Nauczyciele historii mają do dyspozycji coraz ciekawsze zasoby edukacyjne w internecie i w postaci różnych multimedialnych pomocy naukowych. Mają już chyba wszelkie narzędzia do tego, aby uczynić z ich lekcji ciekawe, rozwijające i twórcze zajęcia na temat cywilizacji człowieka, uczące interpretacji zmieniającego się na przestrzeni wieków świata.
Jednym z ciekawych przykładów bogatych historycznych zasobów edukacyjnych jest serwis Smarthistory.org, w którym zebrano bogate zbiory dotyczące dzieł sztuki (od starożytności po czasy współczesne). O serwisie tym pisał Marcin Wilkowski niedawno w blogu Historia i Media.
Serwis powstał w 2005 roku, zaś jego źródłem był blog wykorzystywany do zajęć ze studentami. Ideą twórców było przygotowanie internetowej wersji podręcznika do historii sztuki (ograniczonej jednak do kultury zachodniej). Jak przyznają autorzy, jednym z powodów utworzenia takiego serwisu były wysokie ceny pięknych, ale drogich albumów do historii sztuki. W ich ocenie był to kłopotliwe dla studentów, którzy nie zawsze mogli korzystać z tych źródeł, a sami wydawcy nie dbali o to, aby w internecie pojawiły się użyteczne dla studentów materiały oparte na tych podręcznikach. Bardzo szybko, dzięki napływającym od użytkowników zasobom, serwis zaczął ewoluuować w stronę multimedialnego podręcznika online.
Serwis powstał w 2005 roku, zaś jego źródłem był blog wykorzystywany do zajęć ze studentami. Ideą twórców było przygotowanie internetowej wersji podręcznika do historii sztuki (ograniczonej jednak do kultury zachodniej). Jak przyznają autorzy, jednym z powodów utworzenia takiego serwisu były wysokie ceny pięknych, ale drogich albumów do historii sztuki. W ich ocenie był to kłopotliwe dla studentów, którzy nie zawsze mogli korzystać z tych źródeł, a sami wydawcy nie dbali o to, aby w internecie pojawiły się użyteczne dla studentów materiały oparte na tych podręcznikach. Bardzo szybko, dzięki napływającym od użytkowników zasobom, serwis zaczął ewoluuować w stronę multimedialnego podręcznika online.
Za innowacyjne wykorzystanie Internetu twórcy serwisu - dr Beth Harris, zajmujący się edukacją w nowojorskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej oraz dr Steven Zucker z Fashion Institute of Technology z Nowego Jorku - otrzymali w maju prestiżową nagrodę dla twórców witryn internetowych Webby Award. Jak przyznają, „jesteśmy zainteresowani w dostarczaniu narracji dotyczącej historii sztuki przy użyciu interaktywnych narzędzi sieciowych, wykorzystując potencjał narzędzi autorskich i ideę remiksowania. Wprawdzie wydawcy dodają multimedia do swoich podręczników, ale czynią to poprzez strony zabezpieczone z dostępem dla posiadaczy hasła. To słabość tego rozwiązania, utrzymywanie starego modelu kontentu zamkniętego dla nielicznych i chronionego zabezpieczeniami, co nie pozwala wykorzystać możliwości społecznościowego internetu.“
Treść serwisu udostępniona została na licencji Creative Commons. Autorzy zachęcają do interakcji, remiksowania, tworzenia własnych dzieł, ich interpretacji w najróżniejszych formach multimedialnych, przesyłania fotografii, dzięki którym będzie można powiększać zasoby dokumentujące bogactwo dzieł sztuki w ogólnodostępnej przestrzeni internetu.
Mając do dyspozycji takie narzędzia jak Smarthistory.org możemy łatwiej zmienić podejście do nauczania historii. Może się ziścić marzenie, o którym mówią sami nauczyciele – jak na przykład Sławomir Osiński, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 47 w Szczecinie: „Historia niech wreszcie się stanie się opartą na obyczajach, prawach ekonomicznych i socjologicznych nauką o człowieku i społeczności, a nie zbiorem faktów z dziejów wzajemnego mordobicia”. Prowadząc zajęcia poświęconej danej epoce możemy dzięki Internetowi odwiedzić takie serwisy jak Smarthistory.org i na bieżąco omawiać najważniejsze dzieła danej epoki. Zresztą, to nie jedyny taki serwis. Warto także zwrócić uwagę na coraz bogatsze zasoby ilustracji w Wikipedii. Mówiąc na przykład o polskim malarstwie historycznym możemy już dziś sięgnąć po piękne ilustracje najważniejszych dzieł Jana Matejki i na przykładzie jego obrazów omawiać sens uchwyconych przez niego wydarzeń historycznych.
Treść serwisu udostępniona została na licencji Creative Commons. Autorzy zachęcają do interakcji, remiksowania, tworzenia własnych dzieł, ich interpretacji w najróżniejszych formach multimedialnych, przesyłania fotografii, dzięki którym będzie można powiększać zasoby dokumentujące bogactwo dzieł sztuki w ogólnodostępnej przestrzeni internetu.
Mając do dyspozycji takie narzędzia jak Smarthistory.org możemy łatwiej zmienić podejście do nauczania historii. Może się ziścić marzenie, o którym mówią sami nauczyciele – jak na przykład Sławomir Osiński, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 47 w Szczecinie: „Historia niech wreszcie się stanie się opartą na obyczajach, prawach ekonomicznych i socjologicznych nauką o człowieku i społeczności, a nie zbiorem faktów z dziejów wzajemnego mordobicia”. Prowadząc zajęcia poświęconej danej epoce możemy dzięki Internetowi odwiedzić takie serwisy jak Smarthistory.org i na bieżąco omawiać najważniejsze dzieła danej epoki. Zresztą, to nie jedyny taki serwis. Warto także zwrócić uwagę na coraz bogatsze zasoby ilustracji w Wikipedii. Mówiąc na przykład o polskim malarstwie historycznym możemy już dziś sięgnąć po piękne ilustracje najważniejszych dzieł Jana Matejki i na przykładzie jego obrazów omawiać sens uchwyconych przez niego wydarzeń historycznych.
(Źródło: Historia i Media, opr. własne)