej Squla, gry z kośćmi, zabawy zamiast kserówek, warsztaty eTwinning, roboty towarzyszące Mistrzom Kodowania, porady, jak zdobyć pieniądze dla szkoły. A wieczorem pierwszego dnia głośne kibicowanie reprezentacji Polski na Euro 2016.

Uczestnikom i Partnerom dziękujemy za aktywny udział w wydarzeniu i tworzeniu niepowtarzalnej i inspiracyjnej atmosfery konferencji INSPIR@CJE 2016.

 

***

Organizatorami konferencji INSPIR@CJE 2016 są firma Think Global, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym jest społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji są: Fundacja Orange, Squla, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji jest Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski, kwartalnik Wokół Szkoły oraz pismo Pieniądze są Dla Szkoły.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).