Projekty, czyli kreatywność uczniów nie zna granic

fot. Fotolia.com

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Chcielibyście zaktywizować swoich uczniów? Zobaczyć ich w działaniu? Spowodować, by zdobytą na Waszych lekcjach wiedzę wykorzystali w praktyce? Zaproponujcie im pracę metodą projektu. Ja wykorzystuję tę metodę na wszystkich przedmiotach, których uczę. Ważne, aby pracę projektową z uczniami rozpocząć od dokładnego omówienia zasad i zwrócić uwagę na kolejność etapów w tej metodzie.

Właściwie sporządzony przez uczniów konspekt działań grupy pozwoli im usystematyzować ich pracę. Najlepiej, jako wstęp do projektu, spisać z grupą projektową kontrakt na wykonanie określonego projektu w wyznaczonym czasie, miejscu i zgodnie z określonymi pomiędzy nauczycielem a uczniami zasadami.

Należę do grona tych szczęśliwców, którym dane jest w liceum ogólnokształcącym nauczać przedmiotu ekonomia w praktyce – w szkole mamy trzy Akademickie Klasy Ekonomiczne. Tego przedmiotu uczę w drugiej klasie, tak więc uczniowie posiadają już podstawową wiedzę ekonomiczną, którą nabyli na lekcjach podstaw przedsiębiorczości. To ważny, ale nie konieczny warunek.

Regularnie realizuję z uczniami projekty, ale oni wciąż zaskakują mnie swoją pomysłowością i kreatywnością. Wiele projektów związanych jest z działalnością charytatywną; są to wszelkiego rodzaju zbiórki, np. karmy dla psów ze schroniska, czy koncerty charytatywne. To zapewne przez to, że jestem opiekunem szkolnego wolontariatu i realizuję z uczniami takie działania. Zazwyczaj są to niezbyt duże przedsięwzięcia: noce filmowe, dyskoteki szkolne, dni tematyczne, np. poświęcone zdrowemu żywieniu czy festiwal herbaty, ale bywają i olbrzymie, jak np. koncert charytatywny „Somewhere in my memory” – Gra o życie. Koncert w Auli UAM dla dziewczynki chorej na SM. Ogromne przedsięwzięcie zorganizowane przez sześć uczennic klasy drugiej liceum przy współudziale szkolnych wolontariuszy. Zanim widownię zapełniło ok. 700 osób, trzeba było wszystko zorganizować od najdrobniejszych szczegółów, jak: zgoda dyrekcji szkoły, informacje w prasie i telewizji, na portalach społecznościowych, akcje plakatowe, ulotki, identyfikatory itp. po zapoznanie się z przepisami dotyczącymi organizacji tego typu imprez, pozyskanie sponsorów, orkiestry, wynajęcie Auli Uniwersyteckiej. Wieloosobowy sztab ludzi miałby co robić, a dzieła dokonało sześć dziewczyn przy pomocy garstki wolontariuszy. Wszystko dograne było w najdrobniejszym szczególe. Koncert był pełnym sukcesem, projekt został podsumowany podczas prezentacji na lekcji i najważniejsze - zebrane podczas koncertu pieniądze trafiły do adresatki projektu, by mogła kontynuować leczenie.

Po wykonaniu tak bardzo odpowiedzialnego przedsięwzięcia, jestem pewna, że te młode osoby poradzą sobie w życiu z każdym zadaniem.

Za przeprowadzenie tego przedsięwzięcia uczennice otrzymały wyróżnienie w Barwach Wolontariatu w 2016 r. i podziękowania od Pana Prezydenta Miasta Poznania Jacka Jaśkowiaka.
Ostatni mój z uczniami projekt z języka rosyjskiego (to kolejny przedmiot, którego uczę) to przygotowanie przez grupy językowe teledysków z piosenkami świątecznymi i noworocznymi, który nazwaliśmy „Волшебные праздники” [tłum. „Czarodziejskie święta”]. Projekt wymagał wiele pracy i zaangażowania, ale efekty przerosły dalece moje oczekiwania. Koniecznym elementem każdego projektu jest wkład pracy nauczyciela i jego zaangażowanie. Moje działania polegały na zebraniu materiałów, tj. piosenek noworocznych i kolęd (z pomocą mi przyszedł YouTube). Wybrałam kilka, moim zdaniem, ciekawych propozycji. Starałam się, aby teksty nie były trudne (moi uczniowie dopiero zaczynają swoją przygodę z językiem rosyjskim), ale zawierały słownictwo związane ze świętami, a melodia łatwo wpadała w ucho. Projekt rozpoczęłam lekcją: „Idę święta” już w pierwszej połowie listopada. Od tej pory scenariusze lekcji musiałam tak ułożyć, aby wygospodarować ok. 10 minut na działania związane z projektem; odpowiedzi na pytania uczniów, rady, wskazówki, naukę słownictwa czy wymowy. Zadaniem uczniów było przygotowanie teledysków (każda grupa - jeden). Uczniowie główną część projektu realizowali po lekcjach. Efektem ich pracy są teledyski, które prezentowali na lekcji przed noworoczną przerwą. Umieściłam je również na założonej przeze mnie niedawno stronie na fb Rosyjski po godzinach w VIII LO.

Metodę projektu można z powodzeniem stosować na każdym przedmiocie. Angażuje do działania, a przede wszystkim współdziałania, nie tylko uczniów, ale i nauczycieli. Na pewno metoda ta jest czasochłonna i pracochłonna, ale jest też pozytywnie uzależniająca - po zakończeniu jednego projektu ma się ochotę na następny.

 

Notka o autorce: Dorota Koźlik jest nauczycielką w VIII Liceum Ogólnokształcącym im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, uczy ekonomii w praktyce, podstaw przedsiębiorczości i języka rosyjskiego.