- 81. Złoty róg w czarnym kolorze
- (Wywiady)
- Na czas wakacji proponuję cykl rozmów, które w latach 2009-2014 publikowaliśmy w kierowanym przeze mnie miesięczniku Edukacja i Dialog. Na początek rekomenduję niezwykle ważną rozmowę z profesorem Lechem ...
- Utworzone: 20-07-2017
- 82. Nie zostawiajmy dzieci samych w Internecie
- (Projekty edukacyjne)
- Prawdopodobnie żadna matka nie zostawiłaby swojego dziecka samemu sobie w wielkim, obcym mieście (dla wyobrażenia - niech to będzie Sajgon). Dlaczego zatem większość rodziców pozostawia codziennie swoje ...
- Utworzone: 30-06-2017
- 83. Język i Facebook to przede wszystkim budowanie więzi
- (Opinie)
- Z całą pewnością Internet i smartfony zmieniają nasze życie, nasze mózgi i sposób funkcjonowania społeczeństwa. Jedni lamentują, inni z entuzjazmem się angażują, a jeszcze inni analizując, próbują zrozumieć. ...
- Utworzone: 26-06-2017
- 84. O cyfrowym spłycaniu myślenia
- (Medialna)
- Spostrzeżenie, że „Internet spłyca myślenie” nie jest nowe i odkrywcze. Sporo badaczy współczesnej edukacji, neurodydaktyki i ludzkiego uczenia się dostrzega negatywne zjawiska związane ze zbyt częstym ...
- Utworzone: 14-06-2017
- 85. Cogito 21 - myślenie na potrzeby XXI wieku
- (Projekty edukacyjne)
- Pod koniec maja we wrocławskiej siedzibie Google odbył się pierwszy konkurs krytycznego myślenia dla uczniów, pod nazwą Cogito 21. Dwadzieścia dwie drużyny, które zgłosiły się do konkursu (w trzech kategoriach ...
- Utworzone: 10-06-2017
- 86. Wielkanoc: jak wygląda w innych krajach?
- (Przez życie)
- W Polsce mamy święconkę, śmigusa - dyngusa czy mazurki. W Indiach organizowane są uliczne festyny i teatry, a w Chinach w czasie Wielkanocy obchodzone jest święto zmarłych. To tylko niektóre z ciekawszych ...
- Utworzone: 16-04-2017
- 87. Jak ujarzmić mowę ignorancji?
- (Opinie)
- Ignorancja stała się poważnym problemem społecznym, bo szybko się rozszerza i rodzi pogardę. Stajemy się coraz mniej wrażliwi na pogardę i mowę nienawiści. Pisze o tym wielu i pyta: Dokąd to zmierza? Co ...
- Utworzone: 22-03-2017
- 88. Nastolatki w internecie: smartfony, komunikacja i cyberprzemoc
- (Badania)
- Około 30 proc. nastolatków pozostaje on-line cały czas i to niezależnie od zmian miejsca pobytu. 93,4 proc. codziennie korzysta z internetu w domu - wynika z badań Nastolatki 3.0, przeprowadzonych w 2016 ...
- Utworzone: 22-12-2016
- 89. Pogarsza się sprawność fizyczna dzieci i młodzieży
- (Badania)
- Od lat 90. XX wieku pogarsza się sprawność fizyczna polskich dzieci i młodzieży – wynika z badań, prowadzonych od kilkudziesięciu lat na Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie. Kierujący ostatnią fazą ...
- Utworzone: 30-11-2016
- 90. Cierpimy na nadmiar, także informacji
- (Przez życie)
- Żyjemy w czasach obfitości. To znaczy niektórzy żyją w nadmiarze (w skali całej Ziemi i ludzkości). Nadmiarze konsumowanych kalorii i... informacji. Nadmiar kalorii szkodliwy jest przy siedzącym trybie ...
- Utworzone: 28-11-2016
- 91. Nauczeństwo i myślografia: edukacja pozafomalna w trzeciej rewolucji technologicznej
- (Szkoły)
- Dzielenie się wiedzą ubogaca i to obie strony. Przybywa jej a nie ubywa. To taka trochę dziwna ekonomia. Podobnie jest z miłością i… nienawiścią. Uważaj więc czym się dzielisz i co upowszechniasz. Głównym ...
- Utworzone: 22-11-2016
- 92. Dlaczego w edukacji jest tak mało nauki?
- (Dyskusje)
- To pytanie postawione przez organizatorów konferencji „Pokazać – Przekazać 2016”, która jest punktem kulminacyjnym całorocznej działalności Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Do próby odpowiedzi na to ...
- Utworzone: 27-08-2016
- 93. Cyfryzacja i nasze zdrowie
- (Poczytaj)
- Nadmierne i niekontrolowane korzystanie z technologii cyfrowych może przyczynić się do uzależnień i przynieść poważne choroby – dowodzi prof. Manfred Spitzer w niedawno wydanej książce „Cyberchoroby. Jak ...
- Utworzone: 29-07-2016
- 94. Dzieci i media społecznościowe
- (E-learning)
- 67 proc. nastolatków deklaruje, że będąc w sieci, najczęściej korzysta z portali społecznościowych. Połowa młodych użytkowników nie zmienia haseł dostępu do swoich profili, co sygnalizuje, że nie stosują ...
- Utworzone: 17-01-2016
- 95. Czy rzeczywiście studentów jest mniej?
- (Uczelnie)
- Coraz częściej można słyszeć o mniejszej liczbie studentów na polskich uczelniach, o dziurze demograficznej, która pustoszy sale wykładowe i sprawia kłopoty finansowe wielu uczelniom. Ale napiszę przewrotnie ...
- Utworzone: 30-10-2015
- 96. Co internet zrobił z relacjami, a co jeszcze zrobi?
- (Badania)
- Mówiąc o wpływie internetu na życie i rozwój młodych ludzi zbyt często posługujemy się uproszczeniami i mitami. Słyszymy często, że Internet zdehumainzuje relacje w szkole. Sporo pedagogów tak twierdzi. ...
- Utworzone: 20-10-2015
- 97. Człowiek edukacji (zagubiony) w mediach
- (Medialna)
- Problem imigrantów i uchodźców, który rozgrzewa debatę publiczną niemal w całej Europie, być może powinien również zwrócić naszą uwagę na rolę i miejsce mediów w naszym życiu, a także na edukację medialną, ...
- Utworzone: 11-10-2015
- 98. Co z tym internetem?
- (Medialna)
- Co właściwie internet może nam zrobić z relacjami? Czy sieć przeszkadza nawiązywaniu relacji międzyludzkich, czy je wręcz pogłębia? Czy to szansa czy zagrożenie dla kształtowania relacji między młodymi ...
- Utworzone: 30-08-2015
- 99. Pokolenie sieci zmienia świat
- (Opinie)
- Żegnamy stary hierarchiczny model funkcjonowania społeczeństw. Nadchodzą czasy pokolenia sieci. I to ono właśnie zaczyna głosować i decydować o naszej przyszłości związanej nie tylko z polityką, ale przede ...
- Utworzone: 04-08-2015
- 100. Poznajemy lepiej świat - wizualizacja danych
- (Innowacje w edukacji)
- Geopolityka, edukacja globalna to tematy, które przewijają się w szkole na zajęciach z wos czy geografii, ale są traktowane odwrotnie proporcjonalnie do ich ważności we współczesnych realiach, które będą ...
- Utworzone: 09-07-2015
Ostatnie komentarze