Ćwiczenia na tolerancję

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Podczas konferencji Edcamp na Białorusi w październiku 2019 roku uczestniczyłam w warsztacie prowadzonym przez nauczycieli białoruskich Swetłanę, Alenę i Jurę na temat uczenia dzieci tolerancji. Warsztat składał się z kilku prostych ćwiczeń, które można przeprowadzić w szkole np. na godzinie wychowawczej. Opiszę je, bo może komuś się przydadzą. Oczywiście najważniejsze jest omówienie z uczniami ćwiczenia, a to zostawiam już Wam.

Serwetka

Nauczyciel rozdaje uczniom po serwetce i poleca złożyć ją na pół i wyciąć róg serwetki, potem znowu prosi o złożenie na pół serwatki i wycięcie rogu, tak kilka razy. Na zakończenie nauczyciel prosi o rozłożenie serwetek i przyjrzenie się ich wzorom. Okazuje się, że każda serwetka ma inny wzór. Tak jest też z każdym człowiekiem, którego życie kształtuje w inny sposób.

Podobne i różne

Nauczyciel prosi , aby uczniowie w trójkach ustalili wspólne sprawy:

Co lubimy?
Czego nie lubimy?
Czym się różnimy?

Ćwiczenie to pokazuje, że w części jesteśmy podobni, a w części różni.

Sznurki

Nauczyciel trzyma w ręku sznurki. Uczniowie wyciągają po jednym i znajduję osobę, która wyciągnęła ten sam sznurek. Niektóre sznurki nie mają pary. W rezultacie niektórzy znajduję parę, a niektórzy nie.

Karteczki

Każdy z uczniów otrzymuje karteczkę z nazwą zwierzęcia. Nie pokazują jej innym i bez słów pokazują to zwierzę, które otrzymał. Tworzą się grupy tych samych zwierząt. Ale niektóre kartki są pojedyncze i te osoby zostają same.

W przypadku 3 i 4 nauczyciel pyta osoby, które nie znalazły swojej pary lub grupy – jak się z tym czuły. Po wysłuchaniu odczuć tych osób należy dołączyć je do innych par, aby nie zostały same.

Kwiatek

Nauczyciel rysuje na tablicy kwiatek. W środku ma napisane: TOLERANCJA. Na płatkach uczniowie wpisują hasła – co można zrobić, aby tolerancja zaistniała w naszej klasie. Można też przygotować hasła, które uczniowie doklejają na płatkach np.:

Zobaczyć osobę
Trzymać kontakt
Zrozumieć
Zaakceptować
Przyjąć do grupy
Pokazywać zainteresowanie
Pomagać

Warto zastanowić się, co te hasła dla nas znaczą.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl.

 

PRZECZYTAJ TAKŻE:

>> Szkoła wspólnotą wartości

>> O poczucie własnej wartości inaczej

>> Jak można uczyć tolerancji?

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie