Inspirujące filmy dla nauczycieli (2)

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W Warszawie rozpoczyna się dziś konferencja „INSPIR@CJE 2013 – Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą“. Będziemy mówić o tym, w jaki sposób możemy sami, bez pomocy urzędników, oddolnie zmieniać szkołę. Relację z konferencji zamieścimy w kolejnych dniach. Wkrótce po konferencji powinny pojawić się też nagrania filmowe z wystąpień.(C) Edunews.pl - INSPIRACJE 2013

Tymczasem w kanale filmowym Edunews.pl na YouTube pojawiły się kolejne filmiki przygotowane przez prelegentów konferencji, w których zachęcają oni do podejmowania w szkołach różnych działań ożywiających, usprawniających i podnoszących jakość nauczania.

Leszek Hojnacki, nauczyciel-konsultant, wykładowca, trener, facylitator, który zajmuje się m. in. szkoleniami nauczycili, przekonuje do szerokiego wykorzystania w edukacji mobilnych urządzeń. Zauważa, że „przed szkołą stoją dziś możliwości większe niż kiedykolwiek w historii. Prawdziwą barierą jest tylko nasza nieumiejętność radzenia sobie z nowym.“, czyli z nowymi technologiami, urządzeniami, które mogą nam pomóc lepiej uczyć i uczyć się. Pomocą dla wszystkich poszukujących odpowiedzi na pytanie: jak uczyć z urządzeniami mobilnymi, może być e-poradnik Mobilna edukacja. (R)ewolucja w nauczaniu – poradnik dla edukatorów.

Dariusz Martynowicz z V Liceum Ogólnokształcącego im. A. Witkowskiego w Krakowie opowiada o kulturze i komunikacji, pokazuje w jaki sposób można wykorzystać film i nowoczesne technologie na języku polskim:

W dzisiejszym świecie rozwoju technik informacyjnych nastąpiły zmiany w stylu uczenia się młodzieży. Uczniom trudność sprawia zrozumienie zasad geometrii i nabycie umiejętności konstruowania, która wymaga systematyczności i cierpliwości. Czy nauczyciele mogą pomóc uczniom w uczeniu się? Oczywiście, że tak, przekonują w swoim filmie Małgorzata Barańska i Ewa Janiec z warszawskiego WCIES:

Jolanta Okuniewska tworzy awatarową klasę w Szkole Podstawowej nr 13 w Olsztynie. Prezentuje wykorzystanie TIK w klasach młodszych szkół podstawowych i podkreśla konieczność zachowania równowagi między zajęciami z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, a zabawami i aktywnościami charakterystycznymi dla wieku dziecięcego:

Marcin Zaród z V Liceum Ogólnokształcącego w Tarnowie opowiada o swoich lekcjach z TIK. Wyznaje pogląd, że lekcja z TIKiem to nie powinien być 45-minutowy show jak w cyrku, ale zwykłe zajęcia, w których TIK przestaje być widoczny jako coś niezwykłego i staje się tak samo "opatrzony" jak zwykły podręcznik czy tablica.

Piotr Szlagor uczący informatyki i matematyki w bielskich szkołach jest nauczycielem aktywnie wykorzystującym Scratcha w nauczaniu Informatyki i Matematyki. Uważa, że nie ma obecnie lepszego narzędzia uczącego myślenia algorytmicznego z takim potencjałem dydaktycznym. Osobom, które chciałyby poznać ten bezpłatny program lepiej, polecamy e-przewodnik: Programowanie wizualne dla każdego.

Barbara Halska z Zespołu Szkół nr 6 w Jastrzębu Zdrój jest zwolenniczką wykorzystywania narzędzie Google w edukacji. Przykładowo możemy używać Google Earth przy realizacji lekcji z geografii, fizyki, przyrody czy nawet historii. Google ArtProject umożliwia nam, oprócz zwiedzania wirtualnie muzeów, jeszcze realizację ciekawszych lekcji historii, sztuki, języka polskiego czy języków obcych.

Wiesława Kopf jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Bydgoszczy i entuzjastką technologii informatycznych w nauczaniu. W organizacji zajęć wykorzystuje aplikację oceniania Class Dojo oraz amerykańską metodę „Całego mózgu", która w dużym stopniu angażuje emocje podczas uczenia się:

Podczas konferencji chcemy pokażemy wiele dobrych praktyk rodzących się w polskich szkole i bohaterów zmian, dzięki którym coś drgnęło. Takie działania, podejmowane przez setki (a może i tysiące) nauczycieli w tym kraju, są szansą na rzeczywistą, a nie urojoną, zmianę w polskiej szkole. Zamiast wyrzucać w błoto miliony na organizację inicjatyw typu Kongres Polskiej Edukacji, lepiej jest przeznaczyć środki na systemowe wspieranie oddolnych działań innowacyjnych nauczycieli.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)