Głos w sprawie egzaminów zewnętrznych

fot. Fotolia.com

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Z inicjatywy prof. Zbigniewa Kwiecińskiego, wybitnego pedagoga i socjologa, Komitet Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk wystosował do Prezydenta RP, Prezesa Rady Ministrów, Ministra Edukacji i Ministra Cyfryzacji otwarty list w sprawie egzaminów maturalnych i ósmoklasistów.

Petycja porusza ważne problemy współczesnej szkoły, które w dobie pandemii COVID-19 są niezwykle istotne dla prawidłowego funkcjonowania polskiej edukacji. Po pierwsze, autorzy zwracają uwagę na istniejące w Polsce wykluczenie cyfrowe. Szczególnie dotyka to uczniów zamieszkałych z dala od dużych miast. Przy braku dostępu do technologii cyfrowych uczniowie z rodzin wielodzietnych mają ograniczoną możliwość pracy zdalnej i uczestniczenia w planowanych egzaminach on-line. Uruchomione przez Ministerstwo Cyfryzacji 186 milionów zł na wyposażenie w niezbędny sprzęt do zdalnej nauki nie rozwiążą w prosty sposób problemu, jaki ujawnił się dziś w szkołach i wielu polskich rodzinach.

List otwarty KNP PAN porusza również ważny aspekt szkodliwości egzaminów testowych. Wyraża się w nim zarówno troska o równy dostęp uczniów do technologii, ale też o ich zdrowie i bezpieczeństwo. Prof. Kwieciński uważa, że oceny szkolne, wystawiane przez nauczycieli znających swoich uczniów przez kilka lat, znacznie trafniej oddają stan osiągnięć szkolnych, wiedzy i umiejętności uczniów, niż wyniki jednorazowych testów. Jednocześnie przytacza wyniki badań wybitnego znawcy zastosowań pomiarów testowych - Johna Ravena, który wskazuje na szkodliwy skutek powszechnych testów egzaminacyjnych. Szkoła zamiast skupiać się na rozwoju wiedzy i umiejętności dzieci i młodzieży, koncentruje uwagę nauczycieli, uczniów oraz rodziców na umiejętności zdawania testów (J. Raven, The Tragic Ilusion: Educational Testing; Trillium Press, Oxford 1991).

Głos środowiska polskich pedagogów może rozpocząć ważną dyskusję o kształcie szkoły po zakończeniu pandemii. Paradoksalnie, sytuacja w której znalazła się polska edukacja, może być okazją do przeprowadzenia prawdziwej transformacji zarówno szeroko rozumianego środowiska edukacyjnego, ale też funkcji i roli nauczyciela oraz sposobu funkcjonowania uczniów w świecie nowych wyzwań. Czas pokaże, czy głos ten zostanie wysłuchany i będzie podstawą dla systemowych rozwiązań w edukacji.

Treść listu dostępna jest na stronie PAN.

***
Komitet Nauk Pedagogicznych PAN pełni funkcję doradczą. W jego skład wchodzą pedagodzy z różnych uczelni, wybrani przez środowisko naukowe w wyborach.

(Źródło: Polska Akademia Nauk)

 

PRZECZYTAJ TAKŻE:

>> Wpływ wykluczenia cyfrowego na edukację zdalną w Polsce - analiza

>> W stronę współzależności

>> Nauczanie zdalne