Uczniowie nie przychodzą do szkoły po to, żeby sobie pomilczeć. Jeśli tak się dzieje na lekcjach, że faktycznie mówi tylko nauczyciel, a uczeń tylko, gdy pozwoli mu na to nauczyciel, to można uznać taką sytuację za porażkę dydaktyczną - oczywiście nauczyciela. To uczniowie mają mówić na lekcji, a nauczyciel powinien uczestniczyć w rozmowie, podtrzymywać ją kolejnymi pytaniami.
O znaczeniu rozmowy w szkole, o dobrych i złych praktykach, doskonale opowiadała podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2016 prof. dr hab. Małgorzata Żytko z Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Pisaliśmy już o jej wystąpieniu o mądrej i potrzebnej edukacji (Sztuka zadawania pytań), ale warto powrócić do niego raz jeszcze i obejrzeć (a potem polecić obejrzeć kolegom i koleżankom...).
Porozumiewanie się w szkole to pewna baza, którą powinniśmy częściej wykorzystywać, zwłaszcza gdy myślimy o wyzwaniach, które stoją przed nauczycielami. Rozmowa stwarza okazję do odchodzenia od dominującej roli w klasie - nauczyciel to tylko jeden z aktorów procesu uczenia się. Większość aktorów to jednak coraz częściej uczniowie, a nauczyciel musi stać się organizatorem sytuacji, która będzie wspierać proces ich uczenia się. Uczeń uczy się z innymi uczniami, ale i z nauczycielem.
Nauczycielskie pytania powinny być zadawane po to, aby poznać opinię dziecka i jego sposób myślenia, a nie tylko w celu sprawdzenia, czy uczniowie wiedzą to, co nauczyciel chce, aby wiedzieli.
Mówienie dzieci w klasie to nie tylko odpowiadanie na pytania, jak to zbyt często się dzieje. Zobaczmy i posłuchajmy:
***
Organizatorami konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2016 są firma Think Global, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.
Partnerem merytorycznym jest społeczność Superbelfrzy RP, a szczególnie nauczycielki wczesnoszkolne działające w fejsbukowej grupie Superbelfrzy Mini.
Partnerami konferencji są: Fundacja Orange, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Partnerem globalnym konferencji jest Kulczyk Foundation.
Media partnerskie to Głos Nauczycielski, kwartalnik Wokół Szkoły oraz pismo Pieniądze są dla szkoły.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).