Rośnie w Polsce liczba szkół, które uczą z netbookami w systemie 1:1. Mobilny komputer dla każdego ucznia zdecydowanie zmienia perspektywę wyboru strategii pedagogicznej, metod pracy i środków dydaktycznych. Netbook daje zdecydowanie więcej możliwości tworzenia sytuacji dydaktycznych niż tradycyjny podręcznik (i więcej niż tradycyjny komputer!).
Gry a umiejętności matematyczne
W dwunastu szkockich szkołach realizowany jest eksperyment, który polega na szerokim wykorzystaniu gier w nauczaniu matematyki, dzięki czemu uczniowie będą lepiej zrozumieć prawa matematyki i potrafić je wykorzystać w praktyce. Pomysłodawcą strony z grami matematycznymi - MangaHigh.com - jest prof. Marcus du Sautoy z Uniwersytetu Oksfordzkiego.
Za mało ICT w edukacji
Technologie informacyjno-komunikacyjne, które towarzyszą nam na co dzień, ciągle w zbyt małym stopniu są wykorzystywane jako narzędzia wspierające nauczanie. Ich potencjał edukacyjny jest ogromny, ale często edukatorzy i uczniowie nie potrafią go skutecznie wykorzystać. Czy problemem jest brak wiedzy, czy niska świadomość korzyści z użycia ICT w edukacji?
ICT obowiązkowo w szkołach!
Uczenie z komputerem zapisano w nowej podstawie programowej nauczania. Zawiera ona zapis o obowiązku kształcenia uczniów w zakresie pracy z komputerem i stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych już od Iklasy szkoły podstawowej. Trzeba o tym stale przypominać, aby nikt z nauczycieli w szkołach o tym nie zapominał.
Przekonać do gier edukacyjnych
Czy gry mogą stać się powszechnie wykorzystywanym narzędziem
edukacyjnym? Przekonani są o tym twórcy inicjatywy ENGAGE Learning –
europejskiej sieci organizacji z dwunastu krajów członkowskich UE,
którzy od ponad roku realizują projekt badawczo-szkoleniowy przekonując
nauczycieli, że warto wprowadzić komputerowe gry edukacyjne na zajęcia
lekcyjne.
Test nowoczesnego nauczyciela
Na czas Świąt Wielkanocy sięgniemy po nieco lżejsze tematy. Bob
Harrison, konsultant Brytyjskiej Agencji ds. Nowych Technologii
Edukacyjnych, opracował test dla pedagogów, sprawdzający, w jakim
stopniu korzystają oni z technologii
informacyjno-komunikacyjnych, do których są przyzwyczajeni i których używają ich uczniowie.
Laptop i projektor w każdej klasie
O programie „Laptop dla każdego ucznia“ pewnie nikt już dziś w Polsce
nie pamięta. Pomysł upadł, zanim jeszcze zaczął się na dobre
krystalizować. Był nie do końca przemyślany,
zaprezentowany w pośpiechu i raczej na fali euforii. Ale sama
inicjatywa nie jest zła. Trzeba ją tylko lepiej przygotować. I przyjąć
nieco inne założenia, na przykład takie, jak w Irlandii.
Ostatnie komentarze