Przez blogi do oszczędzania

Narzędzia
Typografia

W dobie, gdy po wiedzę o zarządzaniu osobistymi finansami sięgamy coraz częściej do blogów eksperckich, także młodzi ludzie mogą stać się przewodnikami w tym temacie dla swoich rówieśników. Właśnie taką formułę zaproponowaliśmy w konkursie blogowym w ramach akcji Tydzień dla Oszczędzania 2013, w którym uczniowie szkół ponadpodstawowych i studenci mieli zachęcić swoich czytelników do oszczędzania i racjonalnego gospodarowania własnymi funduszami.fot. Tagxedo.com

Celem konkursu blogowego, w ramach siódmej edycji akcji społecznej Tydzień dla Oszczędzania, było przybliżenie młodym ludziom tematyki zarządzania finansami osobistymi w atrakcyjnej dla nich formie. Z jakim rezultatem zakończył się konkurs? Przytoczmy kilka liczb – 118 blogów zgłoszonych do konkursu prowadziło łącznie 229 osób; w sumie odwiedziło je w październiku ponad 100 tys. czytelników!

Konkurs pokazał, że młodzi ludzie potrafią włożyć wiele godzin pracy w ciekawe, niebanalne i poglądowe przekazywanie wiedzy o finansach osobistych, pokazując bardzo konkretne rozwiązania i wskazówki, jak mądrze i bardziej świadomie zarabiać, wydawać i inwestować pieniądze. Rozwijają przy tym kompetencje dziennikarskie, uczą się wykorzystywania nowych technologii do uczenia siebie i innych, a także poszerzają swoją wiedzę i umiejętności w zakresie pracy projektowej i zespołowej. Lista laureatów została właśnie ogłoszona na stronie projektu www.tdo.edu.pl, ale wszystkim uczestnikom należy się pochwała za podjęcie tego konkursowego wyzwania.

Uczniowie i studenci, nagrodzeni w konkursie przez Kapitułę, świetnie zrozumieli, na czym polega ich zadanie i podjęli próbę przedstawienia kwestii, takich jak oszczędzanie czy inwestowanie nie tylko poprzez teksty, ale także za pomocą zdjęć, filmów, nagrań dźwiękowych, animacji… Starali się obrazowo przekazać treści, które wcześniej znaleźli w sieci, jak na przykład autorzy bloga Skarpety zostały rzucone poprzez infografikę przedstawili postawy Polaków wobec oszczędzania (link do artykułu):

Przy tworzeniu infografiki wykorzystano informacje Polskiego Radio.

Chcieli uświadomić swoim czytelnikom potrzebę bardziej świadomego podchodzenia do kwestii zarządzania własnymi zasobami, bo sami w trakcie ankiet i rozmów z różnymi osobami przekonywali się, że niewiele z nich ma nawyk gromadzenia oszczędności. Ilona Aleksandrowicz na swoim blogu Na bogato opublikowała sondę przeprowadzoną na ulicach Lublina, ukazująca przede wszystkim młodych ludzi, którzy przyznają się, że oszczędzanie nie jest ich mocną stroną (link do artykułu):

Sięgając po szereg dostępnych w internecie narzędzi, zmierzyli się z niełatwym zadaniem propagowania wiedzy z zakresu planowania osobistego budżetu, lokowania pieniędzy w banku, pomnażania oszczędności czy ubezpieczania się. Blogerzy sięgali po wzorce przekazu pojawiające się w sieci, takie jak dowcipny jednoosobowy wideoblog, by przedstawiać poważne zagadnienia z przymrużeniem oka. Posłużył się nim m.in. gimnazjalista Marcel Rychtanek na swoim blogu Łapiemy oszczędności:

Jedni z uczestników konkursu chcieli zebrać na swoim blogu wiele ich zdaniem wartościowych tekstów o zarządzaniu finansami osobistymi i produktach bankowych, tworząc swoiste repozytorium informacji z tej tematyki, jak Michał Lasek na blogu Wszystko o ekonomii, który starał się przystępnym językiem wyjaśniać zawiłości świata finansów. Jego blogowy licznik pokazuje ponad 19 tysięcy wejść! 

Inni – jak studenci Maciej Kolański i Alicja Urban na blogu Domniemanie Genialni – postanowili bardzo osobiście potraktować temat, tak, że ich blog przypomina pisany swobodnym językiem pamiętnik zawierający przydatne wskazówki, jak ta: "Ludzie trzeźwo (prawdziwe dla obu znaczeń) myślący wydają mniej na rzeczy zbędne. Przepuszczanie banknotów nieświadomie, bez zastanowienia jest mordercą idei oszczędzania. Spontaniczność jest piękną i intrygującą cechą, ale bardzo niewiele dzieli ją od zwykłej, szarej i dla postronnych zabawnej głupoty. A oszczędzanie to przecież cecha tych inteligentnych..."

Oprócz wartości merytorycznych, blogi nagradzane były także za estetykę, przemyślaną kompozycję i przejrzystość. Te cechy ma niewątpliwie blog Adama Stalińskiego i Alicji Kuras Oszczędzanie. Porady na co dzień, gdzie znajdziemy wiele ciekawych postów ilustrowanych prezentacjami zdjęciowymi, jak ta, opatrzona ciekawą zachętą: Daj zaoszczędzić innym – wszystko powraca.

Wielką zaletą blogów konkursowych jest ich praktyczny, poradnikowy charakter, na co zwracali uwagę komentujący posty, jak choćby na blogu Kamila Bąbla, który opisywał przydatne narzędzie do planowania budżetu domowego. Pod tym wpisem znajdziemy taką m. in. opinię: "Na pewno wypróbuję, bo właśnie szukam narzędzia, które pomoże mi ogarnąć moje wydatki. Gubię się ostatnio i często zaskakuje mnie ilość pieniędzy na koncie i w portfelu (zaskakuje raczej niepozytywnie niestety). (…)wreszcie będę wiedziała, gdzie znikają moje pieniądze."

Spośród 118 blogów nadesłanych na konkurs Jury wybrało powyższe, gdyż ich autorzy – od gimnazjalistów po studentów – udowodnili, że blogowanie może dotyczyć tematów bardzo ważkich, a równocześnie mieć formę multimedialną, przyciągać tysiące czytelników i przekazywać ideą racjonalnego zarządzania osobistym portfelem w naprawdę ciekawej, poglądowej i niebanalnej formie. Zachęcamy, by je odwiedzić, a może przede wszystkim wykorzystać do celów edukacyjnych.

Notka o autorce: Małgorzata Kowalczuk jest członkiem e-redakcji Edunews.pl, koordynatorką programów edukacyjnych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych w warszawskiej Fundacji Think!, autorką tekstów o nowoczesnej edukacji, ekspertem Szkoły z Klasą 2.0, współautorką interaktywnych pakietów edukacyjnych do nauczania m. in. wiedzy o społeczeństwie i podstaw przedsiębiorczości.

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie