Jak zorganizować wsparcie dla użytkowników Office 365 w szkole

fot. Adobe Stock

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Z pewnością wielu administratorów doświadczyło problemu zapchania skrzynki pocztowej prośbami nauczycieli, dyrekcji, uczniów czy rodziców w sprawach dotyczących działania usługi Office 365 w szkole. W zasadzie w żadnej sytuacji jedna osoba nie podoła odpowiedzi i rozwiązaniu wszystkich zgłaszanych spraw i problemów. Chyba, że w danej szkole funkcjonuje odpowiednio przemyślany i rozbudowany system wsparcia dla użytkowników. Jak to zrobić dobrze?

Zrzucanie wszystkich spraw związanych z organizacją i funkcjonowaniem szkolnej sieci IT nie zawsze sprzyja efektywnemu działaniu technologii edukacyjnych w szkołach. Nawet jeśli odpowiada za nią jedna osoba, powinna ona kierować całym zespołem wsparcia, który razem będzie w stanie odpowiedzieć na potrzeby i prośby zgłaszane przez społeczność szkolną.

Jeśli dana szkoła nie ma jeszcze Office 365, na początku warto zadać sobie kilka pytań. Czy szkoła jest do tego przygotowana, czy jej nauczyciele są przygotowani (a także uczniowie), co z administracją tej usługi w szkole (czy będzie osoba administratora). Takie systematyczne i uporządkowane podejście zapewne pomoże w dobrym wdrożeniu tej usługi w szkole, a także zaoszczędzi nerwów i zmniejszy chaos w późniejszych działaniach.

Warto także zdać sobie sprawę z tego, że raz wdrożona usługa Office 365 nie będzie cały czas taka sama – technologia się rozwija szybko i często, nawet w czasie trwania jednego roku szkolnego, pojawiają funkcjonalności i zmiany, które wymagają uwagi. Dlatego dla nauczycieli korzystających z Office 365 „uczenie się przez całe życie” powinno być szczególnym mottem – uważa Rafał Michałowski, administrator IT w szkołach białostockich: w Zespole Szkół Elektrycznych im. prof. J. Groszkowskiego w Białymstoku oraz w Akademickim Liceum Politechniki Białostockiej, należący także do społeczności Microsoft Innovative Education Expert (MIEE) od 2019.

Podczas czwartego webinaru dla administratorów szkolnych sieci IT mówił o tym, jak w szkole, która korzysta już z Office 365 organizować wsparcie dla użytkowników tej usługi, aby każde pytanie nie trafiało do szkolnego administratora. Mówił między innymi o kluczowym zaangażowaniu dyrekcji szkoły, o liderach aplikacji Office 365, o wewnętrznych szkoleniach dla nauczycieli, roli wychowawców, a także dostępnych zasobach. Zapraszamy do obejrzenia inspirującego spotkania:

***

Co miesiąc w Akademii Cyfrowego Edukatora będą pojawiać się nowe webinary, artykuły, polecane kursy i inspirujące przykłady tych, dla których cyfrowa nauka stała się codziennością.

Jeszcze więcej propozycji i inspiracji w ramach Akademii Cyfrowego Edukatora znajdziecie na stronach:

Masz pytania? Potrzebujesz pomocy lub wsparcia? Skontaktuj się z organizatorami: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Projekt Akademia Cyfrowego Edukatora realizowany jest przez Edunews.pl i Microsoft.

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008) i organizatorem cyklu INSPIR@CJE. Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP.