„Wszechstronny rozwój osobowości uczniów”, „wdrażanie do samorozwoju”, „kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie”, „dbałość o integralny rozwój biologiczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny ucznia” – wszystkie te fragmenty dotyczą kształtowania postaw i znajdują się w częściach wstępnych statutów szkoły, podstaw programowych czy programów wychowawczych. Brzmią i wyglądają pięknie – jak kunsztowne ornamenty wyniosłej konstrukcji i taką też funkcję najczęściej pełnią – nieistotnego detalu, koniecznego dodatku – z nikłym przełożeniem na szkolną rzeczywistość. Ile mamy przestrzeni dla kształtowania postaw w polskiej edukacji?

W medialnym zgiełku sporadycznie pojawiają się wypowiedzi, że egzaminy zewnętrzne co do zasady są fatalnym pomysłem i w gruncie rzeczy nie będzie czego żałować, jeśli się nie odbędą. Oczywiście trudno oczekiwać zrozumienia tej kwestii od zestresowanych uczniów i ich rodziców, bowiem przez blisko dwadzieścia lat kolejne władze zrobiły wszystko, by nadać egzaminom jak najwyższą rangę, swoistego edukacyjnego „być albo nie być”. Rozterkę czuje wielu nauczycieli, zmuszonych do dokonania wyboru pomiędzy walką o godność swojego zawodu, a poczuciem obowiązku wobec wychowanków. Nawiasem mówiąc, rządzący twierdzą, że strajkujący wzięli uczniów za zakładników. Moim zdaniem równie uprawnione jest przeciwne twierdzenie, że to za plecami uczniów kryją się przed nauczycielami i rodzicami szkodnicy, którzy doprowadzili do obecnej sytuacji.

Jesteśmy niewątpliwie w momencie wielkiego kryzysu polskiej edukacji. Dotyczy to nie tylko kwestii finansowych, ale także dokonujących się zmian cywilizacyjnych, no i oczywiście sytuacji po reformie.

Dzisiejsze nastolatki nie rozstają się ze smartfonami. Ogólnopolskie badania, przeprowadzone przez Państwowy Instytut Badawczy NASK wśród uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, pokazują, że młodzież aktywnie korzysta z internetu średnio przez ponad 4 godziny dziennie. Smartfon jest najczęściej wykorzystywanym do tego urządzeniem. A bez niego nie wyobraża sobie funkcjonowania co szósty młody człowiek (15,7% ).

Coraz więcej polskich dzieci w wieku szkolnym doświadcza przewlekłego stresu. Specjaliści zaczynają już nawet mówić o zjawisku „wypalenia uczniowskiego”. Najnowsze badania pokazują, że skala tego problemu jest ogromna!

Jeżeli nie zdarzy się cud, dziś, 8 kwietnia 2019 roku znaczna część polskich nauczycieli rozpocznie akcję strajkową. Jeżeli zaś potwierdzą się przewidywania dotyczące skali tego wydarzenia, nie będzie ono miało precedensu w całej 100-letniej historii odrodzonej Polski.

Wystartowała IX edycja Planety Energii – programu edukacyjnego Grupy Energa, który od lat pokazuje, że wiedzę o prądzie i energii elektrycznej można przekazywać w atrakcyjnej formie, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, i dobrze się przy tym bawić. Programowi towarzyszy konkurs z nagrodami oraz zaproszeniem do udziału w „Akademii Planety Energii” – warsztatach dla nauczycieli z udziałem ambasadora Planety, dr. Tomasza Rożka.

Klasa trzecia gimnazjum. Zbliża się czas egzaminu, a więc i czas powtórek. Na prośbę uczniów powróciliśmy do tekstów omawianych lektur, rozmawialiśmy również o rodzajach literackich. Pozostała tylko kwestia podsumowania. I tu pojawił się pewien pomysł…

Wypowiedziana w dawnych czasach przez Konfucjusza prawda: „Powiedz mi a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić a zrozumiem” nabiera w czasach postępu technologicznego szczególnego znaczenia. Nasi uczniowie „obyci”, jak mogłoby się wydawać z nowymi technologiami, potrzebują przewodników, aby z nich mądrze korzystać.

Nauczanie moim zdaniem jest sztuką inspirowania uczniów i odkrywania nowych „lądów” do rozwijania twórczego myślenia. Dlatego też chciałbym dzisiaj podzielić się z Wami kilkoma inspiracjami na kreatywne lekcje z wykorzystaniem komiksów i interaktywnych kostek opowieści.

Zbliża się Dzień Bezpiecznego Internetu. To zawsze czas, w którym szczególnie bliska powinna być nam ta tematyka. Obserwujemy wzmożoną aktywność nauczycieli, wychowawców, edukatorów i rodziców. Wszystkie te działania mają jeden cel, by uświadamiać uczniów, ale i ich rodziców jak korzystać z Internetu, z nowoczesnych technologii, jak wyposażyć dzieci i młodzież w kompetencje cyfrowe bez narażania ich na niebezpieczeństwa związane z przebywaniem w sieci. Co robić, aby spopularyzować wśród uczniów bezpieczeństwo w sieci?

Każda okazja jest dobra, by potraktować temat wielowymiarowo. A, że koniec półrocza, to czas podsumowań (również zachowania), przysłówki stopniowaliśmy dość nietypowo.

Badania w edukacji - i każde inne - mają sens wówczas, gdy rzeczywiście przyczyniają się do poprawienia istniejącego stanu rzeczy. Unikamy wówczas rozdźwięku między realnym życiem, a doświadczeniami samych uczniów. To nie jest konflikt między teorią i praktyką, ale między tym, co doświadczają sami uczniowie, a tym co dzieje się w codziennym życiu. Temu służą badania w działaniu, określane jako zaangażowane. W przeciwieństwie do eksperymentu wykorzystującego głównie dane ilościowe w celu odkrycia systemu, badania zaangażowane służą jego poprawie odwołując się przede wszystkim do danych jakościowych oraz odpowiedzialności i świadomości swojej funkcji.

Mam koleżankę, która potrafi organizować imprezy szkolne z rozmachem godnym ceremonii wręczenia Oskarów. Ma wizje i realizuje je z konsekwencją lodołamacza. Przygotuje młodzież do części artystycznej na poziomie premiery w teatrze, ze szkolnych talentów wokalnych potrafi zrobić mocarny chór, załatwi profesjonalne kostiumy i przeszkoli młodzież do obsługi technicznej.

Myślę, że czas rozdzielić w edukacji problemy realne od pozornych. Także ja, w nieco "anarchistycznym" ataku na współczesną szkołę, czasem zwyczajnie przestrzelam. Skupiam się na krytyce drobiazgów - które same w sobie nie mają negatywnego przełożenia…

Im lepiej kogoś znasz, tym trudniej ci go skrzywdzić. Niby oczywistość, ale czy pamiętamy o niej w szkolnych realiach? Co robimy, by nasi uczniowie byli sobie bliżsi, a co za tym idzie – by wzajemnie się nie ranili, nie obrażali, nie hejtowali? Czy nasze przeciwdziałanie przemocy nie jest często jedynie akcyjne i interwencyjne?

Kreatywność jest wymieniana w różnych opracowaniach jako jedna z najważniejszych kompetencji zawodowych i społecznych w XXI wieku. Co to znaczy być kreatywnym? Jak możemy w sobie tę twórczą postawę pielęgnować? Wiele wskazówek i inspiracji znajdziemy w książce Krzysztofa J. Szmidta pt. „ABC kreatywności. Kontynuacje”, która ukazała się nakładem wydawnictwa Difin.

Nadmierny pośpiech, stres i duże oczekiwania wobec dzieci to choroba/plaga XXI wieku. Standardem są zabiegani i ciągle spieszący się rodzice, nauczyciele… DOROŚLI. Kiedy dołożymy jeszcze przesyt informacji czy zmieniające się otoczenie okazuje się, że „dawanie rady” temu wszystkiemu przez dzieci często staje się niemożliwe lub bardzo trudne.

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczynski
    " Chcę jedynie, aby z URZĘDU każda szkoła mogła przejść na ten system bez skomplikowanej, długotrwał...
  • Written by Robert Raczyński
    "Wielu ludziom myli się wykorzystanie elementów pracy projektowej w trakcie lekcji z projektem." - B...
  • Written by Piotr
    Ale ja przecież już opisywałem wiele razy koncepcję urynkowienia obszaru EGZEKUTYWY edukacji, pozost...
  • Written by Robert Raczyński
    Niestety, istnieją także dziedziny inne, niż nauczanie języków, które sam reprezentuję. Sami rzekomo...
  • Written by Robert Raczyński
    Niestety, nic na tym świecie nie jest zero-jedynkowe. Wspaniałe i proste rozwiązania istnieją tylko ...

Nadchodzące wydarzenia

Czytaj więcej

Grid List

Od wielu tygodni toczy się na różnych forach i w mediach szeroka dyskusja na temat nauczycieli i losów polskiej szkoły. Wydaje mi się, że wreszcie społeczeństwo zrozumiało, że nauczyciele w Polsce pomimo różnych „bonusów” jednak wcale nie mają tak fajnie w swojej pracy… Chociaż oczywiście nie brak i głosów krytycznych (duża zasługa w tym propagandy politycznej, ale też nauczyciele są różni, więc trafiają się i „czarne” owce), to wydaje się, że sympatia społeczna jest po stronie nauczycieli.

Rozwój psychofizyczny i ekspresję małego dziecka możemy stymulować na wiele różnych sposobów. Szczególną uwagę w przedszkolu i szkole powinniśmy zwracać na aktywności muzyczne połączone z ruchem. Możemy wykorzystać wiele prostych form – np. pląsy, tańce, pantomimiczne gesty, klaskanie – wszystko, co potrafimy uzyskać za pomocą swojego ciała i dostępnych pod ręką przedmiotów.

Kreatywność to umiejętność twórczego myślenia. Jej podstawę stanowi wykorzystanie wyobraźni, czerpanie z niej pełnymi garściami, czego skutkiem jest cudowna możliwość przekraczania granic: w życiu codziennym, w rozwiązywaniu wszelkiego typu problemów, w zapamiętywaniu informacji, w nauczaniu czy wreszcie w osiąganiu wolności osobistej. Samo używanie kreatywności jest jak używanie mięśni – im więcej je ćwiczymy, tym bardziej się one rozwijają, a to powoduje , że tym chętniej chcemy z nich korzystać.

Cyfrowy asystent planujący spersonalizowany kalendarz i zachęcający do wprowadzania zdrowych nawyków, zintegrowany z mózgiem czip pozwalający na produktywne spędzanie czasu w sieci i smartfon ładowany wyłącznie baterią słoneczną. Czyżby najnowsze pomysły wizjonerów z Doliny Krzemowej? Niezupełnie. To projekty nastolatków, laureatów Olimpiady Cyfrowej organizowanej przez Fundację Nowoczesna Polska.

Edu-myśli-my

 
Uczenie się jest skarbem, który możemy zabrać ze sobą wszędzie.
[przysłowie chińskie]

Tablica ogłoszeniowa

  • TIK-owe plakaty edukacyjne do klas lekcyjnych dużego formatu (A2) do pobrania tutaj.
  • W kanale Futuredu/Edunews.pl we Flickr.com dostępnych jest ponad 1000 zdjęć na licencji CC-BY mających kontekst edukacyjny.
  • W sklepie internetowym Edustore.eu można skorzystać z kilkudziesięciu e-zasobów dydaktycznych (ebooki, scenariusze, gry, filmy itp.).

Jesteśmy na facebooku

fb

Cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Nowoczesny nauczyciel w nowoczesnej szkole

Narzędzia
Typografia

Szkoła nie może zostać w epoce kredy. Zaś nauczyciele, jeśli zależy im na dobrym kontakcie z wychowankami, powinni starać się wplatać nowoczesne technologie w służbę edukacji. Mają im w tym pomóc bezpłatne szkolenia informatyczne prowadzone przez Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie w ramach projektu “Doskonalenie zawodowe nauczycieli w dziedzinie wykorzystania technologii informacyjnej”.PHOTO: ISTOCKPHOTO

Znaczna część spośród około 55 tys. małopolskich nauczycieli odczuwa braki w sferze korzystania z Internetu, oprogramowania komputerowego oraz multimediów. Jeśli wplatają nowoczesne technologie w nauczanie, to zwykle robią to nieśmiało i nie w pełni wykorzystują szeroki wachlarz możliwości. I to właśnie ci, którzy chcieliby unowocześnić swój warsztat pracy oraz swobodnie korzystać z technologii informacyjno-komunikacyjnych, są adresatami współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny projektu szkoleniowego. Prócz nauki praktycznego wykorzystania dostępnych technologii w dydaktyce, szkolenia WUP-u są również drogowskazem i bodźcem do samokształcenia w tej dziedzinie.

Nowoczesny nauczyciel powinien uczyć w nowoczesny sposób.

Realizowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie we współpracy z Małopolskim Kuratorium Oświaty i Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego kursy dla nauczycieli to także innowacyjna odpowiedź na trendy zaznaczające się we współczesnej edukacji oraz zmiany społeczne związane z ekspansją Internetu jako jednego z głównych źródeł wiedzy młodego człowieka.

"Nie ma takiej możliwości, by szkoła odizolowała się od współczesnych trendów, a nauczyciele prowadzili lekcje tak, jak robiło się to wiele lat temu. Współczesnym uczniom kreda i tablica już nie wystarczają. Wyniki badań wskazują, że uczniowie w ponad 70 proc. sięgają po informacje do Internetu. Pozostałe 30 proc. wiedzy uzyskują łącznie od rodziców, z książek, od rówieśników i nauczycieli. Nie ma zatem możliwości, aby zamknąć naukę wyłącznie w murach szkoły. Jeżeli dla uczniów naturalnym środowiskiem jest Internet i komputer, bez których praktycznie nie są w stanie funkcjonować, to trzeba dołożyć wszelkich starań, by informacje, które chcemy jako nauczyciele im przekazać, znalazły się w tym miejscu, w którym oni mogą je zdobyć. Stąd hasło <<Idźmy za uczniem>> jest jak najbardziej uzasadnione" - podkreśla Artur Bodziony z Centrum Kształcenia Praktycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Mielcu.

Chodzi więc nie tylko o wykształcenie nowoczesnego nauczyciela, który sprawnie posługuje się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi w pracy dydaktycznej, ale także o zmniejszenie dystansu informatycznego pomiędzy nauczycielem a uczniem.

"Komputer, Internet, multimedia to w obecnych czasach podstawowe narzędzia, którymi posługuje się uczeń. Niejednokrotnie robi to lepiej od dorosłych. Nauczyciele chcąc dotrzeć do dziecka muszą mieć z nim wspólną płaszczyznę porozumienia. Myślę, ze wspólne korzystanie z technik informacyjnych i komunikacyjnych powoduje, iż stajemy się dla ucznia partnerem. A ważnym jest, by mieć wspólne zainteresowania. Jesteśmy wtedy bliżej ucznia. Budujemy swój autorytet. Dajemy sygnał, że interesuje nas to, co stanowi dla niektórych uczniów sposób na spędzanie wolnego czasu" – twierdzi Agata Wosińska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 31 w Krakowie, gdzie odbyła się seria szkoleń DZN dla nauczycieli.

Projekt szkoleniowy “Doskonalenie zawodowe nauczycieli w dziedzinie wykorzystania technologii informacyjnej" cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Od jesieni 2008 roku, kiedy to wystartowały pierwsze grupy szkoleniowe, wiedzę informatyczną uzupełniło aż 4476 nauczycieli przedmiotów nieinformatycznych z całej Małopolski. Najwięcej nauczycieli przeszkolono do tej pory na terenie Krakowa (691 osób). W statystykach projektu przoduje również powiat chrzanowski, gdzie szkolenia ma za sobą już 433 nauczycieli oraz powiat grodzki Nowy Sącz z 421 absolwentami kursu. Docelowo inicjatywa ma obejmować 6 tys. nauczycieli przedmiotów nieinformatycznych pracujących w szkołach i placówkach oświatowych na terenie Województwa Małopolskiego.

Podczas kursu obejmującego 80 godzin zajęć uczestnicy poznają np. programy do tworzenia prezentacji multimedialnych oraz programy do graficznej obróbki obrazu. Zapoznają się także z arkuszem kalkulacyjnym i edytorem tekstu. Uczą się szukać w Internecie materiałów do prowadzenia lekcji oraz zamieszczać w sieci przygotowane przez siebie materiały dydaktyczne.

Kursanci otrzymują pakiet podręczników i materiałów szkoleniowych. Udział w szkoleniu jest całkowicie bezpłatny. Szkolenia prowadzone są przez wykwalifikowanych trenerów bardzo blisko miejsca zatrudnienia kursantów. Oprócz zdobycia umiejętności informatycznych uczestnicy szkoleń mają możliwość bezpłatnego zdawania egzaminu ECDL START. Wielu korzysta z tej szansy. Do tej pory certyfikat ECDL uzyskało 965 osób.

Nauczyciele, którzy zdecydowali się podnieść informatyczne kwalifikacje, wysoko oceniają walory szkoleń DZN.  Średnia ocena (w sześciostopniowej skali), jaką wystawili szkoleniom przekracza 5.

"Nasza szkoła z roku na rok unowocześnia swoją bazę informatyczną, co stwarza dla nas nauczycieli nowe wyzwania w dziedzinie technologii informacyjnej. W związku z tym naszą wiedzę również musimy na bieżąco wzbogacać" - mówi Karolina Król uczestniczka z grupy szkoleniowej w Tyliczu.

"Projekt DZN, w którym miałam szczęście uczestniczyć, dodał mi odwagi, umiejętności i wiedzy o technologii komputerowej. Teraz częściej i bez problemu mogę pracować przy komputerze. Swoje umiejętności w zakresie obsługi komputera oceniam bardzo dobrze. W dzisiejszych czasach, każdy powinien posiąść wiedzę z zakresu TI. Będę zachęcać koleżanki do uczestnictwa w kolejnych cyklach" - twierdzi nauczycielka Helena Węglarz, która ukończyła kurs DZN w Mszanie Dolnej.

Absolwenci mają także świadomość, iż nowe umiejętności podnoszą ich atrakcyjność zawodową, ale także pozwalają wykształcić ucznia, który po opuszczeniu szkoły będzie umiał swobodnie poruszać się po rynku pracy i adaptować do zmieniającej się rzeczywistości.

Warto podkreślić, ze projekt DZN przyczynia się do zniwelowania dysproporcji pomiędzy poziomem edukacji w miastach i na wsi. Większość uczestników szkoleń jest bowiem rekrutowana z terenów miejsko-wiejskich i wiejskich. Ponad połowa absolwentów uczy w szkołach wiejskich. Projekt zwiększa także mobilność nauczycieli na rynku pracy.

Realizatorzy wychodząc naprzeciw potrzebie kształcenia informatycznego kadry pedagogicznej zdecydowali się na poszerzenie metod szkoleniowych. Wprowadzono metodę e-kształcenia w systemie blended-learning (połączenie nauczania zdalnego z tradycyjnymi metodami). Przeszkolony tą metodą nauczyciel potrafi wykorzystywać platformę Moodle do pracy z uczniami. Ranga i znaczenie szkoleń projektu “Doskonalenie zawodowe nauczycieli w dziedzinie wykorzystania technologii informacyjnej” zostały docenione przez ekspertów Polskiego Towarzystwa Informatycznego. Projekt uzyskał nominację do międzynarodowego konkursu Fundacji ECDL “Best Practice Awards". W opinii większości polskich ekspertów ECDL okazał się najlepszy w kategorii Government/Public.

Więcej informacji o projekcie i możliwość rejestracji na stronie www.nauczyciele.mos.krakow.pl.

Projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.4 Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty.