Szkoła i nowe technologie

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jaka ma być rola nauczyciela we współczesnej szkole, skoro mamy wyszukiwarkę Google i skoro dostęp do wiedzy - dzięki nowoczesnym technologiom - jest w zasadzie nieograniczony? To jest pytanie przewrotne, zauważa Karol Semik, Mazowiecki Kurator Oświaty, gdyż trzeba pamiętać, że nauczyciel to także, a może przede wszystkim wychowawca.PHOTO: MORGUEFILE

Trzeba pomyśleć nad nowymi sposobami przygotowania nauczyciela do pracy w nowoczesnej szkole. Nauczyciele muszą potrafić funkcjonować w rzeczywistości pełnej technologii i potrafić się nimi posługiwać na co dzień. A także sprawić, aby te technologie służyły uczniom.

Jak przekonuje Karol Semik, nauczyciel musi przy wykorzystaniu nowych technologii umieć uczyć w taki sposób, aby młody człowiek mógł swobodnie uczyć się sam. W świecie cyfrowych technologii mamy zatem do czynienia z nieco inną rolą nauczyciela niż kilkadziesiąt lat temu.

Nowoczesne technologie mogą być dobrymi narzędziami wspomagającymi uczenie się lub nauczanie. Jeśli uczeń będzie potrafił się efektywnie uczyć, technologie będą w jego rękach efektywnymi narzędziami rozwoju.

Wypowiedź Mazowieckiego Kuratora Oświaty, Karola Semika, zarejestrowana została podczas kwietniowej konferencji Wydawnictwa Szkolnego PWN „Edukacyjna r-e-wolucja. Nowa dydaktyka i nowe technologie w szkole” w Warszawie.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)