Polecamy (9)

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
Polecamy najciekawsze artykuły o edukacjiCo ciekawego wydarzyło się w świecie edukacji? O czym warto przeczytać, nad czym warto się zastanowić? Liczba materiałów, które publikujemy w Edunews.pl szybko przyrasta, dlatego też, aby nie przeoczyć ważnych tematów, będziemy raz na kwartał wybierać i polecać wybrane artykuły. Polecamy najciekawsze naszym zdaniem opracowania w trzecim kwartale 2010 r.
 
W lipcu
 
W stronę nowego modelu edukacji (cz. I). Polska edukacja nie jest czynnikiem zwiększającym konkurencyjność naszego kraju. System edukacji uległ petryfikacji, a kolejne reformy, próby reform i dyskusje o reformach nie przyczyniąją się do zmiany tego stanu rzeczy. Czy zamknięci w kręgu inicjatyw optymalizacyjnych straciliśmy zdolność do refleksji, czy zmierzamy w dobrym kierunku? Dokąd zmierzamy? (część II) (część III) (część IV)
 
O równości i nierówności w edukacji. Temat jest nośny, przyzna chyba każdy, komu leży na sercu dobro edukacji, więc warto zaprosić nauczycieli, w szczególności innowacyjnych i niepokornych, do rozważenia tego ważnego problemu. Przecież on dotyczy podstaw edukacji i działania każdej szkoły: wszystkim po równo czy różnicować: cele, zadania, wymagania, itp. Warto poszukać dobrej odpowiedzi!
 
Tablet dla każdego ucznia? Euforia po wprowadzeniu przez Apple na rynek iPada trwa w najlepsze. Eksperci edukacyjni zastanawiają się, czy tak będzie wyglądał „zeszyt” ucznia za kilka lat i czy tablet będzie w stanie zastąpić komputery stacjonarne i laptopy w szkołach. Na pewno mamy do czynienia nowym kierunkiem patrzenia na narzędzia wspomagające nauczanie. Czy będą one przydatne uczniom?
 
Każdy uczeń to inna historia. Wierzę, że każda z nich może nas rozwijać i uczyć. Niekiedy oznacza to wyzwania i zamieszanie. Ale komunikacja między uczniami i nauczycielem ma moc łączenia we wspólnym wysiłku, a cząstki, które dokładają uczniowie, wzbogacają nauczanie – mówi Sarah Brown Wessling, laureatka konkursu na najlepszego nauczyciela Stanów Zjednoczonych. Edukacja koniecznie z uczniem w centrum
 
Dynamicznie rosnące zasoby największej internetowej encyklopedii rzucają wyzwanie najsłynniejszym źródłom naukowym. Wikipedia to najczęściej odwiedzana strona edukacyjna. Naukowcy zazwyczaj deprecjonują jej wartość, podkreślając, że nie jest ona tworzona przez osoby z odpowiednim dorobkiem naukowym. Jakby nie patrzeć, mamy do czynienia z edukacyjnym fenomenem. Po co nam Wikipedia?
 
Czy granie może zmienić edukację? Gry komputerowe silnie oddziałują na kulturę i wykształcenie młodzieży i stąd duże zainteresowanie wykorzystaniem ich w kształceniu. Regularne granie może rozwinąć wiele umiejętności, w tym między innymi te związane z koncentracją uwagi. Nowe badania z zakresu projektowania gier i badania umysłu otwierają nowe perspektywy przed grami edukacyjnymi.
 
Co młodzi ludzie wiedzą na temat nowych technologii? Współczesne nastolatki, a także ich młodsi koledzy stanowią część tzw. digital natives, czyli pokolenia, które wychowało się w elektronicznym świecie. Ponieważ komputery, telefony komórkowe i inne elektroniczne zabawki towarzyszyły im od urodzenia, potrafią oni bez trudu korzystać z najnowszych rozwiązań technologicznych. Czy wiedzą o nich już wszystko?
 
Studiowanie zmienia się. Powiększające się zasoby edukacyjne w sieci, podkasty i edukacyjne serwisy społecznościowe sprawiają, że zmniejsza się liczba godzin spedzanych przez studentów na uczelni – zauważają australijscy badacze systemu edukacji. Miejscem nauki stają się m.in. kawiarnie, w których wiele osób spędza czas przesłuchując na mobilnych urządzeniach wykłady, które opuścili na uczelni.
 
W sierpniu
 
Multimedialne pokolenie i jego świat. Dzisiejsza technologia pozwala dzieciom i młodzieży na prawie 24-godzinny /7 dni w tygodniu dostęp do mediów. Wyniki badania amerykańskiej Kaiser Family Foundation pokazują, że większość z nich spędza w multimedialnym świecie blisko 8 godzin dziennie. Mamy do czynienia z nowym pokoleniem, zwanym M2, którego życie obraca się w kręgu multimedialnych gadżetów i programów.
 
Brytyjczycy projektują szkoły przyszłości. Mimo trudności budżetu państwa nowy rząd brytyjski postanowił kontynuować szeroko zakrojony proces modernizacji i przebudowy infrastruktury szkolnej. Program "Budowa szkół dla przyszłości" (BSF) będzie kontynuowany mimo poważnych ograniczeń finansowych. Minister Gove uznał, że program jest kluczowy dla rozwoju brytyjskiego systemu edukacji. 
 
Wizualizacja problemu – lepsze wyniki w nauce. Badania przeprowadzone przez MIND Research Institute, pozarządowy instytut badawczy w Stanach Zjednoczonych, dowodzą, że warto posługiwać się na lekcjach obrazem, aby wytłumaczyć uczniom z matematyki. W okręgu Orange w Kalifornii wykorzystanie multimediów matematycznych na lekcjach podwoiło liczbę pozytywnych ocen w testach.
Korzystanie z technologii przez młodych nauczycieli. Młodzi nauczyciele nie są wcale bardziej skłonni używać w nauczaniu nowych technologii, niż ich starsi koledzy pracujący w zawodzie 10 lat lub więcej. Chociaż często posiadają większą wiedzę i umiejętności związane z komputerami i technologiami informacyjnymi, wcale nie wykorzystują jej często na zajęciach. Czy powodem jest brak infrastruktury?
 
Jak komunikować się ze swoimi uczniami? Dobra komunikacja pomiędzy nauczycielami a uczniami stanowi jeden z filarów skutecznego nauczania. Młodzi ludzie z chęcią wykorzystują nowoczesne technologie do porozumiewania się między sobą. Blogi, fora czy własne strony internetowe to dla nich wygodne i naturalne drogi kontaktu z otoczeniem. Jak w tym świecie wirtualnej komunikacji ma się odnaleźć nauczyciel?  
 
Dysleksja – w szkole i w życiu. Zaraz po pierwszym dzwonku szkolnym uczniowie przyniosą zaświadczenia o dysleksji. Może się zdarzyć, że dostarczy je co 5 uczeń w klasie. Zachęcam więc nauczycieli do zapoznania się z krótką relacją z badań prowadzonych przez prof. Bogdanowicz dotyczących rozwoju i funkcjonowania społecznego osób, którym nie udzielono specjalistycznego wsparcia.
 
Ocenianie kształtujące w brytyjskich szkołach (część I). Dla szkół stosujących ocenianie kształtujące (OK, ang. ALF - assessment for learning) ważne jest, jak uczniowie się uczą, a nie - jak ich nauczyciel naucza. Szkoła, która chce rozwijać się w tym kierunku, wynajmuje (za wynagrodzeniem) inspektora, który pracuje z wybranymi nauczycielami, obserwuje ich lekcje, pomaga w planowaniu i daje im informację zwrotną o ich pracy. (część II) (część III) (część IV)
 
Animowana historia Polski. Warto poświęcić nieco ponad 8 minut by obejrzeć ten film. Na zamówienie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości powstał animowany film prezentujący historię naszego kraju, ukazujący najważniejsze momenty dla Polski i jej mieszkańców. Można obejrzeć go z uczniami i pozgadywać – jakie momenty i postaci zostały w nim przedstawione. Taki krótki test ze znajomości kraju.
 
Przegląd edukacyjnego internetu (część I). Amerykańskie Towarzystwo Bibliotekarzy Szkolnych (AASL), opublikowało na swojej stronie 25 najlepszych anglojęzycznych stron internetowych do nauki i nauczania. Ranking podzielono na kilka kategorii, między innymi: dzielenie się multimediami, cyfrowe programy do tworzenia opowiadań, zarządzanie i organizowanie treści, sieci społeczne i komunikacja. (część II)
 
We wrześniu
 
Darmowy e-podręcznik. Ministerstwo Edukacji Narodowej dopuszcza do użytku w szkołach podręczniki w wersji elektronicznej i na rynku pojawiają się kolejne propozycje takich podręczników. Wkrótce będzie gotowy do zatwierdzenia pierwszy darmowy podręcznik elektroniczny do fizyki przygotowywany przez Fundację Nowoczesna Polska. Pojawia się pytanie – czy czeka nas przełom w edukacji? 
 
Uczące się jednostki, uczące się grupy - edukacja nieformalna 2025. Proces uczenia się wychodzi z auli i sal lekcyjnych, a otwiera się na codzienne życie i samokształcenie w czasie wolnym. Blogi i sieci blogowe, internetowe dziennikarstwo obywatelskie, aplikacje serwisów społecznościowych, wirtualne encyklopedie, serwisy podcastowe, grupy i fora dyskusyjne - to miejsca gdzie ciągle dochodzi do wymiany wiedzy. 
 
Ściąga – gdzie jest nauczyciel? Zjawiska opisane w artykule na temat szkolnego ściągania z Internetu są przejawem czegoś, co zaliczam do „terroru Internetu”. A gdzie jest w tym wszystkim nauczyciel (czy wykładowca)? Zjawisko ściągania z Internetu dotyczy nie tylko szkoły, ale również uczelni, i nie tylko edukacji, ale wszelkich sfer, w których korzysta się obecnie z Internetu. 
 
Uczyć krytycznego myślenia. Krytyczne myślenie jest niezbędnym składnikiem ludzkich działań i życia. Jest kluczową kompetencją człowieka, bo determinuje znajomość, rozumienie i posługiwaniem się słowem. W tym zakresie jest morze korzyści i ocean potrzeb. Nauczyciel przecież nie może jedynie chwalić ucznia. Jak lepiej uczyć krytycznego myślenia w polskiej szkole?
 
W oczekiwaniu na pierwszy polskojęzyczny e-podręcznik do dowolnego wykorzystania zaostrzają nam się apetyty. Oczekujemy wiele po takim narzędziu edukacyjnym, będąc codziennie bombardowanymi przez informacje podawane w formie przekazu multimedialnego i coraz częściej interaktywnego. Jak projektować takie nowoczesne e-narzędzia dydaktyczne? E-podręcznik, czyli co?
 
Społeczeństwo bez szkoły? Idee abstrakcyjne mało związane z realiami są bardzo porywające. Czym jest koncepcja „not school”? Czy jest właśnie taką nierealną ideą? Na pewno atrakcyjną, bo znajduje swoich zwolenników. Minęły już 34 lata od momentu pojawienia się książki Ivana Illicha „Społeczeństwo bez szkoły”. Jakże groźnie mogło wydawać się jego stwierdzenie, że szkoły mogą przestać istnieć. 
 
Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu.  W naukach przyrodniczych bezpośrednie obserwacje i eksperymenty są najważniejszymi metodami poznawania. W szkole – to „królewska para” metod uczenia się, wymagająca pomysłowości, samodzielności i przedsiębiorczości, czyli aktywizacji uczącego się. Jak w epoce Internetu i medialnej edukacji organizować bezpośrednie uczniowskie obserwacje i dobre eksperymenty?
 
Kto może unowocześnić nauczanie w szkole? "Polska szkoła się cofa. Aby temu zapobiec należy zmienić system kształcenia i doskonalenia nauczycieli. Licea tkwią nie w XX, ale XIX wieku. Większość nauczycieli cały czas ogranicza się do suchej wiedzy. 19-letni uczniowie siedzą w ławkach jak siedmiolatki, słuchają nauczyciela, który stoi przed tablicą, a ich rodzice piszą im usprawiedliwienia (...)" 
 
Edukacyjne standardy przygotowania nauczycieli w zakresie technologii. Opracowano nowe standardy przygotowania wszystkich nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnej (w skrócie, technologii), które określają kompetencje i umiejętności nauczycieli oraz kierunki ich zawodowego rozwoju w zakresie globalnej technologii cyfrowej i jej wykorzystania w kształtowaniu osiągnięć i postaw uczniów.
 
Czy i jak w szkole uczyć kombinowania? Słowo „kombinowanie” często kojarzyło się z działaniami na krawędzi prawa. Ale przecież prawdą jest, że jest ono interesującą stroną ludzkiego myślenia, które było i jest niezbędnym składnikiem naszych słów i działań. Czy faktycznie szkoła powinna być miejscem uczenia zaradności i przedsiębiorczości? Jak w szkole uczyć kombinowania? 
 
A jak to brzmi po chińsku? Nauka języków obcych jest szczególnym doświadczeniem edukacyjnym. Nabytą wiedzę natychmiast możemy sprawdzić, a rezultaty nauki są szybko widoczne i mogą być źródłem wielkiej satysfakcji z udanej komunikacji. W zglobalizowanym świecie nauka języków obcych jest koniecznością bez względu na wiek i wykonywany zawód. Jakich języków warto się uczyć?
 
I jak tu kombinować? Jeśli to prawda, że chłopcy częściej kombinują, częściej zostają kompozytorami, muzykami jazzowymi, malarzami, perkusistami, konstruktorami, to może mają większą skłonność do przełamywania schematów i stereotypów, do podejmowania ryzyka, działań niezależnych, do wchodzenia w spór, do wyrażania sprzeciwu, do buntu i walki?