Ćwiczenia na tolerancję

fot. Fotolia.com

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Podczas konferencji Edcamp na Białorusi w październiku 2019 roku uczestniczyłam w warsztacie prowadzonym przez nauczycieli białoruskich Swetłanę, Alenę i Jurę na temat uczenia dzieci tolerancji. Warsztat składał się z kilku prostych ćwiczeń, które można przeprowadzić w szkole np. na godzinie wychowawczej. Opiszę je, bo może komuś się przydadzą. Oczywiście najważniejsze jest omówienie z uczniami ćwiczenia, a to zostawiam już Wam.

Serwetka

Nauczyciel rozdaje uczniom po serwetce i poleca złożyć ją na pół i wyciąć róg serwetki, potem znowu prosi o złożenie na pół serwatki i wycięcie rogu, tak kilka razy. Na zakończenie nauczyciel prosi o rozłożenie serwetek i przyjrzenie się ich wzorom. Okazuje się, że każda serwetka ma inny wzór. Tak jest też z każdym człowiekiem, którego życie kształtuje w inny sposób.

Podobne i różne

Nauczyciel prosi , aby uczniowie w trójkach ustalili wspólne sprawy:

Co lubimy?
Czego nie lubimy?
Czym się różnimy?

Ćwiczenie to pokazuje, że w części jesteśmy podobni, a w części różni.

Sznurki

Nauczyciel trzyma w ręku sznurki. Uczniowie wyciągają po jednym i znajduję osobę, która wyciągnęła ten sam sznurek. Niektóre sznurki nie mają pary. W rezultacie niektórzy znajduję parę, a niektórzy nie.

Karteczki

Każdy z uczniów otrzymuje karteczkę z nazwą zwierzęcia. Nie pokazują jej innym i bez słów pokazują to zwierzę, które otrzymał. Tworzą się grupy tych samych zwierząt. Ale niektóre kartki są pojedyncze i te osoby zostają same.

W przypadku 3 i 4 nauczyciel pyta osoby, które nie znalazły swojej pary lub grupy – jak się z tym czuły. Po wysłuchaniu odczuć tych osób należy dołączyć je do innych par, aby nie zostały same.

Kwiatek

Nauczyciel rysuje na tablicy kwiatek. W środku ma napisane: TOLERANCJA. Na płatkach uczniowie wpisują hasła – co można zrobić, aby tolerancja zaistniała w naszej klasie. Można też przygotować hasła, które uczniowie doklejają na płatkach np.:

Zobaczyć osobę
Trzymać kontakt
Zrozumieć
Zaakceptować
Przyjąć do grupy
Pokazywać zainteresowanie
Pomagać

Warto zastanowić się, co te hasła dla nas znaczą.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl.

 

PRZECZYTAJ TAKŻE:

>> Szkoła wspólnotą wartości

>> O poczucie własnej wartości inaczej

>> Jak można uczyć tolerancji?