Nauka każdego języka to słuchanie, mówienie, czytanie i pisanie. W szkole dzieci najczęściej stykają się z tradycyjnymi metodami nauki, nowoczesne technologie wykorzystywane są na regularnych zajęciach komputerowych. Tymczasem, jeśli będziemy mądrze z nich korzystać, mogą one być ogromnym wsparciem w nauce języka. Młodsze dziecko powinno częściej stykać się z książką papierową, podziwiać ilustracje, słuchać, jak czyta starsze rodzeństwo lub rodzice. Nie należy jednak zapominać, że nowoczesne technologie są coraz bardziej obecne w naszym życiu i rolą dorosłych jest pokazać małym użytkownikom, jak można czerpać z nich pożytek i radość, unikając jednocześnie zagrożeń. Nowoczesne aplikacje zaprojektowane dla dzieci opierają się na wiedzy psychologicznej i metodyce nauczania. Nie trzeba się ich bać, ale też należy korzystać z nich rozsądnie i z umiarem.

Cokolwiek zmieni się w polskich szkołach po reformie oświaty, jedna rzecz pozostanie taka sama. W przerwach między lekcjami oczy dzieci i młodzieży dalej będą utkwione w "święcących prostokątach"[1]. Mobilna elektronika już dawno zadomowiła się w polskich szkołach, czy to się nam podoba czy nie. Weszła niepostrzeżenie nie pytając nikogo o zgodę. I nie mam tutaj na myśli innowacji w postaci tabletowych klas. Powszechna dostępność smartfonów i tabletów zupełnie zmieniła zachowanie młodzieży w czasie przerw. Co więcej, wielu uczniów nie potrafi się powstrzymać od zabawy telefonami komórkowymi na lekcjach i to nawet wtedy, gdy korzystanie z takich urządzeń w czasie zajęć jest w danej szkole zabronione.

Telefon komórkowy stał się nieodłącznym elementem codziennego życia nastolatków. Dla ucznia jest to nie tylko pierwsze prywatne urządzenie do wymiany informacji, ale i jeden z głównych kanałów dostępu do wiedzy oraz atrakcyjne narzędzie wykorzystywane w edukacji. Nauczyciele szkół prowadzonych przez Fundację Edukacji Międzynarodowej we Wrocławiu wykorzystują tę technologię w pomysłowy sposób, konstruktywnie włączając telefon komórkowy w zajęcia edukacyjne. W szkołach Fundacji uzgodniono jednak z rodzicami i wprowadzono szczególne zasady korzystania z telefonów komórkowych przez uczniów podczas lekcji i przerw.

Od 1 września dzieci, młodzież oraz nauczyciele mogą korzystać z nowej wersji serwisu edukacyjnego Muzykoteka Szkolna, pogłębiającego zainteresowanie i wiedzę na temat muzyki. Nowa Muzykoteka Szkolna, dostępna także na urządzeniach mobilnych, zawiera m.in. sylwetki ponad 100 kompozytorów, 450 nagrań utworów, lekcje do nauki nut, a dla nauczycieli - scenariusze lekcji i ćwiczenia, które pozwolą wprowadzić w świat muzyki w niekonwencjonalny sposób.

fot. Joanna Apanasewicz

Mobilna edukacja

Wakacje to najlepszy czas na aktywne spędzanie wolnego czasu. Dużo spacerujemy, jeździmy rowerem, zwiedzamy, plażujemy, gramy w piłkę, pływamy. To czas, kiedy mogę więcej czasu poświęcić dzieciom. Wyjeżdżając na wakacje zabieramy ze sobą mnóstwo gier planszowych, wymyślamy różnego rodzaju kreatywne aktywności i zabawy.

fot. Specjalni.pl

Mobilna edukacja

Popularność technologii mobilnej cały czas wzrasta. Telefony dotykowe, tablety stały się urządzeniami przyjaznymi dla użytkownika i powszechnie dostępnymi. Dlaczego więc nie wykorzystać zdobyczy technologicznych w terapii dzieci z autyzmem i dzieci z niepełnosprawnością intelektualną?

Jak sprawić, aby uczniowie zapamiętali treści, o których opowiadają im na zajęciach nauczyciele. Pewnie większość z nas zna stare chińskie powiedzenie przypisywane Konfucjuszowi: „Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem.” Edukacja według podręcznika, gotowych scenariuszy i zeszytów ćwiczeń zazwyczaj jest mało efektywna. Warto pomyśleć o doświadczeniach i eksperymentach, które powinny towarzyszyć uczniom na każdym kroku. Jak zrobią i zobaczą – będą rozumieć.

Przygotowując kolejne zajęcia dla uczniów cały czas się zastanawiam, co zrobić aby w uczestnikach wzbudzić motywację wewnętrzną do pracy, do aktywnego udziału. A gdyby tak zajęcia zamienić w przygodę? Czy jest to możliwe w naszej szarej szkolnej codzienności, bo coraz trudniej jest zaskoczyć dzisiejszą młodzież. Warto się zastanowić, co lubią nasi uczniowie? Z pewnością na tej liście znajdą się gry i rywalizację, działanie i troszkę tajemnicy. A gdyby to wszystko miało miejsce na naszej lekcji? Czy uda nam się zamienić nudną lekcję ograniczającą się do rozwiązywania przykładów z podręcznika lub wysłuchania wykładu i robienia notatki na przygodę?

Opowiemy o pewnym sprawdzonym narzędziu, służącym planowaniu edukacji w klasach I-III szkoły podstawowej. W Zespole Szkół STO na Bemowie od wielu lat funkcjonuje tzw. karta tygodniowa. Świetnie służy ona jednocześnie dyrekcji i nauczycielom, uczniom oraz rodzicom. Karta taka może być również wykorzystana na kolejnych etapach edukacji.

Jeśli zastanawiacie się jak w niebanalny sposób sprawdzić, ile Wasi uczniowie umieją, zaproście ich do pokoju zagadek. Brzmi tajemniczo? I dobrze, bo o rozwiązanie zagadki i uwolnienie się z zamkniętej pracowni chodzi!

Lapbook, zwany przeze mnie rękosięgą czy manuślą (więcej na ten temat), jest formą notowania dla samego siebie. Graficzną, wycinankową i składankową (origami) formą zapisywania własnych myśli. Jest formą notowania i przypominania sobie treści. Wygodne narzędzie do powtórzeń materiału przed egzaminem. Łatwo można je modyfikować, uzupełniać i rearanżować cały scenariusz i kolejność. To taka trochę rozbudowana mapa myśli (z ang. mind mapping).

Gimnazjaliści i powtórzenie wiadomości o lekturach... To może być połączenie dość wybuchowe. Jest jednak sposób, by zajęcia przebiegły w sposób ciekawy, a uczniowie, zamiast narzekać, zaangażowali się w pracę. Tym sposobem jest… tworzenie memów.

Nakładem Uniwersyteckiego Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym i Zrównoważonym Rozwojem przy Uniwersytecie Warszawskim, ukazała się publikacja dla nauczycieli „Rozwój zrównoważony na co dzień". Jest to zbiór scenariuszy lekcyjnych dla uczniów w wieku 10-14 lat poświęconych temu jak na co dzień – poprzez nasz styl życia, zakupy, segregowanie odpadów i inne codziennie zachowania – możemy dbać o środowisko przyrodnicze i sytuację ludzi.

Tematem czystego powietrza można zajmować się i na zajęciach przyrodniczych i na społecznych. Ciekawym rozwiązaniem dydaktycznym będzie również uruchomienie projektów uczniowskich pod opieką nauczycieli różnych przedmiotów. Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) na stronie www.wezoddech.ceo.org.pl udostępnia wszystkie potrzebne materiały, które pozwolą krok po kroku podjąć się tego ważnego zagadnienia w każdej szkole.

Co roku w marcu obchodzimy Międzynarodowy Tydzień Otwartej Edukacji. Z tej okazji Koalicja Otwartej Edukacji zaprasza do rozmowy o tym, czym jest otwarta edukacja i jak stosować ją w praktyce. „Wieczorne rozmowy o Otwartej Edukacji” to webinar, w którym można będzie wziąć udział już 28 marca br.

Czy wiesz, że Ziemia składa się w 71% z wody? Woda fascynuje, a wrocławskie Hydropolis to miejsce, w którym różnorodne technologie multimedialne, interaktywne instalacje, wierne repliki i modele oraz bogate w informacje ekrany dotykowe służą jednemu celowi: ukazaniu wody z różnych perspektyw. Na edukacyjnej mapie Polski to jedno z ciekawszych miejsc do zwiedzania.

Główny Inspektorat Sanitarny zaprasza do udziału w ogólnopolskim konkursie pt. “Szkoła wolna od używek” na projekt edukacyjny mający na celu przeciwdziałanie uzależnieniom od alkoholu, tytoniu i innych środków psychoaktywnych.

Popularne jest przekonanie, że z powodu niskiego zasolenia wód w Bałtyku żyje niewiele zwierząt. Warto wiedzieć, że nasze morze to nie tylko dorsze, łososie i foki szare. Ruszył projekt Balticarium, który ma przybliżyć zwierzęta, zamieszkujące Morze Bałtyckie.

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 

Ostatnie komentarze