Podkastowa edukacja

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ict w edukacjiNowe jest piękne. Nowe stwarza wielkie możliwości. Tyle na pewno możnapowiedzieć o potencjale, jaki stwarza środowisko edukacyjne oparte o izintegrowane z nowoczesnymi narzędziami multimedialnymi iinteraktywnymi. Dobrym przykładem jest inicjatywa uruchomiona przezwładze oświatowe stanu Virginia – edukacyjny serwis podkastowy.
 
Portal zbudowany został w oparciu o popularne narzędzie iTunes firmy Apple.W tym jednym miejscu zostały zebrane materiały edukacyjne z różnych źródeł – uniwersytetów, college’ów, szkół średnich, podstawowych i innych instytucji oświatowych z całego stanu Virginia. Nie jest to pierwsza inicjatywa podejmowana przez władze stanowe – podobne serwisy stworzono w Tennessee i Maine, a także w Arizonie.

Popularność iTunes sprawia, że jako narzędzie edukacyjne wykorzystuje go coraz więcej instytucji. Są wśród nich zarówno szkoły, jak i uczelnie wyższe, a także organizacje pozarządowe czy wirtualne inicjatywy edukacyjne. Wiele z nich oferuje treści edukacyjne przeznaczone dla uczniów i nauczycieli systemu oświaty (K-12).

ict w edukacji

Nowy serwis stanu Virginia skierowany jest do studentów i uczniów oraz ich nauczycieli. Zawiera materiały audio i video z różnych dziedzin. Podejście do nauki jest tu odbiegające od sztywnych ram podręczników – kiedy mowa o nauce fizyki, proponowane są zabawy z fizyką, tak aby jak najbardziej zachęcić (młodego) odbiorcę do studiowania i zgłębiania tej dziedziny wiedzy. Wiedza powiązana jest tu z praktycznymi poradami, podpowiedziami, w jaki sposób korzystać z materiałów na lekcjach. Celem budowy zasobów audio i wideo nie jest bowiem przenoszenie zawartości książek i podręczników do sieci, ale wydobycie esencji programów nauczania, dzięki której uczniowie będą bardziej zmotywowani do nauki i skłonni studiować daną dziedzinę wiedzy.

Portal jest – jak to określają władze oświatowe – „próbą zaprzęgnięcia potęgi cyfrowych mediów i urządzeń mobilnych do poszerzenia i uzupełnienia edukacji realizowanej w klasie szkolnej”. Władze oświatowe pozwalają szkołom eksperymentować z nowymi technologiami. W ten sposób rozwijane są ciekawe inicjatywy przynoszące nową jakość w systemie edukacji. Nauczyciele fizyki pracują na przykład nad wypracowaniem nowego podejścia do nauczania tego przedmiotu (Virginia Physics Flexbook), rozwija się inicjatywa „Uczenie się bez granic”, mająca na celu jak najszersze wykorzystanie technologii mobilnych w klasie – tu na przykład szkoły okręgów Montgomery i miasta Radford wykorzystują iPody, aby umożliwić uczniom pogłębianie wiedzy różnymi metodami.

„XXI wiek oferuje nam niespotykane dotąd możliwości rozszerzenia procesu uczenia się poza mury tradycyjnej szkoły.” – mówi przedstawiciel władz stanowych Tim Kaine. „Chcemy korzystać z tych technologii, które mogą zaoferować uczącym się – uczniom w najszerszym tego słowa znaczeniu - osobiste i bogate doświadczenie edukacyjne, co pozwoli w szerszym stopniu kształtować ich kompetencje i biegłości.”

Przykłady amerykańskie wskazują, że inicjatywy podejmowane na poziomie regionalnym mogą być dobrym pomysłem na rozwój nowoczesnej edukacji i w sytuacji, gdy krajowe władze oświatowe nie podejmują właściwych działań w kierunku modernizacji oświaty i dopasowania systemu edukacji do pędzącego naprzód świata. Nic tylko naśladować. Można mieć takie wrażenie, że inicjatywa pracy z laptopami podjęta na Śląsku przez kuratorium oświaty we współpracy z firmami sektora edukacji jest podobnym krokiem, i to krokiem w dobrym kierunku. Oby takich inicjatyw było i w Polsce jak najwięcej.

(Źródło: T.H.E. Journal)