Spektakularny sukces akcji protestacyjnej policjantów, którzy w tygodniu poprzedzającym Święto Niepodległości powszechnie padli ofiarami epidemii, ochrzczonej przez lud imieniem psiej grypy, rozbudził apetyty wśród innych grup zawodowych budżetówki, w tym także nauczycieli. Nic dziwnego, podwyżki wywalczone przez stróżów porządku publicznego, 650 złotych do pensji od stycznia 2019 roku i kolejne 500 złotych rok później, miały prawo zrobić wrażenie na tych, którym minister Zalewska przydzieliła w tym roku średnio mniej niż 200 złotych i zapowiedziała podobnie hojny zastrzyk gotówki w roku następnym, zabierając przy tym dla równowagi część dotychczasowych dodatków do pensji. Natychmiast pojawiły się bojowe propozycje, by pójść śladem policjantów i (wreszcie) skutecznie zawalczyć o swoje.

Żyjemy w czasach wszechobecnego braku świadomości ekonomiczno-finansowej. Jak wynika z badań S&P jedynie 33% dorosłych osób na świecie posiada podstawową wiedzę z tego zakresu, co oznacza, że ok. 3,5 mln pełnoletnich nie rozumie podstawowych pojęć finansowych. Na tym tle Polska nie jest „zieloną wyspą”, co potwierdzają badania zarówno międzynarodowe, jak i krajowe.

"Szanowna Pani Minister! Dziękuję za pismo, jakie w dniu 8 listopada wspólnie z Głównym Inspektorem Sanitarnym skierowała Pani do mnie i tysięcy innych dyrektorów przedszkoli i szkół, apelując w nim o "docenienie wagi problemu, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom przed skutkami chorób zakaźnych"."...

Nasze dyskusje wokół oświatowej zmiany powinny uwzględniać fakt, że wielu obywateli (rodziców) jest przywiązanych do pewnej specyficznej kultury edukacji, którą możemy określić mianem "pruskiej": autorytarnej, dyrektywnej, opartej na jednokierunkowym przekazie, hierarchii i porządku (czytaj: posłuszeństwie).

Zadania domowe to kwestia szczególnie gorąca w ostatnich tygodniach. Wywołuje sporo kontrowersji. Jest czymś w rodzaju kotła bałkańskiego, gdzie ścierają się różne systemy wartości, punkty widzenia, oczekiwania i uprzedzenia. Sprawa ta stała się zalążkiem konfliktu między częścią rodziców i nauczycielami (wspieranych zresztą przez grupę rodziców). Warto przyjrzeć się bliżej kilku tezom, które napotkałem podczas analiz forów rozgrzanych dyskusją.

Z górą dwadzieścia lat temu, podczas zebrania rodziców w naszej szkole, bodaj w klasie piątej, jedna z mam zgłosiła problem, że nauczyciele zadają zbyt wiele prac domowych. Kilka minut później pojawił się spóźniony jej mąż i nieświadomie podjął ten sam temat. Zapytał mianowicie, czy szkoła nie mogłaby zadawać więcej prac domowych, bo jego zdaniem uczniowie za mało się uczą.

Na tegorocznym V Kongresie "Edukacja i Rozwój" w Warszawie przedstawiona została nowatorska aplikacja "Pszczółka", która służy do nauki czytania. Aplikacja przeznaczona jest dla wszystkich uczniów szkół podstawowych.

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego wraz z Fundacją Młodej Nauki i partnerami, uruchomiło nową platformę edukacyjną. Polski MOOC ma docelowo być największym w Polsce, wiarygodnym i bezpłatnym źródłem wiedzy dostępnym dla wszystkich zainteresowanych uczeniem się, bez względu na wiek i miejsce zamieszkania.

Dziesięć lat temu pisałem w tym miejscu o ważnej roli pytań dotyczących nie tylko wizji i misji edukacji, ale przede wszystkim o ich znaczeniu w codziennej szkolnej praktyce, postulując tym samym powrót do źródeł - do spotkania ucznia z mistrzem.

Kreatywne spędzanie czasu wolnego to wyzwanie dla niejednego rodzica. Gdy czasami brakuje nam pomysłów na zabawy z dziećmi warto wykorzystać to, co akurat mamy pod ręką. Aktywności na Start to pierwszy poradnik dla rodziców przygotowany przez Mistrzów Kodowania, mający na celu przekazanie dzieciom podstawowej wiedzy z zakresu programowania, podczas wspólnych zabaw.

Bycie nauczycielem wymaga nieustannego dokształcania się. Z drugiej strony – paradoksalnie – oferta ciekawych i specjalistycznych szkoleń wcale się nie powiększa. Pozostaje na szczęście Internet, a w nim można znaleźć nie tylko wiele ciekawych treści, ale także i innych nauczycieli, którzy dzielą się swoim szkolnym doświadczeniem i inspirują. Nie zawsze mamy czas dojechać na warsztat czy konferencję, ale takie spotkania w Internecie zawsze można w dogodnym czasie odtworzyć.

W otaczającym nas świecie będzie coraz więcej urządzeń elektronicznych, za pomocą których będziemy wpływać na otaczający nas świat. Aby postępowały one zgodnie z naszym zamysłem, muszą być odpowiednio zaprogramowane – wtedy będą służyły człowiekowi i przyczyniały się do rozwoju świata. Roboty i procesy automatyzacji będą czymś naturalnym dla dzieci uczących się dziś w szkołach. W rozpoczętym wczoraj Europejskim Tygodniu Kodowania możemy spotkać wiele inicjatyw, które przybliżają uczniom i osobom dorosłym świat robotów i programowania.

Podstawowe pytanie, które zadają sobie wszyscy nauczyciele. Inspirując się jednym z artykułów amerykańskich podam cztery pytania, do których odpowiedzi mogą dać pewne wskazówki do poszukiwania odpowiedzi na pytanie tytułowe.

Znalazłam kilka wskazówek dotyczących efektywnej pracy. Pochodzą one z artykułu Neftali Hoff, prezeski Impactful Coaching & Consulting. Nie dotyczą one bezpośrednio pracy nauczyciela, ale przy każdej z nich zastanowimy się, jak ją można zastosować w nauczaniu.

W pewnej nauczycielskiej grupie dyskusyjnej pojawiło się ostatnio kilka informacji o konkursach i plebiscytach dla nauczycieli (w tym akademickich). Reakcje środowiska były zróżnicowane. W jakieś szkole dyrektor się ucieszył i namawiał nauczyciela do udziału (argumentując to promocją samej szkoły), w innej zakazał udziału argumentując, że to nieetyczne, w kilku innych przypadkach sami nominowani zwracali się z prośbą by na nich nie głosować (płatnym esemesem) tylko jeśli ktoś ma takie życzenie by pieniądze przekazać na szczytny charytatywny cel (wskazując od razu przykładowy konkret). Jeszcze inni nauczyciele zachęcali do udziału w takich plebiscytach podkreślając, że jest to jakaś okazja na dostrzeżenie, uznanie, docenienie. Dyskusja trwa. Jak się w tym odnaleźć, jak reagować, gdy dotknie to bezpośrednio nas?

Porozmawiajmy o ocenianiu. W tym artykule postaram się odpowiedzieć na pięć pytań: Czemu służy ocenianie? Jak sprawdzić, czy nasz sposób oceniania jest właściwy? Jakiego sposobu oceniania i kiedy używać? Czy uczniowie powinni znać sposób oceniania przed wykonaniem pracy? Czy można jednocześnie stosować oba sposoby oceniania?

W konsumowaniu jedzenia w przeciwieństwie do konsumowania opinii, można mieszać smaki. Jeśli zaś łączymy „smaki” w opinii, to nie jest to smaczne. Zastanówmy się dlaczego nie powinno się łączyć pochwały z krytyką?

O otaczającym nas wszechświecie, dzięki postępowi nauki i technologii, wiemy coraz więcej. Ale im więcej wiemy, tym więcej pojawia się pytań.

Ostatnie komentarze

Nadchodzące wydarzenia

Czytaj więcej

Grid List

Czas obchodów stulecia niepodległości Polski sprzyja manifestacji swoich uczuć patriotycznych, ale jeszcze lepiej, aby sprzyjał pewnej refleksji w odpowiedzi na pytanie quo vadis Polsko dalej? Ostatnie tygodnie po raz kolejny uwidoczniły nam, jak głębokie są podziały w polskim społeczeństwie, jak różne jest rozumienie takich pojęć jak wolność i demokracja. Polska edukacja ma zatem szczególne wyzwania wychowawcze. Umacnianie idei partnerstwa i współpracy, budowania dojrzałości obywatelskiej, odpowiedzialności za lokalną wspólnotę i wspólną Polskę, akceptacji różnorodności – to tylko niektóre z nich. Pisze o tym dr Jan Szomburg, inicjator Kongresu Obywatelskiego, w tekście specjalnie przygotowanym na 11.11.2018. Postanowiliśmy opublikować go w całości, ponieważ przesłanie tej wypowiedzi jest nam bliskie. Osobiście uważam, że jest także niezwykle istotne dla nauczycieli, teraz i jutro. Powinniśmy szukać nowych idei dla Niepodległej, których realizacja będzie umacniać, a nie dzielić nasze społeczeństwo i państwo. Zapraszam do lektury tego ważnego tekstu.

Jednym z największych wyzwań stojących przed nauczycielem oraz niejednokrotnie rodzicem jest zmotywowanie uczniów do pracy na lekcjach i w domu. Intuicyjnie czujemy, że najlepszym sposobem jest chwalić i nagradzać. Sprawa wydaje się prosta, warto jednak przyjrzeć się pewnym pułapkom związanym z chwaleniem i nagradzaniem.

Na co dzień jesteśmy głęboko zanurzeni w strumieniach informacji. Bombardują nas treści z mediów tradycyjnych i społecznościowych. Nie wszystkie informacje są prawdziwe, sprawdzone, nie wszystkie pozostają bez wpływu na nasze emocje. I młodzi i dorośli mają spory kłopot z selekcją i weryfikacją treści, zdarza się, że głęboko wierzymy w tzw. fake news... O edukacji medialnej w świecie cyfrowego konsumpcjonizmu rozmawiano na III Kongresie Edukacji Medialnej w Gdańsku (25-26.10.2018).

Chciałbym podzielić się doświadczeniem dotyczącym aplikacji Snapchat i jej używania jako narzędzia edukacyjnego. Przyznam szczerze, że od małego pasjonowały mnie gadżety technologiczne. Powszechny dostęp do Internetu przyjąłem z wielką radością. Bardzo cieszyły mnie te chwile, gdy obserwowałem, że Internet zaczyna realnie łączyć ludzi budować społeczności – najpierw widziałem to na Naszej Klasie, później na Facebooku. Portale te stały się dla mnie naturalnym obszarem funkcjonowania i byłem w nich od początku aktywnym użytkownikiem.

Edu-myśli-my

 
Uczenie się jest skarbem, który możemy zabrać ze sobą wszędzie.
[przysłowie chińskie]

Tablica ogłoszeniowa

  • Kalendarz roku szkolnego 2016/2017 (MEN)
  • Plakaty edukacyjne do klas lekcyjnych dużego formatu (A2) do pobrania tutaj.
  • Podsumowanie dotychczasowych konferencji z cyklu INSPIR@CJE dostępne jest w serwisie www.edudoskonalenie.pl.
  • W kanale Futuredu/Edunews.pl we Flickr.com dostępnych jest ponad 1000 zdjęć na licencji CC-BY mających kontekst edukacyjny.
  • W sklepie internetowym Edustore.eu można skorzystać z kilkudziesięciu e-zasobów dydaktycznych (ebooki, scenariusze, gry, filmy itp.).

Jesteśmy na facebooku

fb

Cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Nowoczesny nauczyciel w nowoczesnej szkole

Narzędzia
Typografia

Szkoła nie może zostać w epoce kredy. Zaś nauczyciele, jeśli zależy im na dobrym kontakcie z wychowankami, powinni starać się wplatać nowoczesne technologie w służbę edukacji. Mają im w tym pomóc bezpłatne szkolenia informatyczne prowadzone przez Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie w ramach projektu “Doskonalenie zawodowe nauczycieli w dziedzinie wykorzystania technologii informacyjnej”.PHOTO: ISTOCKPHOTO

Znaczna część spośród około 55 tys. małopolskich nauczycieli odczuwa braki w sferze korzystania z Internetu, oprogramowania komputerowego oraz multimediów. Jeśli wplatają nowoczesne technologie w nauczanie, to zwykle robią to nieśmiało i nie w pełni wykorzystują szeroki wachlarz możliwości. I to właśnie ci, którzy chcieliby unowocześnić swój warsztat pracy oraz swobodnie korzystać z technologii informacyjno-komunikacyjnych, są adresatami współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny projektu szkoleniowego. Prócz nauki praktycznego wykorzystania dostępnych technologii w dydaktyce, szkolenia WUP-u są również drogowskazem i bodźcem do samokształcenia w tej dziedzinie.

Nowoczesny nauczyciel powinien uczyć w nowoczesny sposób.

Realizowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie we współpracy z Małopolskim Kuratorium Oświaty i Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego kursy dla nauczycieli to także innowacyjna odpowiedź na trendy zaznaczające się we współczesnej edukacji oraz zmiany społeczne związane z ekspansją Internetu jako jednego z głównych źródeł wiedzy młodego człowieka.

"Nie ma takiej możliwości, by szkoła odizolowała się od współczesnych trendów, a nauczyciele prowadzili lekcje tak, jak robiło się to wiele lat temu. Współczesnym uczniom kreda i tablica już nie wystarczają. Wyniki badań wskazują, że uczniowie w ponad 70 proc. sięgają po informacje do Internetu. Pozostałe 30 proc. wiedzy uzyskują łącznie od rodziców, z książek, od rówieśników i nauczycieli. Nie ma zatem możliwości, aby zamknąć naukę wyłącznie w murach szkoły. Jeżeli dla uczniów naturalnym środowiskiem jest Internet i komputer, bez których praktycznie nie są w stanie funkcjonować, to trzeba dołożyć wszelkich starań, by informacje, które chcemy jako nauczyciele im przekazać, znalazły się w tym miejscu, w którym oni mogą je zdobyć. Stąd hasło <<Idźmy za uczniem>> jest jak najbardziej uzasadnione" - podkreśla Artur Bodziony z Centrum Kształcenia Praktycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Mielcu.

Chodzi więc nie tylko o wykształcenie nowoczesnego nauczyciela, który sprawnie posługuje się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi w pracy dydaktycznej, ale także o zmniejszenie dystansu informatycznego pomiędzy nauczycielem a uczniem.

"Komputer, Internet, multimedia to w obecnych czasach podstawowe narzędzia, którymi posługuje się uczeń. Niejednokrotnie robi to lepiej od dorosłych. Nauczyciele chcąc dotrzeć do dziecka muszą mieć z nim wspólną płaszczyznę porozumienia. Myślę, ze wspólne korzystanie z technik informacyjnych i komunikacyjnych powoduje, iż stajemy się dla ucznia partnerem. A ważnym jest, by mieć wspólne zainteresowania. Jesteśmy wtedy bliżej ucznia. Budujemy swój autorytet. Dajemy sygnał, że interesuje nas to, co stanowi dla niektórych uczniów sposób na spędzanie wolnego czasu" – twierdzi Agata Wosińska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 31 w Krakowie, gdzie odbyła się seria szkoleń DZN dla nauczycieli.

Projekt szkoleniowy “Doskonalenie zawodowe nauczycieli w dziedzinie wykorzystania technologii informacyjnej" cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Od jesieni 2008 roku, kiedy to wystartowały pierwsze grupy szkoleniowe, wiedzę informatyczną uzupełniło aż 4476 nauczycieli przedmiotów nieinformatycznych z całej Małopolski. Najwięcej nauczycieli przeszkolono do tej pory na terenie Krakowa (691 osób). W statystykach projektu przoduje również powiat chrzanowski, gdzie szkolenia ma za sobą już 433 nauczycieli oraz powiat grodzki Nowy Sącz z 421 absolwentami kursu. Docelowo inicjatywa ma obejmować 6 tys. nauczycieli przedmiotów nieinformatycznych pracujących w szkołach i placówkach oświatowych na terenie Województwa Małopolskiego.

Podczas kursu obejmującego 80 godzin zajęć uczestnicy poznają np. programy do tworzenia prezentacji multimedialnych oraz programy do graficznej obróbki obrazu. Zapoznają się także z arkuszem kalkulacyjnym i edytorem tekstu. Uczą się szukać w Internecie materiałów do prowadzenia lekcji oraz zamieszczać w sieci przygotowane przez siebie materiały dydaktyczne.

Kursanci otrzymują pakiet podręczników i materiałów szkoleniowych. Udział w szkoleniu jest całkowicie bezpłatny. Szkolenia prowadzone są przez wykwalifikowanych trenerów bardzo blisko miejsca zatrudnienia kursantów. Oprócz zdobycia umiejętności informatycznych uczestnicy szkoleń mają możliwość bezpłatnego zdawania egzaminu ECDL START. Wielu korzysta z tej szansy. Do tej pory certyfikat ECDL uzyskało 965 osób.

Nauczyciele, którzy zdecydowali się podnieść informatyczne kwalifikacje, wysoko oceniają walory szkoleń DZN.  Średnia ocena (w sześciostopniowej skali), jaką wystawili szkoleniom przekracza 5.

"Nasza szkoła z roku na rok unowocześnia swoją bazę informatyczną, co stwarza dla nas nauczycieli nowe wyzwania w dziedzinie technologii informacyjnej. W związku z tym naszą wiedzę również musimy na bieżąco wzbogacać" - mówi Karolina Król uczestniczka z grupy szkoleniowej w Tyliczu.

"Projekt DZN, w którym miałam szczęście uczestniczyć, dodał mi odwagi, umiejętności i wiedzy o technologii komputerowej. Teraz częściej i bez problemu mogę pracować przy komputerze. Swoje umiejętności w zakresie obsługi komputera oceniam bardzo dobrze. W dzisiejszych czasach, każdy powinien posiąść wiedzę z zakresu TI. Będę zachęcać koleżanki do uczestnictwa w kolejnych cyklach" - twierdzi nauczycielka Helena Węglarz, która ukończyła kurs DZN w Mszanie Dolnej.

Absolwenci mają także świadomość, iż nowe umiejętności podnoszą ich atrakcyjność zawodową, ale także pozwalają wykształcić ucznia, który po opuszczeniu szkoły będzie umiał swobodnie poruszać się po rynku pracy i adaptować do zmieniającej się rzeczywistości.

Warto podkreślić, ze projekt DZN przyczynia się do zniwelowania dysproporcji pomiędzy poziomem edukacji w miastach i na wsi. Większość uczestników szkoleń jest bowiem rekrutowana z terenów miejsko-wiejskich i wiejskich. Ponad połowa absolwentów uczy w szkołach wiejskich. Projekt zwiększa także mobilność nauczycieli na rynku pracy.

Realizatorzy wychodząc naprzeciw potrzebie kształcenia informatycznego kadry pedagogicznej zdecydowali się na poszerzenie metod szkoleniowych. Wprowadzono metodę e-kształcenia w systemie blended-learning (połączenie nauczania zdalnego z tradycyjnymi metodami). Przeszkolony tą metodą nauczyciel potrafi wykorzystywać platformę Moodle do pracy z uczniami. Ranga i znaczenie szkoleń projektu “Doskonalenie zawodowe nauczycieli w dziedzinie wykorzystania technologii informacyjnej” zostały docenione przez ekspertów Polskiego Towarzystwa Informatycznego. Projekt uzyskał nominację do międzynarodowego konkursu Fundacji ECDL “Best Practice Awards". W opinii większości polskich ekspertów ECDL okazał się najlepszy w kategorii Government/Public.

Więcej informacji o projekcie i możliwość rejestracji na stronie www.nauczyciele.mos.krakow.pl.

Projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.4 Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty.