Głos w sprawie egzaminów zewnętrznych

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Z inicjatywy prof. Zbigniewa Kwiecińskiego, wybitnego pedagoga i socjologa, Komitet Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk wystosował do Prezydenta RP, Prezesa Rady Ministrów, Ministra Edukacji i Ministra Cyfryzacji otwarty list w sprawie egzaminów maturalnych i ósmoklasistów.

Petycja porusza ważne problemy współczesnej szkoły, które w dobie pandemii COVID-19 są niezwykle istotne dla prawidłowego funkcjonowania polskiej edukacji. Po pierwsze, autorzy zwracają uwagę na istniejące w Polsce wykluczenie cyfrowe. Szczególnie dotyka to uczniów zamieszkałych z dala od dużych miast. Przy braku dostępu do technologii cyfrowych uczniowie z rodzin wielodzietnych mają ograniczoną możliwość pracy zdalnej i uczestniczenia w planowanych egzaminach on-line. Uruchomione przez Ministerstwo Cyfryzacji 186 milionów zł na wyposażenie w niezbędny sprzęt do zdalnej nauki nie rozwiążą w prosty sposób problemu, jaki ujawnił się dziś w szkołach i wielu polskich rodzinach.

List otwarty KNP PAN porusza również ważny aspekt szkodliwości egzaminów testowych. Wyraża się w nim zarówno troska o równy dostęp uczniów do technologii, ale też o ich zdrowie i bezpieczeństwo. Prof. Kwieciński uważa, że oceny szkolne, wystawiane przez nauczycieli znających swoich uczniów przez kilka lat, znacznie trafniej oddają stan osiągnięć szkolnych, wiedzy i umiejętności uczniów, niż wyniki jednorazowych testów. Jednocześnie przytacza wyniki badań wybitnego znawcy zastosowań pomiarów testowych - Johna Ravena, który wskazuje na szkodliwy skutek powszechnych testów egzaminacyjnych. Szkoła zamiast skupiać się na rozwoju wiedzy i umiejętności dzieci i młodzieży, koncentruje uwagę nauczycieli, uczniów oraz rodziców na umiejętności zdawania testów (J. Raven, The Tragic Ilusion: Educational Testing; Trillium Press, Oxford 1991).

Głos środowiska polskich pedagogów może rozpocząć ważną dyskusję o kształcie szkoły po zakończeniu pandemii. Paradoksalnie, sytuacja w której znalazła się polska edukacja, może być okazją do przeprowadzenia prawdziwej transformacji zarówno szeroko rozumianego środowiska edukacyjnego, ale też funkcji i roli nauczyciela oraz sposobu funkcjonowania uczniów w świecie nowych wyzwań. Czas pokaże, czy głos ten zostanie wysłuchany i będzie podstawą dla systemowych rozwiązań w edukacji.

Treść listu dostępna jest na stronie PAN.

***
Komitet Nauk Pedagogicznych PAN pełni funkcję doradczą. W jego skład wchodzą pedagodzy z różnych uczelni, wybrani przez środowisko naukowe w wyborach.

(Źródło: Polska Akademia Nauk)

 

PRZECZYTAJ TAKŻE:

>> Wpływ wykluczenia cyfrowego na edukację zdalną w Polsce - analiza

>> W stronę współzależności

>> Nauczanie zdalne

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie