fot. Małgorzata Kulesza, Twitter

Wywiady

Europejski kanał Euronews prowadzi ogólnoeuropejską kampanię #Europeanheros (Europejscy bohaterowie), w której przedstawia ludzi wykonujących różne zawody, których działania wpływają na jakość życia w różnych krajach Europy. Jedną z laureatek tej kampanii została właśnie polska nauczycielka chemii z Krakowa, Małgorzata Kulesza.

(C) Fundacja Think!

Opinie

W wolnym społeczeństwie powinniśmy zadbać o to, aby szkoła uczyła i wychowywała osoby, które będą odpowiedzialnymi członkami swoich społeczności. Żyjemy już ponad 25 lat w wolnej Polsce. Ale nie wystarczy mieć wolność, trzeba z nią coś mądrze robić. Powinniśmy tę wolność zacząć już przekuwać w odpowiedzialność – mówił Jarek Szulski otwierając konferencję INSPIR@CJE 2018.

fot. Fotolia.com

Opinie

Czy dyrektorzy i nauczyciele lubią innowacje? Oczywiście. Innowacje są szalenie modne. Każda szkoła chce być innowacyjna. Jeśli jednak przyjrzymy się, co się za tym kryje, to się okaże, że pożądana innowacja zbyt często rozumiana jest raczej jako przemalowanie ścian na "oczojebne" kolory niż jako gruntowna przebudowa struktury lub praktyki.

fot. Fotolia.com

Badania

Jeżeli polska szkoła ma odpowiadać na wyzwania zmieniającego się świata, a sami Polacy mają żyć na poziomie najbogatszych narodów, to system edukacji musi przejść głębokie przeobrażenia. Powinniśmy dać szkołom większą niezależność finansową, upodmiotowić rodziców i lokalną społeczność, a w szczególności lokalnych przedsiębiorców, kosztem centralnego nadzoru państwa i gmin – wynika z raportu „Szkoła dla życia. Kto zapłaci za nasze emerytury?” przedstawionego przez Warsaw Enterprise Institute i Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.

(C) Edunews.pl

Opinie

Ostatnie dwa lata nie mogłem uczestniczyć w mojej ulubionej konferencji INSPIR@CJE. W tym roku wiedziałem, że kolejny rok diety bezinspiracyjnej może odbić się na moim dobrostanie i poziomie inspiranoliny w organizmie. Nie mogłem do tego dopuścić. Pojechałem. Wziąłem udział i z zachwytem odkryłem, że w tym świecie ciągłej zmiany INSPIR@CJE nie przestały inspirować. Były to ponownie, jak przed dwoma laty, dwa fantastyczne dni wspólnego świętowania tych, dla których DOBRE ZMIANY w edukacji to nie jest hasło politycznego PRu, lecz natura ich codziennej pracy.

fot. Stanisław Czachorowski

Opinie

Niezwykłe zjawisko rozkwitu różnego typu uniwersytetów trzeciego wieku, wyraźnie intensywniejsze na początku XXI wieku, skojarzyło mi się z glebowym bankiem nasion. Tylko w województwie warmińsko-mazurskim jest chyba już około 30 UTW, w całej Polsce ponad 800. Instytucje te spełniają różne funkcje: edukacyjną, społeczną, integracyjną, kulturalną, itd. Niewątpliwie są pozytywnym społecznie zjawiskiem. Mocno aktywizują tak zwaną prowincję.

fot. ZSS w Kowanówku

ICT / TIK

To co dla jednych nie jest innowacją, dla innych może okazać się przełomem. Od ponad dwudziestu lat pracujemy w szkole specjalnej, starając się z większym lub mniejszym skutkiem wpływać na poprawę efektywności nauczania, terapii i wychowania w szkolnictwie specjalnym. Z całą mocą chcemy obalić mit o tym, że szkoły specjalne to przechowalnia dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, z którymi w szkołach ogólnodostępnych nie potrafiono pracować. Innym stereotypem, który rozpowszechniano w kontekście szkół specjalnych było stwierdzenie, że dzieci tam uczęszczające pochodzą z tak zwanych „dysfunkcyjnych rodzin” i są to dla nich przechowalnie.

fot. Fotolia.com

Programowanie

Kodowanie staje się popularne także na etapie wczesnoszkolnym. Oto propozycja zabawy ortograficznej z kodowaniem. Jest nią szyfrowanka ortograficzna. Zabawa przebiega w dwóch etapach. W pierwszym etapie wszystkie zespoły odkodowują zaszyfrowane wyrazy, w II etapie szyfrują dla innego zespołu i odkodowują zagadkę od innego zespołu.

fot. Adobe Stock

Innowacje w edukacji

Nasza codzienność to narastający szum informacyjny. W takiej rzeczywistości musimy funkcjonować. Mamy coraz większy problem z selekcjonowaniem i odbiorem wiadomości nam przydatnych. Natłok tego co do nas dociera przytłacza i rozprasza. Media publiczne serwują seanse pogardy i propagandy, obrażające inteligencję odbiorcy. Jak ustrzec młodego człowieka od zafałszowanego obrazu, który choć atrakcyjny w odbiorze, nie pozostaje obojętny dla rozwoju intelektualnego, a i emocjonalnego?

fot. Specjalni.pl

Programowanie

Trwają Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej, więc nie może w naszej szkole zabraknąć działań z nimi związanych, przy okazji doskonalących pewne umiejętności, niwelujących dysfunkcje i wyrównujących deficyty w zakresie np. logicznego myślenia i orientacji przestrzennej.

fot. Zyta Czechowska

Programowanie

Trwa rok związany z celebrowaniem 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. W związku z tym podejmujemy szereg aktywności, realizujemy projekty, organizujemy konkursy, które mają naszym uczniom tę tematykę przybliżyć.

fot. Lofi sp. z o.o.

Programowanie

Cyfrowy alfabetyzm, myślenie projektowe czy zdolność do współpracy wirtualnej to przykłady kompetencji przyszłości, których w najbliższych czasach wymagać będziemy od najmłodszego pokolenia. Szkole, która ma przygotować ich na czekające trudy, często brakuje narzędzi 
i inspiracji do wkroczenia w wirtualny świat. Na pomoc edukatorom i nauczycielom ruszają więc… roboty.

fot. Adobe Stock

Nauczyciele

Nauczyciele polscy mogliby znacznie więcej skorzystać z wymiany z nauczycielami z innych krajów, gdyby tylko swobodniej posługiwali się językiem obcym, w szczególności angielskim. Czas wakacji to dobry moment na udział w kursach językowych, chociaż one są także organizowane w trakcie roku szkolnego, dzięki różnym programom europejskim i fundacjom. Taki kurs w wakacje - czas spędzony z innymi nauczycielami z innych krajów - to dobra inwestycja w siebie. O tym, dlaczego nauczyciele powinni korzystać z takich form kształcenia i jak, napisała w blogu Edukacja i inspiracje Monika Mikołajczuk.

fot. Wydawnictwo Albus

Poczytaj

Pośpiech, w jakim żyjemy, nowoczesność, za którą tak ciągle gonimy (zwłaszcza gdy chodzi o technologie), raczej nie sprzyja nam w poznawaniu bogactwa kultury polskiej, a zwłaszcza tych lokalnych obrzędów i zwyczajów, które towarzyszą nam od wieków. Wprawdzie latem częściej niż w innych porach roku trafiamy do różnych skansenów i muzeów, ale prawdopodobnie większość z nas nie jest świadoma istnienia różnych tradycji w poszczególnych regionach Polski. Warto je poznać. I właśnie o nich jest nowa, pięknie wydana publikacja familijna „Etnogadki. Opowiastki o dawnych obrzędach i zwyczajach”. Jak najbardziej do wykorzystania także przez nauczycieli w nauczaniu wczesnoszkolnym.

fot. Fotolia.com

Nauczyciele

Być może niektórzy Czytelnicy pamiętają dowcip z czasów PRL-u, jak to wszyscy Polacy udają się na emigrację do lepszego świata, a ostatni przed wyjazdem gasi światło. Nieodparcie przychodzi mi on do głowy, gdy mowa dziś o polskich nauczycielach. Powiedzieć, że nastroje w tej grupie zawodowej są marne, to nic nie powiedzieć. Już teraz dopływ do niej młodych ludzi jest bardzo ograniczony i poważnie obawiam się, że w perspektywie zaledwie kilku lat po prostu zabraknie chętnych, by w naszym kraju uczyć dzieci. A powody tego stanu rzeczy są liczne i bardzo różnorodne.

fot. Fotolia.com

Poczytaj

Świat znajduje się w nieustannym ruchu i zmianie. Uczniowie, którzy opuszczają mury szkoły, idą w pewnym sensie w nieznane. Czy poradzą sobie w ciągle zmieniającej się rzeczywistości? Czy ich szkoła dała im możliwość zdobycia wiedzy i umiejętności, wykształciła postawy, które pozwolą im swobodnie funkcjonować w społeczeństwie i gospodarce XXI wieku? Czy szkoła także nie powinna się ciągle zmieniać, rozwijać, aby być jak najbliżej świata?

fot. Stanisław Czachorowski

Uczelnie

Po co jest uniwersytet? Czy tylko do prowadzenia badań, których efekty opublikowane zostaną w międzynarodowych czasopismach, praktycznie niedostępnych dla mieszkańców? Co roku na świecie publikowanych jest ponad 2,5 miliona publikacji naukowych. Naukowcy nie są w stanie przeczytać wszystkich nawet tych w swojej wąskiej specjalności...

fot. FRSE

Szkoły

Ruszyła tegoroczna edycja konkursu EDUinspirator, w którym po raz kolejny możesz podzielić się swoim sukcesem i zostać EDUInspiratorem 2018. Do konkursu można się zgłaszać do 20 lipca.

Ostatnie komentarze

Nadchodzące wydarzenia

Czytaj więcej

Grid List

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Edytoriale

Narodził się 13 lutego, dokładnie dziesięć lat temu. Jako dziesięciolatek ma się dziś całkiem dobrze i stara się być na tyle aktywnym, aby pozostać zauważonym w wielu szkołach i na uczelniach… Bardzo ceni sobie swoją niezależność i pewną równowagę, której tak często brakuje w dyskusji o polskiej edukacji (i nie tylko w edukacji). Uwaga! Dostrzega, że w otaczającym świecie edukacji jest bardzo dużo dobrych wiadomości i nie straszy złymi (jak duże i bardzo duże media). Na pewno ma wielu sympatyków i przyjaciół, zwłaszcza wśród polskich nauczycieli...

fot. Fotolia.com

Rady i inspiracje

Dzisiaj będzie historia z życia wzięta. Adaś jest moim drugim dzieckiem. Jest to chłopczyk, który od samego początku swojego życia był świetnym obserwatorem otaczającego go świata. Jako młodszy brat bardzo ruchliwego Tomka… Adaś nie czuł w sobie zbyt wielkiej potrzeby stawania i przemieszczania się. Tomek swoje pierwsze biegi zaliczał w wieku 10 miesięcy. Adaś pierwsze kroki wykonał w 13 miesiącu swojego życia. Do skoków i biegów dojrzał tak naprawdę dopiero w 3 roku życia. Jednak każdą czynność ruchową, którą wykonywał… robił z dużą pewnością i świadomością ruchową.

fot. Adobe Stock

Medialna

Sezon ogórkowy jest latem. Jest to sezon na robienie ogórków w słoikach, czyli na zamykanie w nich lata. Nie wiem, czy lato lubi być zamykane, ale otwierane zimą z radością rozsyła swoje korniszonowe zapachy po całym domu. Taki sezon ogórkowy lubię bardzo...

fot. Fotolia.com

Metody i narzędzia

Nauka przez działanie (learning by dooing) powinna być nieodłącznym elementem pracy każdego nauczyciela. Warto śledzić to, co w danym momencie jest „na topie”, obserwować zainteresowania uczniów i wykorzystywać zdobytą dzięki temu wiedzę w codziennej praktyce szkolnej. Stąd też w tym artykule podzielę się kilkoma pomysłami, które bez wątpienia uatrakcyjnią lekcje.

Edu-myśli-my

 
Uczenie się jest skarbem, który możemy zabrać ze sobą wszędzie.
[przysłowie chińskie]

Tablica ogłoszeniowa

  • Kalendarz roku szkolnego 2016/2017 (MEN)
  • Plakaty edukacyjne do klas lekcyjnych dużego formatu (A2) do pobrania tutaj.
  • Podsumowanie dotychczasowych konferencji z cyklu INSPIR@CJE dostępne jest w serwisie www.edudoskonalenie.pl.
  • W kanale Futuredu/Edunews.pl we Flickr.com dostępnych jest ponad 1000 zdjęć na licencji CC-BY mających kontekst edukacyjny.
  • W sklepie internetowym Edustore.eu można skorzystać z kilkudziesięciu e-zasobów dydaktycznych (ebooki, scenariusze, gry, filmy itp.).

Jesteśmy na facebooku

fb

Cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Nowoczesny nauczyciel w nowoczesnej szkole

Narzędzia
Typografia

Szkoła nie może zostać w epoce kredy. Zaś nauczyciele, jeśli zależy im na dobrym kontakcie z wychowankami, powinni starać się wplatać nowoczesne technologie w służbę edukacji. Mają im w tym pomóc bezpłatne szkolenia informatyczne prowadzone przez Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie w ramach projektu “Doskonalenie zawodowe nauczycieli w dziedzinie wykorzystania technologii informacyjnej”.PHOTO: ISTOCKPHOTO

Znaczna część spośród około 55 tys. małopolskich nauczycieli odczuwa braki w sferze korzystania z Internetu, oprogramowania komputerowego oraz multimediów. Jeśli wplatają nowoczesne technologie w nauczanie, to zwykle robią to nieśmiało i nie w pełni wykorzystują szeroki wachlarz możliwości. I to właśnie ci, którzy chcieliby unowocześnić swój warsztat pracy oraz swobodnie korzystać z technologii informacyjno-komunikacyjnych, są adresatami współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny projektu szkoleniowego. Prócz nauki praktycznego wykorzystania dostępnych technologii w dydaktyce, szkolenia WUP-u są również drogowskazem i bodźcem do samokształcenia w tej dziedzinie.

Nowoczesny nauczyciel powinien uczyć w nowoczesny sposób.

Realizowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie we współpracy z Małopolskim Kuratorium Oświaty i Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego kursy dla nauczycieli to także innowacyjna odpowiedź na trendy zaznaczające się we współczesnej edukacji oraz zmiany społeczne związane z ekspansją Internetu jako jednego z głównych źródeł wiedzy młodego człowieka.

"Nie ma takiej możliwości, by szkoła odizolowała się od współczesnych trendów, a nauczyciele prowadzili lekcje tak, jak robiło się to wiele lat temu. Współczesnym uczniom kreda i tablica już nie wystarczają. Wyniki badań wskazują, że uczniowie w ponad 70 proc. sięgają po informacje do Internetu. Pozostałe 30 proc. wiedzy uzyskują łącznie od rodziców, z książek, od rówieśników i nauczycieli. Nie ma zatem możliwości, aby zamknąć naukę wyłącznie w murach szkoły. Jeżeli dla uczniów naturalnym środowiskiem jest Internet i komputer, bez których praktycznie nie są w stanie funkcjonować, to trzeba dołożyć wszelkich starań, by informacje, które chcemy jako nauczyciele im przekazać, znalazły się w tym miejscu, w którym oni mogą je zdobyć. Stąd hasło <<Idźmy za uczniem>> jest jak najbardziej uzasadnione" - podkreśla Artur Bodziony z Centrum Kształcenia Praktycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Mielcu.

Chodzi więc nie tylko o wykształcenie nowoczesnego nauczyciela, który sprawnie posługuje się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi w pracy dydaktycznej, ale także o zmniejszenie dystansu informatycznego pomiędzy nauczycielem a uczniem.

"Komputer, Internet, multimedia to w obecnych czasach podstawowe narzędzia, którymi posługuje się uczeń. Niejednokrotnie robi to lepiej od dorosłych. Nauczyciele chcąc dotrzeć do dziecka muszą mieć z nim wspólną płaszczyznę porozumienia. Myślę, ze wspólne korzystanie z technik informacyjnych i komunikacyjnych powoduje, iż stajemy się dla ucznia partnerem. A ważnym jest, by mieć wspólne zainteresowania. Jesteśmy wtedy bliżej ucznia. Budujemy swój autorytet. Dajemy sygnał, że interesuje nas to, co stanowi dla niektórych uczniów sposób na spędzanie wolnego czasu" – twierdzi Agata Wosińska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 31 w Krakowie, gdzie odbyła się seria szkoleń DZN dla nauczycieli.

Projekt szkoleniowy “Doskonalenie zawodowe nauczycieli w dziedzinie wykorzystania technologii informacyjnej" cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Od jesieni 2008 roku, kiedy to wystartowały pierwsze grupy szkoleniowe, wiedzę informatyczną uzupełniło aż 4476 nauczycieli przedmiotów nieinformatycznych z całej Małopolski. Najwięcej nauczycieli przeszkolono do tej pory na terenie Krakowa (691 osób). W statystykach projektu przoduje również powiat chrzanowski, gdzie szkolenia ma za sobą już 433 nauczycieli oraz powiat grodzki Nowy Sącz z 421 absolwentami kursu. Docelowo inicjatywa ma obejmować 6 tys. nauczycieli przedmiotów nieinformatycznych pracujących w szkołach i placówkach oświatowych na terenie Województwa Małopolskiego.

Podczas kursu obejmującego 80 godzin zajęć uczestnicy poznają np. programy do tworzenia prezentacji multimedialnych oraz programy do graficznej obróbki obrazu. Zapoznają się także z arkuszem kalkulacyjnym i edytorem tekstu. Uczą się szukać w Internecie materiałów do prowadzenia lekcji oraz zamieszczać w sieci przygotowane przez siebie materiały dydaktyczne.

Kursanci otrzymują pakiet podręczników i materiałów szkoleniowych. Udział w szkoleniu jest całkowicie bezpłatny. Szkolenia prowadzone są przez wykwalifikowanych trenerów bardzo blisko miejsca zatrudnienia kursantów. Oprócz zdobycia umiejętności informatycznych uczestnicy szkoleń mają możliwość bezpłatnego zdawania egzaminu ECDL START. Wielu korzysta z tej szansy. Do tej pory certyfikat ECDL uzyskało 965 osób.

Nauczyciele, którzy zdecydowali się podnieść informatyczne kwalifikacje, wysoko oceniają walory szkoleń DZN.  Średnia ocena (w sześciostopniowej skali), jaką wystawili szkoleniom przekracza 5.

"Nasza szkoła z roku na rok unowocześnia swoją bazę informatyczną, co stwarza dla nas nauczycieli nowe wyzwania w dziedzinie technologii informacyjnej. W związku z tym naszą wiedzę również musimy na bieżąco wzbogacać" - mówi Karolina Król uczestniczka z grupy szkoleniowej w Tyliczu.

"Projekt DZN, w którym miałam szczęście uczestniczyć, dodał mi odwagi, umiejętności i wiedzy o technologii komputerowej. Teraz częściej i bez problemu mogę pracować przy komputerze. Swoje umiejętności w zakresie obsługi komputera oceniam bardzo dobrze. W dzisiejszych czasach, każdy powinien posiąść wiedzę z zakresu TI. Będę zachęcać koleżanki do uczestnictwa w kolejnych cyklach" - twierdzi nauczycielka Helena Węglarz, która ukończyła kurs DZN w Mszanie Dolnej.

Absolwenci mają także świadomość, iż nowe umiejętności podnoszą ich atrakcyjność zawodową, ale także pozwalają wykształcić ucznia, który po opuszczeniu szkoły będzie umiał swobodnie poruszać się po rynku pracy i adaptować do zmieniającej się rzeczywistości.

Warto podkreślić, ze projekt DZN przyczynia się do zniwelowania dysproporcji pomiędzy poziomem edukacji w miastach i na wsi. Większość uczestników szkoleń jest bowiem rekrutowana z terenów miejsko-wiejskich i wiejskich. Ponad połowa absolwentów uczy w szkołach wiejskich. Projekt zwiększa także mobilność nauczycieli na rynku pracy.

Realizatorzy wychodząc naprzeciw potrzebie kształcenia informatycznego kadry pedagogicznej zdecydowali się na poszerzenie metod szkoleniowych. Wprowadzono metodę e-kształcenia w systemie blended-learning (połączenie nauczania zdalnego z tradycyjnymi metodami). Przeszkolony tą metodą nauczyciel potrafi wykorzystywać platformę Moodle do pracy z uczniami. Ranga i znaczenie szkoleń projektu “Doskonalenie zawodowe nauczycieli w dziedzinie wykorzystania technologii informacyjnej” zostały docenione przez ekspertów Polskiego Towarzystwa Informatycznego. Projekt uzyskał nominację do międzynarodowego konkursu Fundacji ECDL “Best Practice Awards". W opinii większości polskich ekspertów ECDL okazał się najlepszy w kategorii Government/Public.

Więcej informacji o projekcie i możliwość rejestracji na stronie www.nauczyciele.mos.krakow.pl.

Projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.4 Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty.