Innowacyjni nauczyciele otwarci na wyzwania przyszłości

fot. sxc.hu

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nowy rok szkolny zawsze wiąże się z wieloma wyzwaniami. Tym razem sytuacja jest zupełnie wyjątkowa i wymaga od edukatorów szczególnych kompetencji. Polscy nauczyciele od lat zdobywają umiejętności niezbędne do poruszania się w cyfrowym świecie i przygotowania uczniów do nowych warunków na rynku pracy. Ci najbardziej innowacyjni od 15 lat wyróżniani są w ramach programu Microsoft Innovative Educator Expert. W tym roku dołączyło do niego rekordowo dużo nauczycieli z Polski, podwajając liczbę wizjonerskich edukatorów do 490 osób.

Uczestnicy programu Microsoft Innovative Educator Expert przy pomocy technologii wytyczają drogę swoim kolegom i koleżankom do doskonalenia sposobów nauczania i lepszych wyników w nauce. W roku szkolnym 20/21 globalna klasa „MIEE” liczy prawie 20 000 nowych i powracających edukatorów z całego świata, którzy nieustannie poszukują możliwości wymiany i zdobycia wiedzy. To nauczyciele pobudzający kreatywność swoich uczniów poprzez przemyślaną integrację technologii. Biorąc pod uwagę obecne wyzwania związane z pandemią COVID-19, innowacyjni edukatorzy stanowią jeszcze większą wartość dla polskiego systemu edukacji. Dzisiaj opowiadają oni, jak wyglądały ich przygotowania do nowego roku szkolnego oraz jak udział w programie pomaga im przygotować się na przyszłość.

N(ietyp)owa wyprawka szkolna

Technologie odgrywają obecnie kluczową rolę w naszym życiu. Przekonaliśmy się o tym wszyscy, gdy szkoły zostały zamknięte wiosną tego roku. To dzięki narzędziom do pracy zdalnej, takim jak Microsoft Teams, możliwe było kontynuowanie nauki i komunikowanie się z najbliższymi. Dzisiaj każdy rodzic i nauczyciel powinien zdawać sobie z tego sprawę. Technologia stała się nieodłącznym elementem szkoły i nie ma już od tego odwrotu. Możemy z niej korzystać w różny sposób, ale nie da się z niej zrezygnować, gdyż wniosła do edukacji wiele nowych możliwości i ułatwień.

Przygotowanie do lekcji w nowym roku szkolnym to już nie tylko zakup podręczników i zeszytów. Do listy z wyprawką szkolną dodałam laptopa (ewentualnie PC, koniecznie z kamerą i mikrofonem) oraz dobry Internet. Rozmawiając z rodzicami pierwszoklasistów podczas wakacyjnej rekrutacji do liceum starałam się im uświadomić, że wcześniej czy później nadejdzie moment przejścia na zdalną edukację i że powinniśmy być przygotowani na sprawne i efektywne nauczanie na odległość – wyjaśnia Krystyna Błażewska, nauczyciel języka niemieckiego i Dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku.

Podczas gdy komputer i szybki Internet są podstawowymi elementami, które rodzice muszą zapewnić swoim dzieciom, szkoły są odpowiedzialne za przygotowanie odpowiedniego środowiska do pracy i nauki. Nauczyciele zrzeszeni w programie Microsoft Innovative Educator Expert korzystają ze sprawdzonych narzędzi Microsoft.

Osobiście jestem fanką nowoczesnych technologii w edukacji i bardzo się cieszę, że nauczyciele w naszym liceum podjęli wyzwanie i dzięki współpracy całej społeczności szkolnej z powodzeniem wdrożyliśmy Office 365 – mówi Jowita Królikowska, dyrektor w I Liceum Ogólnokształcącym im. Kazimierza Jagiellończyka w Sieradzu. „Usługa zawiera szereg narzędzi, które sprawdziły się podczas nauczania zdalnego w ubiegłym roku szkolnym, dlatego korzystamy z nich również teraz. Wykorzystujemy je do organizacji pracy szkoły i nauczania indywidualnego. W razie podwyższenia zagrożenia pandemią koronawirusa posłużą one również do nauki zdalnej i prowadzenia rad pedagogicznych. Narzędziami przydatnymi w pracy, które na pewno wykorzystamy w nowym roku szkolnym, to: Teams, OneNote, Notesy Uczniów, OneDrive, Excel, Outlook, Sway i Forms. Wartością dodaną tych narzędzi jest to, że młodzież będzie mogła wykorzystać je w przyszłej pracy zawodowej, ponieważ Office 365 jest narzędziem cenionym przez większość firm nie tylko w Polsce, ale i na świecie. W bieżącym roku planujemy również zaangażować się i skorzystać z propozycji programu Skype in the Classroom w celu nawiązania kontaktów z innymi klasami na świecie oraz realizacji wspólnych projektów międzynarodowych” – podsumowała Jowita Królikowska.

Z kolei nauczyciele informatyki muszą zadbać o to, aby uczniowie nie mieli problemów z wykorzystaniem nowych narzędzi. Zygmunt Pilarek, nauczyciel oraz administrator zasobów informatycznych w Szkole Podstawowej nr 35 z Oddziałami Sportowymi w Gdańsku oraz nauczyciel w IX Liceum Ogólnokształcącym w Gdańsku podczas swoich zajęć planuje skupić się na odkrywaniu wszelkich tajemnic i przydatnych funkcji całego zestawu narzędzi Office. Na początku roku zrobię rozeznanie, jak uczniowie radzili sobie z nauką zdalną, jakie mieli problemy i w czym mają zaległości. Ze względu na to, że uczę informatyki i jestem administratorem systemów informatycznych w szkole, skupię się na przygotowaniu do ewentualnej dalszej nauki zdalnej. Moim celem jest dopilnowanie tego, aby każde dziecko było przygotowane technicznie oraz żeby miało na czym pracować – chodzi głównie o dostęp do komputera i Internetu. Już od pierwszej lekcji przypomnimy sobie jak pracować z Microsoft Teams i całym pakietem Office. Na każdej mojej lekcji informatyki będziemy to ćwiczyć, żeby w czasie powrotu do zdalnej nauki wszyscy byli do niej przygotowani – wskazuje nauczyciel.

Polscy nauczyciele są głodni wiedzy

Nauczyciele na całym świecie stoją przed ogromnym wyzwaniem, jakim jest przygotowanie siebie i swoich podopiecznych na przyszłość. W związku z tym szukają możliwości doskonalenia swoich kompetencji i zdobycia cennej wiedzy o tym, jak z nowymi wyzwaniami radzą sobie ich koledzy i koleżanki. Edukatorzy zrzeszeni w programie Microsoft Innovative Educator Expert mogą liczyć na współpracę z innymi ekspertami, wymianę doświadczeń oraz inspirację do działania i podnoszenia wyników w nauce swoich uczniów.

Pragnę dzielić się swoim doświadczeniem oraz korzystać z wiedzy innych osób. Wymieniać poglądy na temat wykorzystania nowych technologii zarówno w procesie dydaktycznym jak i zarządzaniu szkołą. Uważam, że nowe technologie, współpraca oraz dzielenie się dobrymi praktykami są przyszłością polskiej edukacji. Każde nowe doświadczenie czy ukończony kurs on-line wzbogaca mnie o nowe umiejętności, które próbuję następnie wdrożyć w swojej szkole. Technologie stały się częścią naszego życia, dlatego musimy robić wszystko aby sprostać wyzwaniom jakie niesie współczesny świat. Musimy wyjść ze strefy komfortu. Wierzę, że udział w programie MIEE pozwoli mi rozwinąć moje kompetencje cyfrowe oraz stanie się dla mnie inspiracją do działania i wdrażania innowacji w mojej szkole. Dzięki temu mam pewność, że jestem przygotowana na przyszłość, a w razie zamknięcia szkoły, moi uczniowie będą mogli kontynuować naukę – podsumowała Jowita Królikowska.

Lista nauczycieli w społeczności MIEE (2020/2021) 

Więcej informacji o programie oraz warunki ubiegania się o MIEE (j. ang)

 

(Źródło: Microsoft)