Głos w sprawie egzaminów zewnętrznych

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Z inicjatywy prof. Zbigniewa Kwiecińskiego, wybitnego pedagoga i socjologa, Komitet Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk wystosował do Prezydenta RP, Prezesa Rady Ministrów, Ministra Edukacji i Ministra Cyfryzacji otwarty list w sprawie egzaminów maturalnych i ósmoklasistów.

Petycja porusza ważne problemy współczesnej szkoły, które w dobie pandemii COVID-19 są niezwykle istotne dla prawidłowego funkcjonowania polskiej edukacji. Po pierwsze, autorzy zwracają uwagę na istniejące w Polsce wykluczenie cyfrowe. Szczególnie dotyka to uczniów zamieszkałych z dala od dużych miast. Przy braku dostępu do technologii cyfrowych uczniowie z rodzin wielodzietnych mają ograniczoną możliwość pracy zdalnej i uczestniczenia w planowanych egzaminach on-line. Uruchomione przez Ministerstwo Cyfryzacji 186 milionów zł na wyposażenie w niezbędny sprzęt do zdalnej nauki nie rozwiążą w prosty sposób problemu, jaki ujawnił się dziś w szkołach i wielu polskich rodzinach.

List otwarty KNP PAN porusza również ważny aspekt szkodliwości egzaminów testowych. Wyraża się w nim zarówno troska o równy dostęp uczniów do technologii, ale też o ich zdrowie i bezpieczeństwo. Prof. Kwieciński uważa, że oceny szkolne, wystawiane przez nauczycieli znających swoich uczniów przez kilka lat, znacznie trafniej oddają stan osiągnięć szkolnych, wiedzy i umiejętności uczniów, niż wyniki jednorazowych testów. Jednocześnie przytacza wyniki badań wybitnego znawcy zastosowań pomiarów testowych - Johna Ravena, który wskazuje na szkodliwy skutek powszechnych testów egzaminacyjnych. Szkoła zamiast skupiać się na rozwoju wiedzy i umiejętności dzieci i młodzieży, koncentruje uwagę nauczycieli, uczniów oraz rodziców na umiejętności zdawania testów (J. Raven, The Tragic Ilusion: Educational Testing; Trillium Press, Oxford 1991).

Głos środowiska polskich pedagogów może rozpocząć ważną dyskusję o kształcie szkoły po zakończeniu pandemii. Paradoksalnie, sytuacja w której znalazła się polska edukacja, może być okazją do przeprowadzenia prawdziwej transformacji zarówno szeroko rozumianego środowiska edukacyjnego, ale też funkcji i roli nauczyciela oraz sposobu funkcjonowania uczniów w świecie nowych wyzwań. Czas pokaże, czy głos ten zostanie wysłuchany i będzie podstawą dla systemowych rozwiązań w edukacji.

Treść listu dostępna jest na stronie PAN.

***
Komitet Nauk Pedagogicznych PAN pełni funkcję doradczą. W jego skład wchodzą pedagodzy z różnych uczelni, wybrani przez środowisko naukowe w wyborach.

(Źródło: Polska Akademia Nauk)

 

PRZECZYTAJ TAKŻE:

>> Wpływ wykluczenia cyfrowego na edukację zdalną w Polsce - analiza

>> W stronę współzależności

>> Nauczanie zdalne

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Wkręcani przez sztuczną inteligencję
Najbardziej ta kompetencja krytycznego myślenia, a raczej dystansu emocjonalnego do zamieszczanych t...
Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie