Badania naukowe są raczej zgodne w ocenie wpływu muzyki na rozwój mózgu małego dziecka – jest on jak najbardziej pozytywny. Z drugiej strony od wielu lat można zaobserwować powolny regres edukacji muzycznej w szkole – uznano chyba, że to zbyt trudne i kosztowne kształcić nauczycieli muzyki, nie mówiąc już o wyposażeniu szkół w instrumenty muzyczne. Czy warto jeszcze uczyć muzyki? Co robimy dobrze, a co źle?
O edukacji muzycznej w szkole na antenie TOK FM redaktor Aleksandra Pezda rozmawiała z trzema ekspertkami: prof. Jagną Dankowską, wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Grażyną Kilbach – nauczycielką muzyki i działaczką Polskiego Stowarzyszenia Edukacii i Animacji Muzycznej oraz Moniką Gromek – nauczycielką muzyki w szkole.
Po co nam nauczanie muzyki? Po to, aby dziecko wspierać w rozwoju i żeby „uczyło się bawiąc i coraz lepiej kojarzyło, trenowało pamięć także przez zapamiętywanie i śpiewanie piosenek” – przekonuje prof. Dankowska. „Niestety jest zaniechane w Polsce upowszechnianie i praktykowanie muzyki, muzykowanie.” Muzykę w szkole zazwyczaj uznaje się za jakąś fanaberię. Brakuje świadomości – także wśród dyrektorów szkół i nauczycieli oraz rodziców – jakie znaczenie ma muzyka dla rozwoju dzieci i młodzieży. Większość mówi: „a po co nam to?” A można byłoby skorzystać z doświadczeń szwedzkich – tam w szkołach każda klasa wybiera, na jakim instrumencie chcą się uczyć grać i wówczas dzięki wspólnemu muzykowaniu także szkoła bardzo zyskuje (na wydarzeniach artystycznych choćby).
Tymczasem w Polsce problem jest nawet z zakupem dobrego i taniego fletu – najczęściej to nauczyciel musi go zakupić, bo rodzice nie mogą się zebrać… Być może wiele osób dorosłych ma traumę związaną z własną edukacją muzyczną, ale to raczej dowód na to, że od lat jest problem z nauczaniem muzyki i że instrumenty są po prostu źle wprowadzane.
Często pada argument – no przecież nie da się nauczyć grać 30 dzieci w klasie! Jeśli nauczyciel na wstępie czyni takie założenie, to faktycznie musi liczyć się z porażką - zgadzają się rozmówczynie.
Dzieci trzeba nauczyć muzykowania! Jest wiele dowodów w szkołach na to, że jeśli zastosuje się odpowiednią metodę, to są pozytywne rezultaty. Można w sposób beznutowy nauczyć dzieci grać i sprawić, że dzieci będą miały radość z tego, co im się udaje zagrać.
Posłuchajmy ciekawej rozmowy na temat nauczania muzyki w polskich szkołach:
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).