Branżowe symulacje biznesowe w edukacji przedsiębiorczości

(C) Revas sp. z o.o.

Narzędzia
Typografia

Branżowe symulacje biznesowe to nowoczesne narzędzia dydaktyczne do uczenia przedsiębiorczości i zarządzania, dzięki którym uczniowie mają możliwość holistycznego spojrzenia na biznes i eksperymentowania ze strategiami biznesowymi w wirtualnym środowisku.

Symulacje pozwalają na kształtowanie różnorodnych umiejętności niezbędnych w biznesie, a także pracy etatowej, takich jak np.:

  • analityczne myślenie,
  • kreatywność,
  • analiza danych rynkowych,
  • podejmowanie decyzji w zmieniających się warunkach oraz reagowania na sytuacje losowe i działania konkurencji,
  • praca w grupie.

Dodatkowo, symulacje umożliwiają uczniom kontakt z realistycznymi dokumentami finansowymi jak książka przychodów i rozchodów, tabela amortyzacyjna czy wyciągi bankowe, a rywalizacja między zespołami zwiększa zaangażowanie i motywację do nauki.

Branżowy wymiar symulacji oznacza dopasowanie zawartości symulacji do profili klas i zawodów w szkołach. Uczenie przedsiębiorczości nie musi opierać się na uniwersalnych przykładach. Dzięki branżowym symulacjom można uczyć mechanika zarządzania warsztatem samochodowym, a ucznia klasy o profilu informatycznych zarządzania serwisem IT.

ZAKRES DECYZJI

W symulacjach biznesowych uczniowie podejmują decyzje podobne do tych, przed jakimi na co dzień stają właściciele prawdziwych firm:

  • ustalenie oferty,
  • inwestycje w stanowiska, sprzęt, wyposażenie,
  • zatrudnienie pracowników, ustalenie wynagrodzeń, szkolenie pracowników,
  • reklama tradycyjna i internetowa,
  • zakup części/materiałów,
  • ustalenie cen, rabatów i marż,
  • finanse (kredyty, lokaty).

ZASADA DZIAŁANIA

Schemat procesu podejmowania decyzji w symulatorze:

Uczeń w każdej rundzie symulacji przechodzi przez proces decyzyjny:

  • otrzymuje informacje rynkowe (popyt, potrzebną liczbę roboczogodzin, ilość zużywanych materiałów, minimalne wynagrodzenie),
  • analizuje dane rynkowe,
  • podejmuje decyzje biznesowe, które są zestawiane z decyzjami właścicieli konkurencyjnych firm (kolegów i koleżanek z klasy),
  • wysyła decyzje na serwer, gdzie algorytmy matematyczne symulują mechanizmy rynkowe,
  • otrzymuje wyniki, które stają się sytuacją początkową w kolejnej rundzie.

Podejmowanie decyzji odbywa się w warunkach konkurencji. Wszystkie zespoły w ramach jednej gry konkurują między sobą o klientów. Decyzje podejmowane przez każdy zespół wpływają na wyniki pozostałych wirtualnych firm, dzięki czemu każda gra jest ekscytująca i wciągająca – nie ma jednej dobrej odpowiedzi i strategii działania, a każde symulacja jest inna w zależności od decyzji graczy.

WYNIKI

Jedną z zalet symulacji jest to, że gracze w krótkim czasie od podjęcia decyzji otrzymują informację zwrotną o skutkach ekonomicznych swoich decyzji. Po każdej rundzie uczniowie otrzymują feedback – kartę wyników, która ukazuje ranking wirtualnych firm obliczany na podstawie wyniku ekonomicznego, zadowolenia klientów i pracowników, rozwoju firmy oraz zadłużenia.

Z PUNKTU WIDZENIA NAUCZYCIELA

Nauczyciele zarządzają swoimi symulacjami poprzez intuicyjny panel trenera. Zarządzanie symulacją wymaga jedynie kilku minut na każdą rundę. Działania nauczyciela w symulacji:

  • zamówienie symulacji,
  • przenoszenie gier do kolejnych rund (uruchomienie algorytmów).

Symulacje oferują również możliwość automatycznego oceniania graczy po każdej rundzie, dzięki czemu wyniki poszczególnych rund mogą być wykorzystywane do systematycznej ewaluacji uczniów.

Szczegóły na stronie www.revas.pl.

 

Autorzy: Elżbieta Szczepaniak, Wojciech Pitura

 

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie