Szkoła społecznie odpowiedzialna

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Szkoły nie są instytucjami zawieszonymi w próżni społecznej, lecz są silnie osadzone w lokalnej społeczności. Nie mogą odwracać się od nich tłumacząc się koniecznością realizacji programu nauczania. W biznesie popularne stało się określanie firm aktywnych prospołecznie jako „społecznie odpowiedzialnych”. Czy w podobny sposób nie powinniśmy zacząć definiować misji szkoły? Czy tylko misja kształcenia jest ważna, czy także relacje szkoły, nauczycieli, uczniów z najbliższym otoczeniem.© Edunews.pl

Faktycznie, często tak jest, że uczniowie i nauczyciele przeciążeni są „przerabianiem” programu (zazwyczaj mało ma to wspólnego z uczeniem się) i nie mają czasu wyjść ze szkoły, nawiązać bliższe relacje z osobami mieszkającymi i działającymi w najbliższym otoczeniu szkoły. Dzieje się to z wielką szkodą dla uczniów i społeczności lokalnej. A czasem wystarczy jeden projekt, aby dokonać wielkich odkryć i rozpocząć edukację w szerszym wymiarze, niż tylko czterech ścian klasy.

Współczesny nauczycieli ma możliwość angażowania swoich uczniów w rozmaite projekty współpracy ze społecznością lokalną. Może też sam zainicjować różne działania, zwracając uwagę na potrzeby społeczności wokół szkoły. Czasami wystarczy tylko (aż?) chcieć coś zrobić więcej, przenieść edukację z teorii do sfery praktyki relacji międzyludzkich. O tym, że szkoła jest dla życia i jak szkoła może być społecznie odpowiedzialna, opowiadał podczas konferencji „INSPIRACJE – Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą“ Marcin Zaród, nauczyciel języka angielskiego z V Liceum Ogólnokształcącego w Tarnowie, Nauczyciel Roku 2013 i członek grupy Superbelfrzy:

Organizatorami konferencji INSPIRACJE 2014 (Warszawa 3-4 lipca 2014) były: Edunews.pl, Think Global sp. z o.o., Fundacja Think! oraz grupa Superbelfrzy RP jako partner merytoryczny. Partnerzy wydarzenia: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz firmy RCS, VULCAN, Young Digital Planet, Learnetic. Patronat nad wydarzeniem objęły Gazeta Wyborcza, radio TOK FM i Głos Nauczycielski.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

* * *

Przeczytaj na ten temat w Edunews.pl także: