Rysować każdy może…

fot. Fundacja Think!

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Obraz i słowo towarzyszą nam od samego początku. Już w zamierzchłych czasach człowiek stawiał pierwsze kreski w jaskiniach, które do dziś są uważane ze bezcenne dzieła sztuki. „Rysować każdy może” – Tak! To prawda. Skoro w biznesie rysują konferencje, spotkania to na pewno rysowanie sprawdzi się w edukacji, zwłaszcza w edukacji wczesnoszkolnej. Bo przecież dzieciaki uwielbiają rysować. I nie tylko dzieci!

Ile razy, nam dorosłym podczas konferencji zdarzyło się rysować bezsensowne wzorki, kwiatki, chmurki na marginesach zeszytów w notatniku, czy kalendarzu? Zapewne sporo. Patrząc na to z perspektywy ludzi od myślenia wizualnego, możemy stwierdzić, że nasz mózg się po prostu nudzi. Potrzebuje czasami się „wyżyć” artystycznie. Z pomocą – łączenia przyjemnego z pożytecznym – przychodzi myślenie wizualne. W praktyce możecie spotkać się z różnymi nazwami myślografia, sketchnoting, graphic recording. Wszystkie łączy jedna, szczególna zasada: łączenie słowa z obrazem. A kiedy już połączysz te dwa składniki, zaczyna się magia.

W szkole, praktycznie na każdym przedmiocie można spróbować przyrządzić taką lekcję wplatając w nią składniki myślenia wizualnego i podać ją swoim uczniom. Być może apetyt urośnie w miarę jedzenia i sketchnoting stanie się daniem głównym na każdej lekcji. Skoro myślenie wizualne działa w różnych gałęziach biznesu, to zadziała w szkole. Jest to doskonała metoda, która pozwala na lepsze zrozumienie danego problemu, poprzez jego wizualizację. Pozwala wykorzystać niespożyte pokłady dziecięcej kreatywności oraz pobudzać ją do dalszego rozwoju. Kształtuje u uczniów poczucie samodzielności i estetyki. Dzieci uczą się tworzenia notatek w całkiem inny, przyjazny dla mózgu sposób. Uczeń staje się kreatorem, zwiększa się jego zaangażowanie na lekcji, podejmuje próby samodzielnego i twórczego rozwiązywania problemu. Korzyści, jakie niesie za sobą myślenie wizualne są ogromne, przede wszystkim ma na celu wszechstronny rozwój młodego człowieka.

Zapraszamy na nasze wystąpienie podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2020 w Warszawie:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 7-8 marca br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2020 były: 
Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK!, Edunews.pl oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic, Mentor, Nowa Szkoła, Fundacja Orange oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem medialnym konferencji był Głos Nauczycielski.

 

Notka o autorach: Mateusz Łysek jest nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej, a obecnie nauczycielem historii w Szkole Podstawowej nr 4 w Radlinie. Od czterech lat „zarażony” myślografią i rysowaniem dla uczniów. Twórca facebookowego bloga Belfry Bazgrolą i admin grupy Rysuję dla moich uczniów. Vitia Hoffmann jest nauczycielką wychowania fizycznego i edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 8 w Gdańsku, lektorką i tłumaczką języka czeskiego, trenerką myślenia wizualnego, liderką Kreatywnej Pedagogiki – projektu doskonalenia zawodowego gdańskich nauczycieli. Autorka innowacji pedagogicznej oraz projektów świetlicowych. Motto: „Świetlica jest najlepszym miejscem w szkole”. Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

 

PRZECZYTAJ TAKŻE:

>> Słowo, ruch i muzyka

>> Rozwijanie aktywności badawczej dzieci

>> Jak zachęcać młodszych uczniów do uczenia się?