fot. Edunews.pl

Nauka i zabawa

fot. Edunews.pl

Nauka i zabawa

fot. Fotolia.com

Nauka i zabawa

fot. Gamescape

Nauka i zabawa

fot. Stanisław Czachorowski

Nauka i zabawa

fot. Edunews.pl

Nauka i zabawa

fot. Adobe Stock

E-learning

fot. Fotolia.com

E-learning

fot. Fotolia.com

E-learning

fot. Stanisław Czachorowski

E-learning

fot. Pexels.com

E-learning

fot. Edunews.pl

E-learning

laptop do szkoły

ICT / TIK

fot. Adobe Stock

ICT / TIK

fot. Fundacja mBanku

ICT / TIK

fot. Fotolia.com

ICT / TIK

fot. Adobe Stock

ICT / TIK

fot. YouTube

ICT / TIK

fot. Fotolia.com

Innowacje w edukacji

fot. Fotolia.com

Innowacje w edukacji

fot. Edunews.pl

Innowacje w edukacji

fot. Adobe Stock

Innowacje w edukacji

fot. Edunews.pl

Innowacje w edukacji

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Ostatnie komentarze

  • Written by Ppp
    Zmniejszenie liczby, a najlepiej likwidacja egzaminów likwiduje problem egzaminów - proste i logiczn...
  • Written by Robert Raczyński
    Czegoś tu nie rozumiem, albo mi coś umknęło. Na jakiej podstawie AI dokonała tendencyjnej oceny pra...
  • Written by Robert Raczyński
    Bardzo istotne zagadnienie (zastanawiałem się już kiedyś nad tym problemem na blogu), ale nie ograni...
  • Written by Maciej M. Sysło
    Jako komentarz kilka cytatów: Oscar Wild: edukacja to rzecz godna podziwu, ale dobrze jest od czasu d...
  • Written by Ppp
    Kiedy ja chodziłem do szkoły popularna była raczej metafora "szkoła naszym spólnym więzieniem". Choc...
  • Written by Joanna
    Szacun! Wspaniałe, merytoryczne i rzeczowe, a przy tym obiektywne przedstawienie i wyjaśnienie probl...
  • Written by Maciej
    Artykuł traktuje o pracy nauczyciela z podręcznikiem, z gotowym podręcznikiem, a więc faktycznie jeg...
  • Written by Robert Raczyński
    Jak to najczęściej w szkolnej praktyce bywa, regułą jest, że nie ma reguły. Jakość podręczników, spo...

Edutainment na świecie (3): Jasoos Vijay

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

edutainmentSerial telewizyjny Edutainment o przygodach detektywa Vijay cieszył się wielką popularnością w Indiach. Program obejrzało łącznie blisko 200 milionów mieszkańców tego kraju, chociaż nie był to klasyczny thriller telewizyjny. Głównym przekazem ukrytym w treści serialowych odcinków była bowiem tematyka dotyczące profilaktyki zdrowia, HIV i AIDS.

 

W 2001 roku Korporacja Nadawcza Indii i BBC nawiązały współpracę z indyjską Narodową Agencją ds. AIDS i rozpoczęły ogólnokrajowy projekt, mający na celu upowszechnianie wiedzy na temat HIV/AIDS oraz promocję profilaktyki HIV i AIDS.

Główną osią akcji edukacyjnej stał się telewizyjny serial detektywistyczny „Jasoos Vijay”, skierowany głównie do młodego odbiorcy. Bohaterem programu jest detektyw Vijay, który jest nosicielem wirusa HIV, stąd też serial zwraca uwagę na problem dyskryminacji osób chorych na AIDS i nosicieli wirusa HIV, zwłaszcza na terenach wiejskich. Jednak program nie jest oderwany od innych tematów - w serialu poruszane są również ważne kwestie społeczne, takie jak uprzedzenie i przemoc wobec kobiet.

ImageProgram zawiera wiarygodny i sprawdzony przekaz informacyjny dotyczący HIV i AIDS, a wokół niego stworzono dużą kampanię komunikacyjną dotyczącą tematyki osób chorych na HIV/AIDS. Można powiedzieć, że „Jasoos Vijay” jest w Indiach pierwszym, interaktywnym serialem detektywistycznym, pełnym dramatycznych ujęć, zwrotów akcji, niespodziewanych rozwiązań, w którym widzowie mają szanse wpływać na akcję i wcielać się w role detektywów.

Całość produkcji sfinansował brytyjski Departament Rozwoju Współpracy Międzynarodowej. Serial zdobył kilka międzynarodowych i krajowych nagród i wyróżnień (w tym Indyjska Nagroda Telewizyjna, Najlepszy Program 2003 roku), a przede wszystkim udowodnił, że program rozrywkowy, może być doskonałym i skutecznym narzędziem zmiany nastawienia i zachowań społecznych dotyczących profilaktyki HIV i AIDS.

Wyniki ewaluacji programu i kampanii informacyjnej mu towarzyszącej dowiodły, że serial miał rzeczywisty wpływ na oglądających. Świadomość społeczna zagrożenia AIDS zdecydowanie się zwiększyła: 86% oglądających uznało, że nauczyło się czegoś nowego o HIV/AIDS, 32% rozmawiało na ten temat z innymi osobami, 56% deklarowało, że zamierzają lub już podjęli określone działania profilaktyczne lub medyczne.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).