Jak zorganizować dzień/tydzień otwarty szkoły zdalnie?

fot. Fotolia.com

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Temat organizacji dnia otwartego w modelu pracy zdalnej powraca w rozmowach z dyrektorami wielu szkół. Nie możemy zaprosić uczniów i ich rodziców do naszej przestrzeni edukacyjnej, istnieje natomiast wiele sprawdzonych praktyk na to, jak spotkać się on-line, przedstawić nasze działania i zaprosić na wirtualny spacer. Warto też pomyśleć o dłuższej – tygodniowej formule realizacji przedsięwzięcia, gdy każdego dnia prezentujemy nowy materiał o szkole, mamy też możliwość spotkania się z przedstawicielami szkolnej społeczności – uczniami, nauczycielami, dyrekcją, rodzicami.

Oferta szkoły

Zacznę od tego obszaru, bo choć wydaje się oczywisty i dość prosty, to niestety w pogoni za chęcią przekazania wszystkiego, co dzieje się w szkole, nie potrafimy wybrać tego, co najważniejsze, co nas wyróżnia, w związku z tym w naszym przekazie dla innych rodzi się chaos. Wyobraźmy sobie siebie w roli rodzica lub starszego ucznia, który czyta naszą ofertę, chce zrozumieć to, co da jego dziecku lub jemu samemu nauka w naszej szkole. Zachęcam, by tworzyć proste w odbiorze materiały (zamiast wypełnionych maczkiem plakatów czy długich opisów), dodając do nich aspekt ludzki, czyli osoby dyrektora, przewodniczącego samorządu uczniowskiego i rady rodziców, a także wychowawców nowych klas. W dwóch-trzech zdaniach mogliby się podzielić tym, co dla nich w naszej szkole najważniejsze.

Spotkania on-line

Przykładem dobrej praktyki stosowanej w ubiegłym roku, tuż po pierwszym lockdownie, była organizacja spotkań on-line dla rodziców i uczniów. Co w programie? Powitanie przez dyrektora, przedstawienie wychowawców klas, zaprezentowanie – krótkie i przyjazne oferty szkoły (również przez uczniów), sesja pytań i odpowiedzi, które można uzyskać z pierwszej ręki. W szkołach ponadpodstawowych do organizacji dnia otwartego warto włączyć samorząd uczniowski, który z pewnością chętnie zaproponuje własne pomysły. Nie tak dawno uczniowie byli przecież po tej drugiej stronie, więc wiedzą, jakie informacje chcieliby uzyskać.

Szkoła oczyma uczniów

Pamiętajmy o tym, że projektujemy nasze działania dla uczniów, zatem ich głos w trakcie organizacji wydarzenia powinien być słyszalny. Warto zatem poprosić ich o przygotowanie materiałów o szkole, w tym krótkich filmów, by zaprezentować je na stronie internetowej szkoły, w mediach społecznościowych. Ważne, by materiały były spójne z tym, co komunikujemy w naszej ofercie – szkoła przedstawiana oczyma uczniów powinna to odzwierciedlać.

Wirtualny spacer

Z pewnością wielu z nas tęskni do tętniącego życiem dnia otwartego. Cóż, na razie musimy działać w warunkach, jakie mamy. Warto zatem pomyśleć o nagraniu spaceru po szkole. Ostatnio dużym powodzeniem cieszą się nagrania kamerą 360 stopni. O czym warto pamiętać? Przygotujmy scenariusz takiego spaceru – na przykład codzienna droga ucznia – od wejścia do szkoły, poprzez lekcje, przerwy i czas spędzany na zajęciach pozalekcyjnych. Innym pomysłem jest ukazanie przestrzeni pracy projektowej lub tej służącej socjalizacji. Poszukajmy klucza/myśli przewodniej do spaceru. Po raz kolejny wejdźmy w buty ucznia, a w młodszych klasach równiez rodzica (to on podejmuje decyzję).

Lista najczęściej zadawanych pytań

Porozmawiajmy z sekretarzem szkoły i zbierzmy listę najczęściej zadawanych pytań. Odpowiedzmy na nie w zrozumiały sposób (krótko, przejrzyście) i zamieśćmy ten spis pytań i odpowiedzi na stronie internetowej. To praktyka stosowana przeze mnie przez wiele lat, bardzo dobrze się sprawdziła. W czasie rekrutacji zamieszczaliśmy ją w zakładce "rekrutacja", jak również linkowaliśmy na stronie głównej szkoły.

Przejrzysta strona internetowa

Dobra strona internetowa, w znaczeniu czytelna, łatwa w nawigowaniu, estetyczna – to podstawa. Poproś kilku uczniów i rodziców, by podzielili się spostrzeżeniami/rekomendacjami – czy Wasza szkolna strona spełnia te kryteria. Zapytaj o to, co można na niej zmienić, by była bardziej przejrzysta. W przededniu rekrutacji to szczególnie ważne, moim zdaniem to nasza wizytówka. Nie mam na myśli wcale “malowania trawy na zielono”, ale pewien ład, który sprawia, że odbiorca widzi, co robimy, łatwo znajduje potrzebne informacje, nie ginie w gąszczu podstron.

Narzędziownik

  • ujednolicenie marki szkoły, przygotowanie materiałów graficznych (od ulotki po wpis w mediach społecznościowych) – Canva
  • tworzenie filmów (nawet w formie reportaży, z podłożeniem głosu) – FilmoraGo (w telefonie komórkowym)
  • nagrywanie podcastów – Audacity
  • narzędzia do nagrywania/emitowania spotkan na żywo poprzez Facebook – Streamyard, Belive.tv
  • edytor wirtualny spacerów – https://spotbrowser.com/

To, co najważniejsze:

  • ludzki wymiar spotkań (zaangażuj innych), nie bądź gadającą głową, otwórz się na rozmowę on-line
  • włączanie uczniów
  • priorytety i porządek
  • wejście w buty odbiorcy (on nie zna ani nas, ani naszej szkoły).

 

Notka o autorce: Oktawia Gorzeńska - ekspertka ds. zmiany, przywództwa i innowacji w edukacji, absolwentka Leadership Academy for Poland. Na co dzień szefowa działu edukacji w firmie Photon, trenerka i blogerka (www.gorzenska.com). We wcześniejszych latach dyrektorka publicznej szkoły z mocą zmieniania świata, a także koordynatorka budowy Flagowej Szkoły Microsoft (ZSO nr 8 w Gdyni). Współinicjatorka ogólnopolskiego ruchu #wiosnaedukacji, wspiera nauczycieli, dyrektorów i samorządy we wdrażaniu edukacyjnej zmiany. Członkini rady programowej "Szkoły dla innowatora".