Czy edukacja artystyczna odżyje?

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego sprawujące nadzór nad edukacją artystyczną w Polsce, zapowiada zmiany systemu kształcenia w szkolnictwie artystycznym oraz przekazuje dodatkowe miliony złotych na dofinansowanie rozwoju infrastruktury. Powstanie zespołu sal wielofunkcyjnych Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki oraz rozbudowa Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Krakowie to kolejne inwestycje pochodzące ze środków unijnych, które niedawno zostały przypieczętowane umowami.photo: sxc.hu

Edukacja artystyczna to jeden z priorytetów działań resortu, który pod swoimi skrzydłami posiada 365 publicznych oraz 310 niepublicznych placówek szkolnictwa artystycznego. Należą do nich m.in. szkoły muzyczne I i II stopnia, ogólnokształcące szkoły sztuk pięknych, licea plastyczne, szkoły baletowe, pomaturalne szkoły bibliotekarstwa i animatorów kultury a także uczelnie artystyczne. Instytucje te umożliwiają uzdolnionym dzieciom i młodzieży kształcenie się w poszczególnych dziedzinach sztuki. Ministerstwo Kultury kładzie szczególny nacisk na powstawanie szkół artystycznych I i II stopnia, zwłaszcza w mniejszych ośrodkach takich jak Suwałki, Bielsko-Biała, Radom czy Sanok. Dzięki tworzeniu nowych placówek, coraz więcej utalentowanych dzieci będzie miało szansę na rozwój swoich pasji pod okiem wykwalifikowanej kadry nauczycielskiej w miejscu zamieszkania.

„Dla mnie priorytetem zawsze była edukacja kulturalna i artystyczna. Zależy mi na doprowadzeniu do sytuacji takiej, aby infrastruktura szkolnictwa artystycznego była na europejskim poziomie” - mówi Minister Kultury Bogdan Zdrojewski.

Zwiększenie dostępności do oferty edukacyjnej szkół artystycznych to nie jedyne zmiany wdrażane przez MKiDN. Resort przygotowuje nowe rozwiązania dotyczące szkolnictwa artystycznego I i II stopnia w zakresie zwiększania roli gry i pracy w zespole w procesie edukacji młodych adeptów sztuki, lepszej korelacji treści przedmiotów oraz zwiększenia autonomii dyrektorów szkół w procesie zarządzania. Koncepcje projektów zostały opracowane przez resort w porozumieniu z ekspertami i przedstawicielami środowisk szkolnictwa artystycznego. Przygotowane założenia czekają na konsultacje społeczne, które mogą skutkować wprowadzeniem dodatkowych modyfikacji.

Proponowane zmiany istniejącego systemu mają służyć jego dostosowaniu do aktualnych potrzeb oraz wyzwań przyszłości. Za koniecznością wprowadzania modyfikacji przemawia dynamiczna sytuacja na rynku pracy, niepokojące tendencje demograficzne, obniżenie wieku realizacji obowiązku szkolnego, rozwój nowych technologii oraz zobowiązanie ustawowe wprowadzenia w szkolnictwie artystycznym od 2014 roku Krajowych Ram Kwalifikacji. Będą one zobowiązywały nauczycieli do opisywania efektów kształcenia w kategoriach wiedzy, umiejętności i kompetencji.

Warto jednak zwrócić uwagę, że proponowane działania MKiDN to za mało. Edukacja artystyczna musi być obecna we wszystkich typach szkół, a nie tylko artystycznych. Może zatem należy gruntownie przemyśleć pozycję kształcenia przez kontakt ze sztuką i kształcenia umiejętności artystycznych w programach szkolnych (zobacz: Jakich zmian potrzebujemy?)?